Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minneskort gick sönder i kameran

Produkter
(logga in för att koppla)

hannaaas

Avslutat medlemskap
Hej! Jag befinner mig i lite av en mardröm just nu..


Vanligtvis när jag för över mina bilder från min Nikon D90 använder jag mig av minneskortet, jag tar ut minneskortet och stoppar i den i min mac. När jag fört över bilderna klickar jag på ”mata ut” och sedan drar jag ut minneskortet och stoppar tillbaka den i kameran. Sätter man inte i minneskortet korrekt brukar ett error meddelande komma upp på LD skärmen, vilket det gjorde idag. Dock förstod jag inte varför error meddelandet kom upp eftersom att jag satt i minneskortet korrekt. Jag prövade några fler gånger men det stod fortfarande ”inget minneskort”.

Tredje gången jag försökte stoppa i minneskortet hände de som inte får hända, en liten del av minneskortet gick av och ligger nu i minneskort läsaren, alltså i kameran. Lyser man med en ficklampa ser man hur två små delar av minneskortet ligger i kort läsaren.

VAD SKA JAG GÖRA NU? Har fullständig panik. Lämnar jag in min kamera på reparation kommer det antagligen kosta hur mycket som helst och kommer antagligen ta extremt långt tid uppenbarligen. Jag vill ju verkligen kunna använda min kamera i sommar, detta var nog det värsta som kunde hända..

Jag köpte min Nikon D90 år 2009 på Onoff (som nu har gått i konkurs) så antagligen kommer jag väl få lämna in den på Elgiganten för reparation eller något liknande. Hur mycket pengar tror ni en sådan reparation skulle ligga på? Och hur långt tid skulle detta ta?...

Tacksam för svar, är verkligen så ledsen..
 

grummel

Aktiv medlem
Har du testat med ett annat kort?

Annars är det Nikon i Solna som sköter servicen. Vad det kostar vet jag inte, men de ger alltid ett kostnadsförslag innan de reparerar, avböjer man då brukar det kosta 500:- om man inte skrotar kameran eller liknande.

Dock finns risk för att det kan ta sin tid, först att det börjar vanka sig semestertider samtidigt som de inte brukar vara alltför snabba annars heller.
 

reboot81

Aktiv medlem
Vilken del blev kvar? Är det små bitar kan man försöka blåsa ut dem med luft på burk.
I sämsta fall är fjädermekanismen trasig, då kan det bli dyrt:
Mer info på engelska:
http://www.flickr.com/groups/nikon_d90/discuss/72157626732910540/

I bästa fall går det att 'klicka' ut kortet tex med en liten skruvmejsel. Minns du om kortet klickad i som vanligt, eller gick det längre ner i hålet? Kändes det skumt/stumt?

Kan du använda kameran nu, eller tror den inte att det sitter ett kort i?
 

vickepe

Aktiv medlem
Hej! Jag befinner mig i lite av en mardröm just nu..


Vanligtvis när jag för över mina bilder från min Nikon D90 använder jag mig av minneskortet, jag tar ut minneskortet och stoppar i den i min mac. När jag fört över bilderna klickar jag på ”mata ut” och sedan drar jag ut minneskortet och stoppar tillbaka den i kameran. Sätter man inte i minneskortet korrekt brukar ett error meddelande komma upp på LD skärmen, vilket det gjorde idag. Dock förstod jag inte varför error meddelandet kom upp eftersom att jag satt i minneskortet korrekt. Jag prövade några fler gånger men det stod fortfarande ”inget minneskort”.

Tredje gången jag försökte stoppa i minneskortet hände de som inte får hända, en liten del av minneskortet gick av och ligger nu i minneskort läsaren, alltså i kameran. Lyser man med en ficklampa ser man hur två små delar av minneskortet ligger i kort läsaren.

VAD SKA JAG GÖRA NU? Har fullständig panik. Lämnar jag in min kamera på reparation kommer det antagligen kosta hur mycket som helst och kommer antagligen ta extremt långt tid uppenbarligen. Jag vill ju verkligen kunna använda min kamera i sommar, detta var nog det värsta som kunde hända..

Jag köpte min Nikon D90 år 2009 på Onoff (som nu har gått i konkurs) så antagligen kommer jag väl få lämna in den på Elgiganten för reparation eller något liknande. Hur mycket pengar tror ni en sådan reparation skulle ligga på? Och hur långt tid skulle detta ta?...

Tacksam för svar, är verkligen så ledsen..
Tog inte Mediamarkt över alla OnOffs garantiärenden av ren goodwill? Eller minns jag fel? (Å andra sidan går inte garantin tre år tillbaka och den täcker förmodligen inte ett fel som detta).
 

Dez

Aktiv medlem
På min Canon kostade det typ 2500:- att byta minneskortsläsare. Om inte själva kortläsaren är trasig kanske det går att pilla ut bitarna och sätta i ett nytt kort? Vilken typ av minneskort använder d90?
 

FlyerOne

Aktiv medlem
De lösa bitarna som ligger kvar i kortfacket kommer alltså från minneskortet, inte från korthållaren?

Kan du plocka ut dem med någon lämplig pincett?

Ta först ur batteriet, och låt kameran sedan ligga utan batteri ett dygn. Då bör alla elektriska kretsar vara urladdade.
.
 
ANNONS