Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Säkerhetskopiering av Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Joakim.e

Aktiv medlem
En korkad fråga kanske. Kör Lightroom 2015 CC och sparar i xmp-filer. Säkerhetskopierar regelbundet. Men hur är det, då säkerhetskopieras ju inte xmp-filerna. Eller? Namntaggningen har jag ju utan dessa filer men skulle jag bli av med alla redigeringar utan xmp? Kopierar till olika hårddiskar vid tömning av kortet men de redigerade xmp-filerna finns bara sparade på en disk. Kör ut jpg-filer som kastas efter användning.
Kort fråga- ska man alltså säkerhetskopiera dels katalogen och dels alla ens xmp-filer regelbundet. Blir bra mycket extrajobb i så fall.
Tilläggas kan att databasen är rätt stor, nästan 180 000 bilder. Men det flyter på bra på min dator.
 

Lotta Wesslund

Aktiv medlem
Ja, du bör kopiera LR-katalogen regelbundet.
Sedan behöver du ha backup på själva bilderna. Det är bra att ha XMP-filerna på hårddisk om du skulle tappa bort LR-katalogen, du kan om det kniper återimportera bilder.
Jag har 190.000 bilder så vi har ungefär samma mängd att hålla reda på.
Har haft LR sedan version 1, mycket bra för att hålla red apå alla bilder.
 

Joakim.e

Aktiv medlem
Ja, du bör kopiera LR-katalogen regelbundet.
Sedan behöver du ha backup på själva bilderna. Det är bra att ha XMP-filerna på hårddisk om du skulle tappa bort LR-katalogen, du kan om det kniper återimportera bilder.
Jag har 190.000 bilder så vi har ungefär samma mängd att hålla reda på.
Har haft LR sedan version 1, mycket bra för att hålla red apå alla bilder.
Jo katalogen backar jag upp regelbundet varje vecka eller om jag hållit på mycket i programmet. Backup på separat disk (flera olika) förstås. Men räcker det? Ingår bearbetningarna i backupen om man har separata xmp-filer och infon alltså inte finns i databasen. Bilderna har jag backup på men inte xmp-filerna. Bör man alltså kopiera alla dessa?
Ja programmet är suveränt att ha ordning på alla bilder!
 

erro.se

Aktiv medlem
Allt du gör i LR sparas i katalogfilen. Det mesta du gör (men inte allt) sparas till XMP om du väljer det alternativet. För att vara på säkra sidan så är det alltså viktigare att göra backup på katalogfilen än XMP-filerna. Backup på allt är förstås det bästa. Och glöm för Guds skull inte backup på originalbildfilerna.
 

joakim d

Aktiv medlem
Jag är ganska säker på att bearbetningar alltid sparas i databasen oavsett om du använder dig av XMP filer eller ej. XMP filer är som jag förstår det framförallt till för att andra program ska kunna se de ändringar du gjort i LR men att LR själv alltid använder katalogen (databasen).

Själv tycker jag nog att man lika gärna kan göra back-up på XMP filerna också, de tar ju inte så mycket plats och skulle av någon oturlig anledning din katalog bli korrupt eller om du om några år slutat använda LR så har du fortfarande tillgång till dina gjorda ändringar.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Du bör åtminstone ha back-up på bilderna inklusive xml filerna. Då kan ta återskapa alla bilder, key-words, och annan metadata.
Vill man kunna återställa LR till höur den så ut innan en katastrof bör man också ha katalogfilen på back-up. Där ligger sådant som historik, egna album och mycket annat som inte finns i xml-filerna.

När man nu sätter upp en back-up strategi så inkluderar det ju ofta också annat som dokument mm.

Så nej det är inte enkelt att få till en heltäckande och enkel lösning.
Nu vet jag inte om du kör Mac aller PC.

Mina bilder och en hel del annat ligger på 2 portabla 2Tb Western digital passport diskar med USB3.
De är små portabla diskar som jag också har med mig på resor. Det gör att jag kan ha en disk i kameraväskan och den andra i det incheckade bagaget. Det gör att jag åtminstone borde få med mig en disk hem. Så om det går snett så har jag åtminstone bilderna från semestern med mig hem.
Hemma kopieras alla bilder direkt från minneskortet till båda diskarna

Sedan har jag till Mac ett program som heter Chronosynch. Det är mycket avancerat och det tog mig tid att lista ut vad programmet gör om man tickar i ett alternativ eller inte. Olika program har ju olika benämningar för samma sak och det tar tid att lista ut vad alla dessa begrepp egentligen gör.

Med hjälp av det programmet väljer jag huvudmappar och synkar sedan dessa från USB3 disk 1 till en Qnap 4 disks nas. Så darr finns alla mina bilder, musik och dokument lagrade.
Dessa speglas senare över med ett NAS-NAS synkprogram till min gamla NAS server som hade blivit för liten för långsam för att hantera alla mina behov.
Slutligen tar jag regelbundet en säkerhetskopia på den nya NAS-servern på en liten Western digital portabel disk som sedan lagras i garaget som är separat från huset.
Så den är back-upen om någon skulle stjäla mina diskar eller huset brinna ner.

Många kommer rekommendera molnlösningar. Fast även med hyfsat lina tar det veckor att ladda upp 160 000 bilder till molnet. För att inte tala om vad det tar att återställa någonting.
Det tar tid nog med 1 Gb Ethernet att backa upp saker och ting lokalt. Så hade jag inte extremt snabbt internet skulle inte jag satsa på en sådan lösning. Dessutom är det ganska dyrt när man börjar prata om några Tb i lagringsutrymme. Så börja skissa på hur du vill att en back-upp lösning bör se ut.
Du bör har 2 arbetskopior av allt och en kopia på annan ort.
Du bör också kunna kolla att dessa back-user verkligen fungerar.

Det tog mig nog 6 månader innan alla jobb fungerade utan problem i Chronosynk och hela kedjan flöt på utan mina ingrepp.
Idag kan jag sedan gå in på de olika diskarna och kolla att datan är speglad korrekt till alla ställen.
En hårddisk håller i 5-6 år i snitt enligt flera undersökningar. Vad en SSD håller vet vi ännu inte.
Många familjero Sverige drabbas säkert av kraschade diskar och misstag som får alla deras bilder från många år försvinna för alltid. Inget som ger rubriker direkt.
Vill man har kvar bilderna av när barnen var små i den digitala tidseran så måsta man ha saker och ting på back-up.
Ambitionsnivån kan skilja. Den största risken är en kraschad disk eller att operatören gör en tabbe och formaterar en disk av misstag.
Den andra nivån är att se till man också är säker för stöld och brand.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jo katalogen backar jag upp regelbundet varje vecka eller om jag hållit på mycket i programmet. Backup på separat disk (flera olika) förstås. Men räcker det? Ingår bearbetningarna i backupen om man har separata xmp-filer och infon alltså inte finns i databasen. Bilderna har jag backup på men inte xmp-filerna. Bör man alltså kopiera alla dessa?
Ja programmet är suveränt att ha ordning på alla bilder!
Du bör i första hand ha back-up på alla dina side-cars alltså xmp-filer.
Med hjälp av detta kan du återskapa hur alla bilder är framkallade, keywords, metadata och mycket mer. Detta så länge man sparar till side-cars.
Hur LR är organiserat sparar inte där utan i katalogfilen. Så vill man ha tillbaka även detta måste även den säkerhetskopieras.
sparar man inte till side-cars måste definitivt katalogfilen sparas. Då finns allt där.
 
ANNONS