Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Autofokus eller manuell fokus - kameraknapp

Produkter
(logga in för att koppla)

Ingsan55

Aktiv medlem
Kan någon hjälpa mig med en fråga? Jag har en gammal kamera Sony A350 och en A35. Nu har jag tagit ett kort med samma objektiv och tycker inte skärpan ser lika ut - båda inställda på Auto. På min kamera Sony A35 går inte knappen MF och AF att ställa utan den har fastnat på MF. Till min fråga - har detta något att göra med vilken bildkvalité det blir? Är det bara objektivet som räknas... om det är autofokus på objektivet - har det någon betydelse vad kamerans knapp är inställd på då?
 

Bertil Norberg

Aktiv medlem
Om kontakten AF/MF har fastnat i MF-läget, så betyder det att autofokusen är avstängd. Då får man vrida på avståndsinställningen på objektivet själv.
Tillämpas dagligen av många fotografer.
Hoppas du får loss kontakten. Har kameran vilat för länge kan det bli trögt.
Lycka till

Bertil
 

freddan_6

Aktiv medlem
Kan någon hjälpa mig med en fråga? Jag har en gammal kamera Sony A350 och en A35. Nu har jag tagit ett kort med samma objektiv och tycker inte skärpan ser lika ut - båda inställda på Auto. På min kamera Sony A35 går inte knappen MF och AF att ställa utan den har fastnat på MF. Till min fråga - har detta något att göra med vilken bildkvalité det blir? Är det bara objektivet som räknas... om det är autofokus på objektivet - har det någon betydelse vad kamerans knapp är inställd på då?
På A35 så som många andra moderna kameror är det två knappar som styr
1) Kamerans knapp gäller för skruvdrivna objektiv. Normalt alla Minolta som saknar "SSM" samt några Sony objektiv; de som saknar "SSM" och "SAM" i namnet, Sigma som saknar "HSM" och tamron som saknar "USD" i namnet.

2) Objektivets knapp gäller för motordrivna objektiv, de Sony och Minolta som har "SSM" eller "SAM" i namnet, eller Sigma som har "HSM", och Tamron som har "USD"
 

Ingsan55

Aktiv medlem
Autofokus på kameran

På A35 så som många andra moderna kameror är det två knappar som styr
1) Kamerans knapp gäller för skruvdrivna objektiv. Normalt alla Minolta som saknar "SSM" samt några Sony objektiv; de som saknar "SSM" och "SAM" i namnet, Sigma som saknar "HSM" och tamron som saknar "USD" i namnet.

2) Objektivets knapp gäller för motordrivna objektiv, de Sony och Minolta som har "SSM" eller "SAM" i namnet, eller Sigma som har "HSM", och Tamron som har "USD"

Så med andra ord så har knappen som är på kameran ingen betydelse för skärpans skull om objektivet har autofokus (motordrivet objektiv). Tack för svar!
 

CalleStahl

Aktiv medlem
Vet inte vad det är du frågar egentligen men om nån av kamera eller objektiv är satt till MF (manuell fokus) så är det MF som gäller.
 

freddan_6

Aktiv medlem
Alltså om du sätter Objektivet till MF men låter kameran vara på AF får du verkligen AF då?
Så funkade varken men A100 eller A700.
Hej
Tvärt om fungerar det.

Jag har kit objektivet Sony 18-55/3.5-5.6 SAM , sätter kameran på MF, och objektivet på AF, då får jag AF.
Gäller samtliga mina SAM-objektiv, har inga SSM.
 

CalleStahl

Aktiv medlem
Hej
Tvärt om fungerar det.

Jag har kit objektivet Sony 18-55/3.5-5.6 SAM , sätter kameran på MF, och objektivet på AF, då får jag AF.
Gäller samtliga mina SAM-objektiv, har inga SSM.
OK verkar udda då det är kameran som sköter AF men men antar att SAM har lita udda sätt att se på det ;-)
 

FlyerOne

Aktiv medlem
--- På min kamera Sony A35 går inte knappen MF och AF att ställa utan den har fastnat på MF. Till min fråga - har detta något att göra med vilken bildkvalité det blir? Är det bara objektivet ...
Talar du om den skjutknapp som sitter på framsidan till vänster om bajonettfattningen, på båda dessa kameror? Ifall du tar bort objektivet från din A35, går knappen inte heller då att skjuta uppåt, till AF-läget?


--- Är det bara objektivet som räknas... om det är autofokus på objektivet - har det någon betydelse vad kamerans knapp är inställd på då?
Det är faktiskt olika beroende på TYP av objektiv.
Alla skruvdrivna originalobjektiv, dvs Sony eller Minolta AF, saknar AF/MF-knapp. Saken blir då enkel, skjutknappen på kameran ska då förstås alltid stå i AF-läge när man vill ha detta.

Objektiv med inbyggd AF-mikromotor i objektivet, dvs alla Sony SAM-objektiv, har AF/MF-knapp även på objektiven (i alla fall på A-mountobjektiven). I de bruksanvisningar till dessa objektiv jag läst har det stått att AF/MF-omkopplaren på kamerahuset alltid ska stå i läge AF, och att man sedan väljer med AF/MF-omkopplaren på objektivet.

När det gäller Sony-objektiv med SSM (ultraljuds-ringmotor för AF) så har de objektiv jag sett varit försedda med AF/MF-omkopplare på. Kopierar ur manualen till Sony 16-50/2,8 SSM:
"To switch between AF (auto focus) and MF (manual focus).
Focusing can be switched between AF and MF on the lens. For AF photography, both the camera and lens should be set to AF. For MF photography, either or both the camera or lens should be set to MF."

"Bättre" Sony-kameror har även en AF/MF-knapp för tummen, och då blir det "tvärtom" med denna knapp ifall man väljer MF i stället för AF på på vredet på kamerans vänstra framsida (sett baifrån). Men på dina kameror så finns inte någon AF/MF-tumknapp, så detta är knappast något du behöver lägga på minnet.


Till sist, när det gäller tredjepartsobjektiv kan det finnas annan typ av "logik". Jag har ett Tamron skruvdrivet 90/2,8 Makro-objektiv, och där behöver man se till att såväl kamerans som objektiv står i samma mode vid användning, dvs antingen AF + AF eller MF + MF.

Du behöver förstås inte komma ihåg allt det här, det enklaste är att titta i instruktionsbladet till det/de objektiv du har. Speciellt när det gäller tredjepartsobjektiv, som sagt, där kan det finnas avvikelser från de generella regler jag skrev ovan om Sony och Minolta AF-objektiven.
.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Hej
Tvärt om fungerar det.

Jag har kit objektivet Sony 18-55/3.5-5.6 SAM , sätter kameran på MF, och objektivet på AF, då får jag AF.
Gäller samtliga mina SAM-objektiv, har inga SSM.
Nae, det verkar riskabelt. Även om det kanske fungerar, är detta inte alls vad Sony rekommenderar i bruksanvisningen till detta objektiv.

Jag kopierar:
"To switch AF (Auto Focus)/MF (Manual Focus) mode

You can switch between AF and MF with the focusing mode
switch on the lens. Make sure to set the focusing mode
switch (lever) on the camera to AF.

* Make sure to set the focusing mode switch to MF for manual
focus. Do not rotate the focusing ring without setting to MF.
Rotating the focusing ring forcibly without switching to MF
may damage the focusing ring."


Här är en länk till instruktionsbladet för DT 18-55mm F3.5-5.6 SAM II, ifall du har förlagt det:
https://docs.sony.com/release/SAL18552_EN_ES_FR.pdf
.
 
ANNONS