Annons

Bildbehandling för Mac

Produkter
(logga in för att koppla)

Pallys4

Medlem
Hej!

Jag har köpt en Macbook Air 13 och behöver ett bra redigeringsprogram att använda när jag fotat med min Nikon D3200. Tidigare använde jag mig av Photoscape på min PC som jag älskade, men hittar inget liknande för Mac. Det ska vara lättanvänt, men inte för simpelt. Helst gratis, men under 1000 kr. Har någon några värdefulla tips? Har testat GIMP exempelvis, men gillar det inte riktigt.

Tack!
 

LiziVF

Medlem
Hej!

Jag har köpt en Macbook Air 13 och behöver ett bra redigeringsprogram att använda när jag fotat med min Nikon D3200. Tidigare använde jag mig av Photoscape på min PC som jag älskade, men hittar inget liknande för Mac. Det ska vara lättanvänt, men inte för simpelt. Helst gratis, men under 1000 kr. Har någon några värdefulla tips? Har testat GIMP exempelvis, men gillar det inte riktigt.

Tack!
Hej
Jag har en Macbook Pro 13 och använder Photoshop Elements 11 för Mac. Det är lätt-använt med många olika funktioner.
Tycker det fungerar bra och det kostade runt 1000-lappen när jag köpte det. /Mvh Liz
 

Svarfvar

Aktiv medlem
Lightroom

Hej!

Jag har köpt en Macbook Air 13 och behöver ett bra redigeringsprogram att använda när jag fotat med min Nikon D3200. Tidigare använde jag mig av Photoscape på min PC som jag älskade, men hittar inget liknande för Mac. Det ska vara lättanvänt, men inte för simpelt. Helst gratis, men under 1000 kr. Har någon några värdefulla tips? Har testat GIMP exempelvis, men gillar det inte riktigt.

Tack!
Ska du inte jobba med lager så är lightroom ett väldigt bra program som är enkelt och ger bra resultat. Har elements också, men tycker lightroom är enklare att använda.
 

Prauter

Aktiv medlem
Jag hade sagt Aperture eller Lightroom. Själv använder jag Aperture och har aldrig ångrat det valet.

Finns för och nackdelar med båda. I dagsläget är ju Lightroom bättre rent funktionsmässigt. Tex saknar jag perspektivkorrigering i Aperture. Men å andra sidan är Aperture väldigt fint integrerat i OSX och personligen gillar jag photostreamfunktionen.

Annars följer iPhoto med när du köper Mac och det är inte helt kass heller. Det är något begränsat i hur många funktioner för bildredigering som finns men om du skulle sakna något är det otroligt lätt att uppgradera till Aperture när behovet uppstår. Numera använder de två programmen samma biblioteksfil så du behöver inte ens krångla med det vid ett eventuellt byte.

Min rekommendation blir att börja med iPhoto som du ju redan har gratis. Gillar du hur det är uppbyggt med Händelser/projekt/album osv och tycker att det räcker för bildredigering så kör på. Vill du redigera mer än så, överväg aperture.
 
ANNONS