Annons

Fototips för Venedig

Produkter
(logga in för att koppla)

Bettsson

Medlem
Hej alla fotografer,

Är en glad amatör som om ett par veckor ska åka på en långweekend till vackra Venedig.
Vad jag har läst ska det finns det vackra platser att fota överallt i staden men jag är tacksam om ni som varit där kan dela med er av era tips!

Det jag jag har på listan just nu är de typiska turistställena San Marcosplatsen, Rialtobron och Burano Island strax utanför Venedig.
Finns det någon stadsdel som kan vara värd att lägga extra tid på att vandra omkring i? Alt. andra områden nära Venedig som kan vara värd att besöka?

Tips på bra utkiksplatser för att fota snygga stadsbilder?

Annat man bör ta i ha i bakhuvudet när man ska fota i staden?

//Bettan
 

Gote

Aktiv medlem
Det är en rätt schysst utsikt uppifrån Campanilen på Marksuplatsen. Inte minst vid solnedgång.
 

HenryB

Aktiv medlem
Det är svårt att peka ut en speciell plats då det finns motiv var man än är. Vilse är man titt som tätt, det är hopplöst att navigera i stan i början. GPS fungerar dåligt eller inte alls pga trånga gränder. Ett tips är att ta vaporetton och se staden från båt. Hoppa sen av där det ser intressant ut. Jag var en dag på Burano och det ångrar jag inte.

Jag har lite bilder på min Flickr-sida:
https://www.flickr.com/photos/129434936@N05/albums
 

lenelg

Aktiv medlem
Ett lite udda motiv: Venedig är en stor angöringshamn för kryssningsfartyg, och hamnen ligger inne i lagunen, innanför Venedigs stadskärna. Så varje dag kommer gigantiska plåtcontainrar glidande uppför sundet mellan Marcusplatsen och San Giorgio Maggiore, i absurd kontrast mot den medeltida bebyggelsen.

Ett annat råd, som kanske är för sent för dig: Det gäller att välja hotell i rätt del av staden, beroende på vad man ska göra. Inte helt lätt att släpa bagage i turistträngseln, och upp och ned över alla gångbroar.
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Hej alla fotografer,

Är en glad amatör som om ett par veckor ska åka på en långweekend till vackra Venedig.
Vad jag har läst ska det finns det vackra platser att fota överallt i staden men jag är tacksam om ni som varit där kan dela med er av era tips!

Det jag jag har på listan just nu är de typiska turistställena San Marcosplatsen, Rialtobron och Burano Island strax utanför Venedig.
Finns det någon stadsdel som kan vara värd att lägga extra tid på att vandra omkring i? Alt. andra områden nära Venedig som kan vara värd att besöka?

Tips på bra utkiksplatser för att fota snygga stadsbilder?

Annat man bör ta i ha i bakhuvudet när man ska fota i staden?

//Bettan
Hej

Det är MKT trångt! Folk överrallt, använd vidvinkel. Jag skulle försöka komma upp på tider då många sover. Jag blev lite besviken över stan när jag var där eftersom det nästan var lika trångt som i tunnelbanan i rusningstrafik.....runt rialto, markusplatsen osv. Jag har inga tips på var du ska fota, utan vill mest varna för trängseln. Annars jättemysigt ställe, mat och dryck är ofta AVSEVÄRT mkt billigare om man undviker de värsta turiststråken.
 

Mwd

Aktiv medlem
Hej, bara att gratulera!
Venedig är ett av de finaste platser jag varit på.
Ställ dig i aktern på Vaporetton (vattenbussen) som går igenom hela Canale Grande.
Du kommer inte att hinna fotografera allt du ser.
Det är vackra vyer överallt. Venedig är en av de få städer där man kommer lite längre ifrån husen och kan fotografera mer "framifrån" i stället för underifrån och upp. Ett kort tele eller Zoom behövs.
Sedan in i gränderna och tag detaljbilder.
Fisk/ grönsaksmarknaden som hålls på helgen (tror jag) är kanonfin och bjuder på massor av motiv.
Vi spenderade en hel dag på Murano (glasön).
Om vi tror att vi kan det här med glas i Sverige??? Nääää.
Har aldrig sett något liknande.

Se till att knata iväg några kvarter fr turistråket när du skall äta.
På de små tavernorna är (var) priserna som hemma.
Helt överkomligt och mycket gott.
Sedan finns det konstgallerier, konserter i kyrkor, museer mm så det räcker och blir över.
Vi skall absolut dit igen.
Vi bodde på Lido (ön öster om Venedig).Betydligt billigare och mycket lugnare.
Ha en underbar resa.
Visa oss bilder sedan.

// Mats W
 

Bettsson

Medlem
Det är svårt att peka ut en speciell plats då det finns motiv var man än är. Vilse är man titt som tätt, det är hopplöst att navigera i stan i början. GPS fungerar dåligt eller inte alls pga trånga gränder. Ett tips är att ta vaporetton och se staden från båt. Hoppa sen av där det ser intressant ut. Jag var en dag på Burano och det ångrar jag inte.

Jag har lite bilder på min Flickr-sida:
https://www.flickr.com/photos/129434936@N05/albums


Härliga bilder, speciellt kvällsbilderna är riktigt fina! Just sådana bilder (utan allt för mkt turister med) hoppas jag kunna ta några av.
 

Bettsson

Medlem
Hej

Det är MKT trångt! Folk överrallt, använd vidvinkel. Jag skulle försöka komma upp på tider då många sover. Jag blev lite besviken över stan när jag var där eftersom det nästan var lika trångt som i tunnelbanan i rusningstrafik.....runt rialto, markusplatsen osv. Jag har inga tips på var du ska fota, utan vill mest varna för trängseln. Annars jättemysigt ställe, mat och dryck är ofta AVSEVÄRT mkt billigare om man undviker de värsta turiststråken.
Tyvärr var det priset som styrde så vi är nere precis under den värsta turisttsäsongen....man kanske får satsa på att köra turiststråken tidigt på morgonen och sen glida iväg till de andra stadsdelarna när i takt med att solen stiger mer och mer. :)
 

Bettsson

Medlem
Ett lite udda motiv: Venedig är en stor angöringshamn för kryssningsfartyg, och hamnen ligger inne i lagunen, innanför Venedigs stadskärna. Så varje dag kommer gigantiska plåtcontainrar glidande uppför sundet mellan Marcusplatsen och San Giorgio Maggiore, i absurd kontrast mot den medeltida bebyggelsen.

Ett annat råd, som kanske är för sent för dig: Det gäller att välja hotell i rätt del av staden, beroende på vad man ska göra. Inte helt lätt att släpa bagage i turistträngseln, och upp och ned över alla gångbroar.

Tack för tipset! Jag vill gärna blanda upp de lite mer vanliga "resebilderna" och just båtarna vs. stadsbilden låter som en bra idé att försöka få på bild!
 

Bettsson

Medlem
Hej, bara att gratulera!
Venedig är ett av de finaste platser jag varit på.
Ställ dig i aktern på Vaporetton (vattenbussen) som går igenom hela Canale Grande.
Du kommer inte att hinna fotografera allt du ser.
Det är vackra vyer överallt. Venedig är en av de få städer där man kommer lite längre ifrån husen och kan fotografera mer "framifrån" i stället för underifrån och upp. Ett kort tele eller Zoom behövs.
Sedan in i gränderna och tag detaljbilder.
Fisk/ grönsaksmarknaden som hålls på helgen (tror jag) är kanonfin och bjuder på massor av motiv.
Vi spenderade en hel dag på Murano (glasön).
Om vi tror att vi kan det här med glas i Sverige??? Nääää.
Har aldrig sett något liknande.

Se till att knata iväg några kvarter fr turistråket när du skall äta.
På de små tavernorna är (var) priserna som hemma.
Helt överkomligt och mycket gott.
Sedan finns det konstgallerier, konserter i kyrkor, museer mm så det räcker och blir över.
Vi skall absolut dit igen.
Vi bodde på Lido (ön öster om Venedig).Betydligt billigare och mycket lugnare.
Ha en underbar resa.
Visa oss bilder sedan.

// Mats W
Har du bilder från Murano-utflykten får du gärna länka till dem! :)
Vi kommer bo mer centralt inne i Venedig, hyfsat nära sevärdheterna men ändå (enligt Tripadvisor) i ett relativt lugn stadsdel som heter Cannaregio.
Vattenbussarna låter som ett bra sätt att både fota och resa runt på, bara att börja vässa armbågarna redan nu med andra ord om man vill vara längst fram.
 

Mwd

Aktiv medlem
Hej, har inga Murano-bilder men sök på Google så lär de dyka upp.
På bussarna byter folk plats hela tiden så det är inte svårt at få plats.
Ha så kul.

// M
 

Johan.R

Medlem
Rör du dig någon gata från huvudstråken finns många intressanta smågator, som det kan bli rätt intressanta bilder av. Här är ett rätt dåligt exempel, men jag har inte tillgång till min NAS just nu.

 
ANNONS