Annons

Lightroom hänger sig hela tiden

Produkter
(logga in för att koppla)

martin991

Aktiv medlem
Jag har kört Lightroom några år som semi-professionell fotograf och prenumererar på det populära "Fotograf-paketet" från Adobe.
Det har alltid fungerat väldigt bra och jag tror endast jag haft problem så jag behövt tvångsavstänga programmet en gång under dessa år. För ett par veckor sedan köpte jag en Epson Surecolor P600 fotoskrivare och installerade drivrutinerna för dessa. Efter det så började Lightroom hänga sig väldigt frekvent. Trodde det bara var i Print-modulen då jag ofta klickade på Print för att sedan gå till garaget där skrivaren står. När jag sedan kom tillbaka till huset där skrivaren står så hade Lightroom hängt sig, i Print-modulen. Efter detta så har jag även märkt att den hänger sig oavsett vilken modul jag är i. Varje gång jag lämnar den händer det. Ibland inom 5 minuter, ibland längre tid.

Sjukt störigt eftersom jag måste tvångsavsluta och starta om.

Någon som har någon ide?
 

alf109

Aktiv medlem
Har aldrig haft problemet, men ett tips är att installera om Lightroom efter att drivrutinen installeras. Liknande problem hände mig på Windowstiden och då brukade det fixa sig om jag gjorde så.
 

martin991

Aktiv medlem
Problemet löst?

Jag har nu kommit på vad som skulle kunna vara orsaken till att Lightroom hänger sig och att jag kopplar ihop det med installation av min skrivare.
I samband med det så kopplade jag in min Colormunki Display och har den inkopplad hela tiden, för att mäta och justera ljusstyrkan på skärmen efter omgivande ljusförhållanden.
Lightroom har fungerat bra i någon vecka nu men idag skulle jag göra en utskrift och kopplade in colormunki och strax därefter låste sig lightroom samtidigt som jag arbetade i programmet. Tvångsavslutade Lightroom och kollade ifall den precis gjort en mätning, och det hade den. Kopplade ur colormunki och startade Lightroom igen. Fungerar bra nu.
Är det någon idé att tipsa någon av tillverkarna?
 
ANNONS