Annons

Automatisk JPG backup i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

-Tim-

Medlem
Hej

Jag tar offsite backuper på alla raw-bilder och på Lightrooms "vecko-backup" mapp. Då uppfattar jag mig som ganska väl skyddad mot dator haverier och andra problem?

Men intressen kommer ju och går och jag skulle även vilja ha en framtidssäkrad "long term" backup. Altså, om jag sitter och justerar/editerar bilder i LR och märker upp dem med flaggor och grejer så är det ju smidigt om jag vill visa dem för någon eller göra en utskrift från min dator med Lightroom men utan en fungerande Lightroom har jag ju bara RAW filerna och de enstaka bilder som jag har exporterat tillgängligt.

Jag skulle vilja att Lightroom höll en skuggstruktur med "framkallade" jpg bilder där alla ändringar och metainformation finns med. Som egentligen bara finns för att kunna tittas på efter tio års icke fotografferande. Då utan att behöva leta rätt på en gammal dator som kan köra ett program som heter Lightroom 5 som ingen minns vad det var.

Nu har jag min mappstruktur i en mapp som heter
"Foto - Lightroom" där alla raw bilder ligger.

Jag skulle vilja ha en mapp med samma struktur men som hela tiden är uppdaterad och heter
"Foto - Framkallade bilder" där bilderna ligger i jpg format och ser ut som de gör just nu när jag tittar på dem i Lightroom.

Problemet upstår ju inte för dem som kontinuerligt fotar och uppdaterar sig och sitt bibliotek., det dyker bara upp om man tappar sitt fotointresse en längre period men kommer på att man vill titta på de gamla bilderna någon gång när barnen blivit stora. Då är det ju inte roligt att börja med RAW bilder och göra nya framkalln ingar, särskilt inte från en tokgammal kamera.

Tack

Tim
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag gör något liknande. Även om jag litar på Lightroom känns det som en extra trygghet med en kopia i JPG.

Jag tror det finns någon plug-in till Lightroom som fixar detta, men minns inte vilket.

Själv gör jag så här:

När året är slut markerar jag mappen "2013" (jag har mina bilder ordnade i kronologi på hårddisken).

Jag filterar på de som har 2 stjärnor eller mer (vill inte ha med alla bilder, bara de som är någorlunda OK).

Sedan gör jag export, väljer då alternativet "same folder as original". I namngivningen skriver jag ett prefix som jag vet inte förekommer bland originalbilderna. Jag använder ordet "FROM" och sedan använder jag "original filenumer". Detta innebär att om originalbilden heter t ex IMG_0302.CRS så kommer Lightroom att skapa en bild som heter "FROM_0302.JPG" i samma mapp som RAW-filen.

Därefter kör jag ett kommando i Windows som flyttar alla filer som börjar på FROM från mitt originalarkiv till ett "skugg" arkiv på annan plats. Kommandot gör så att det automatiskt skapar en identisk trädstruktur.

Allt detta är sparat som en preset så det det tar bara någon sekund att starta (men det tar förstås ganska lång tid att generera alla JPG-kopiorna).

Om du vill kan jag posta det exakta Windows-kommandot här (har det inte framför mig nu), eller så kanske någon kan länka till någon plug-in.

PS. Min metod är alltså inte helt automatiskt, den måste initieras av dig själv. För mig räcker det att köra ett par gånger om året.
 

erro.se

Aktiv medlem
Man kan ju använda "publish to hard disk" och låta den skapa en mapp per år. Sen är det bara att klicka på den lite då och då och välja "publish now".

Kom också ihåg att ta backup på själva katalogfilen eftersom det är där alla justeringar, metadata mm sparas. Men det kanske är det du menar med "veckomapp"?
 

AFJ

Aktiv medlem
Man kan ju använda "publish to hard disk" och låta den skapa en mapp per år. Sen är det bara att klicka på den lite då och då och välja "publish now".

Kom också ihåg att ta backup på själva katalogfilen eftersom det är där alla justeringar, metadata mm sparas. Men det kanske är det du menar med "veckomapp"?

Publish har jag inte använt så mycket, men kan du publicera hela "trädet" så att mappstrukturren bibehålls? I så fall är det ju smidigt...
 

erro.se

Aktiv medlem
Publish har jag inte använt så mycket, men kan du publicera hela "trädet" så att mappstrukturren bibehålls? I så fall är det ju smidigt...
Nej. Jag importerar till en struktur enligt ÅÅÅÅ/MM/DD och sen nöjer jag mig med en publish service per år. Det är ju ingen backup vi pratar om, utan ett smidigt sätt att alltid ha färdiga och aktuella exporterade JPG-versioner av alla bilder som är användbara utanför LR. Jag använder sen dessa årsmappar för att slumpmässigt plocka bakgrunder till datorns skrivbord. Till skärmsläckare. Till bildspel. Till att synka iPad/iPhone så att alla bilder finns där också. Och så vidare. Och då räcker det (för mig) med en mapp per år.
 

Yeye

Aktiv medlem
Automatisk backup

Jag har gjort på följande sätt:
Skapa en publish tjänst
Skapa en smart collection där du väljer ut alla 3,4,5 stjärniga bilder eller liknande
Publicera den med jämna mellanrum till dropbox eller liknande
Annars har jag även använt Folder Publisher, http://regex.info/blog/lightroom-goodies/folder-publisher där du kan replikera strukturen. Glöm inte bort att exportera originalen och de editerade jpg-filerna
 

Yeye

Aktiv medlem
Men det är ju knappast smidigt att ha t ex 6000 bilder i en och samma mapp....
Nix, tycker inte jag heller. Du sätter upp så att du replikerar samma katalog struktur som du har. Min kommer efter ÅÅ och sen MM så att inte alla kommer i samma masiva katalog.
 

-Tim-

Medlem
Tack så mycket för alla svar!

Jag skall börja med att prova den där pluginen, den verkar ju ganska bra men jag är lite förvånad över att det inte finns en standardlösning inbyggd men det kanske kommer.

Problemet är ju på intet sätt nytt, det förekommer ju även med alla gamla negativ som ordningsamt insorterades i fickor och pärmar fram till digitalkoameroran "tog över". Även där har man ju problemet att man bara har "raw bilder" sparade som är ogörligt jobbigt att ens titta igenom för att bestämma om man vill göra papperskopior eller visa för någon. Om man inte har skapat "jpg kopior" i form av någon sorts kontaktark eller liknande.

Tim
 

BeriJan

Aktiv medlem
Du kan ju ställa in LR så att det förutom att spara data i sin katalog även sparar det i XMP-sidecar fil. Då får du en fil i samma mapp och med samma namn som bildfilen men med ändelsen xmp. Gör sen backup på alla filer i dina mappar så har du även en backup med de raw-editeringar du gjort.
 

AFJ

Aktiv medlem
Du kan ju ställa in LR så att det förutom att spara data i sin katalog även sparar det i XMP-sidecar fil. Då får du en fil i samma mapp och med samma namn som bildfilen men med ändelsen xmp. Gör sen backup på alla filer i dina mappar så har du även en backup med de raw-editeringar du gjort.
Men detta fungerar fungera ju bara om du har ett program som klarar RAW-konvertering. Tanken här var ju att ha JPG-bilder som kan funka för alla, oavsett programvara.
 
ANNONS