Annons

10 lådor dia till datorn?

Produkter
(logga in för att koppla)

Saxdalen

Aktiv medlem
Hej!
Har fått tio gråa lådor med diabilder av min mamma. Jag skulle vilja ha dom scannade så jag har dom i datorn. Vad kostar det, och är det skillnad på de olika labben som gör detta? Har någon erfarenheter av detta? Eller kan någon hjälpa mig privat att göra jobbet?
 

Graylingman

Aktiv medlem
Jag utgår från att alla bilder inte har samma värde för dig. Om jag var i din sits skulle jag fota av bilderna. Sök i forum och du ska finna olika sätt att göra det. Därefter skulle jag välja ut de värdefullaste och låta proffsskanna dem.
 

trazan

Aktiv medlem
Hej!
Har fått tio gråa lådor med diabilder av min mamma. Jag skulle vilja ha dom scannade så jag har dom i datorn. Vad kostar det, och är det skillnad på de olika labben som gör detta? Har någon erfarenheter av detta? Eller kan någon hjälpa mig privat att göra jobbet?
Räkna med ca 5Kr/bild (beroende på vem som åtar sig) och då görs ingen efterbearbetning, dammbortagning etc...

Mitt tips är att du scannar in dom själv i en upplösning som duger för datorskärmen (tar en evig tid annars) så skaffa en flatbäddsscanner med dialock. (såg en canon på blocket för 800Kr)

Har du sedan bilder som du sen vill göra något av så scannar du om dessa till en bättre kvalitet och bearbetar dom som du vill ha dom.

Lycka till
 

Saxdalen

Aktiv medlem
Jag har ju inte ens en fungerande projektor... Än mindre en duk. Nåja, fem kr per bild blir mycket pengar. Får se hur jag skall göra. Är det så att diabilder blir sämre med åren?
 

lenelg

Aktiv medlem
Är det så att diabilder blir sämre med åren?
Ja, färgerna bleknar, och i värsta fall olika fort för olika färglager. Men hur mycket, och ev. andra problem beror på hur de är monterade och hur de förvarats. Bäst tycks de må av att vara förvarade i glaslösa ramar (så länge man inte sätter tumavtryck på dem..), mörkt, svalt och torrt. Filmfabrikatet spelar också roll - Kodachrome står sig bäst, men är knepiga att scanna eftersom originalen tenderar att ha hög kontrast.

Jag har scannat och restaurerat diabilder som min far tog 1943, så du behöver inte vara rädd att bilderna försvinner i morgon, se http://www.flickr.com/photos/len_elg/collections/72157608356065946/ .

Själv har jag gått över till att fotografera av bilderna, mest av tidsskäl. Att scanna tar några minuter per bild.. Jag köpte ett litet ljusbord (Dörr LP-100) och ett makroobjektiv till min kamera. Ett reprostativ underlättar men är inte nödvändigt - du kan justera avståndet genom att lägga en tidningstrave under ljusbordet.

Det snabbar upp jobbet att göra en fast uppställning så du inte behöver sikta om varje gång: Jag tejpade fast ljusbordet på underlaget och tejpade en kartongvinkel som jag lägger diabilden mot för att få den i samma läge varje gång (använd "snäll" tejp och fäst bara mot ljusbordets kanter!). Fjärrutlösare till kameran och spegeln uppfälld för att minska vibrationer.
 

Anjou

Aktiv medlem
Kan bara hålla med om att det är smidigt att fota av diabilderna med macro mot ljusbord. Går riktigt snabbt och kostar en bråkdel av en bra scanner.

Stativ, ljusbord, kartong med utskuren ruta för diat är allt man behöver förutom kamera och objektiv.
För att få bättre kvalitet krävs en väääldigt bra scanner.

Fota med liveview och ställ skärpan noga. Exponera med sladd eller ett par sekunders fördröjning för att slippa skakning. Vitbalansera efter ljusbordet. Klart.
 

mapem

Aktiv medlem
Själv håller jag på med samma projekt med mina egna gamla diabilder. Jag väljer ut de magasin som jag tror är intressantast och scannar i princip alla bilderna. Har en Canon multimaskin av hög kvalitet med filmscanner i locket. Det tar tid men resultatet blir bra. Kodachrome kräver dock mycket efterarbete, men jag har gjort en preset i LR som underlättar.
 

erro.se

Aktiv medlem
Hur funkar det med makroobjektiv och diatillsats? Jag har också et antal lådor dia som jag inte ens börjat fundera på hur jag ska digitalisera. Ett knäpp per bild känns ju som att det är ganska hanterbart. Vad får man betala för en lagom bra lösning?
 

unoengborg

Aktiv medlem
Hur funkar det med makroobjektiv och diatillsats? Jag har också et antal lådor dia som jag inte ens börjat fundera på hur jag ska digitalisera. Ett knäpp per bild känns ju som att det är ganska hanterbart. Vad får man betala för en lagom bra lösning?
Det är en alldeles utmärkt lösning. Macrobjektiv är gjorda för att vara bra på att avbilda plana saker som diabilder på nära håll. lösningarna brukar dock innefatta bälgar och specialhållare för diabilden och priset rusar snabbt i höjden.

Att fotografera av bilderna på ett ljusbord fungerar naturligtvis också, men här måste man se upp med vibrationer står stativet på golvet och ljusbordet på ett bord bredvid kan det lätt bli darrigt om du skulle röra dig medan bilden tas, håll till på ett bastant betonggolv och ha bra stativ. Kanske kan du hitta någon gammal förstoringsapparat som du kan bygga om till reprostativ.

Har du möjlighet fotografera direkt till datorns hådridsk via lightroom eller dylikt program, så att du kan ta upp bilden direkt på skärmen och verifiera att det blev skarpt och dammfritt.
 

Anjou

Aktiv medlem
Hur funkar det med makroobjektiv och diatillsats? Jag har också et antal lådor dia som jag inte ens börjat fundera på hur jag ska digitalisera. Ett knäpp per bild känns ju som att det är ganska hanterbart. Vad får man betala för en lagom bra lösning?
Jag har inte testat. Men jag tror att ett bra macroobjektiv ger bättre optisk kvalitet än en diatillsats med fast fokus. Men för arbetsprocessen är det nog smidigare med en diatillsats. Eller finns det diahållare som skruvas fast på objektivet? Trodde att det var allt-i-ett på en sådan.
 

erro.se

Aktiv medlem
I min fantasi trodde jag att det fanns nån sorts adapter som man skruvade fast på sitt makroobjektiv och som man sen stoppade diat i. Klick. Nästa dia. Klick. Och så vidare. Men det kanske inte finns?
 

mapem

Aktiv medlem
I min fantasi trodde jag att det fanns nån sorts adapter som man skruvade fast på sitt makroobjektiv och som man sen stoppade diat i. Klick. Nästa dia. Klick. Och så vidare. Men det kanske inte finns?
Förr fanns sånt i alla fall. Hade för länge sen en sån s k diaduplikator till en Pentax. Två bälgar, gluggen mitt emellan och diahållare med mattskiva framför.
 

digitell

Aktiv medlem
Hej Christian!

Du kan fota av Dina dia ganska enkelt och med mycket gott resultat med följande utrustning:

. exempelvis Nikon D40 med Micro Nikkor 60-2,8 och ett stativ

. en mjölkglasskiva med ett par tvingar och en ribba att lägga ramarna på

. en bordslampa med kalljus, duger med en lågenergilampa

Bilder visar materielen och ett resultat.
 

Bilagor

ANNONS