Annons

Fota med omvänt objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Tophe

Aktiv medlem
Jag har börjat experimentera med att fota makro med ett omvänt objektiv. Håller objektivet framför kameranoch öppnar bländaren med fingret. Det blir riktigt trevliga bilder. (har en bild på en 4mm lång silverfisk upplagd om nån vill se).

Har någon erfarenhet av denna teknik? Vore kul att se bilder tagna på det sättet.
Vill gärna utveckla ekniken ytterligare...

Kan man kombinera fler objektiv?
Finns det mellanringar, filter eller annat som är till för att använda med omvända objektiv?
 

rummet

Medlem
FD objektiv bakvänt

Jag har börjat experimentera med att fota makro med ett omvänt objektiv. Håller objektivet framför kameranoch öppnar bländaren med fingret. Det blir riktigt trevliga bilder. (har en bild på en 4mm lång silverfisk upplagd om nån vill se).

Har någon erfarenhet av denna teknik? Vore kul att se bilder tagna på det sättet.
Vill gärna utveckla ekniken ytterligare...

Kan man kombinera fler objektiv?
Finns det mellanringar, filter eller annat som är till för att använda med omvända objektiv?
Jag har ett gammalt Canon FD-objektiv som jag tänkte använda omvänt. Men jag lyckas inte blända ner, någon som vet hur an gör?
 

Mwd

Aktiv medlem
Jag har länge använt omvända objektiv till Makro. Det finna färdiga omvändningsringar att köpa.
Kolla på kaffebrus.se.
Jag limmade ihop delar jag hade hemma och byggde själv.
Favoriten är min gamla 35-70 zoom.
Den är lättjobbat i fällt då det är lätt att ställa skärpan med skärperingen.
På min fasta 28 mm händer nästa ingenting. Man måste flytta kameran.

Har skruvat fast min fasta 28 framför min gamla 70-200 zoom.
Det ger ruggig förstoring men jag har inte provat att fotografera med den ännu.

Det finns massor av möjligheter. Köp en begagnad fast lins och testa.
På fullformat ger en fast 50 mm ca 1:1 i skala.
28 mm ger lite större avbildning. Finns mycket at läsa för den som vil vara teknisk.

// Mats W
 

rummet

Medlem
Jag har länge använt omvända objektiv till Makro. Det finna färdiga omvändningsringar att köpa.
Kolla på kaffebrus.se.
Jag limmade ihop delar jag hade hemma och byggde själv.
Favoriten är min gamla 35-70 zoom.
Den är lättjobbat i fällt då det är lätt att ställa skärpan med skärperingen.
På min fasta 28 mm händer nästa ingenting. Man måste flytta kameran.

Har skruvat fast min fasta 28 framför min gamla 70-200 zoom.
Det ger ruggig förstoring men jag har inte provat att fotografera med den ännu.

Det finns massor av möjligheter. Köp en begagnad fast lins och testa.
På fullformat ger en fast 50 mm ca 1:1 i skala.
28 mm ger lite större avbildning. Finns mycket at läsa för den som vil vara teknisk.

// Mats W
Men hur gör jag för att blända ner ett FD-objektiv så att jag kan få något skärpedjup?
 

PMD

Aktiv medlem
Men hur gör jag för att blända ner ett FD-objektiv så att jag kan få något skärpedjup?
Om det är ett äldre FD-objejtiv med en silverfärgat ring närmast fattningen (som man vrider på för att objektivets "breech lock" ska dras åt) så måste den ringen stå i ändläget motsols (om man titta på objektivet bakifrån). Då går det att peta på nedbländningsspaken (utan att ha sönder den) så att bländaren stängs till förvalt läge.

Att vrida monteringsringen till maximalt motsols läge är inte så lätt eftersom det inte är meningen att man ska kunna göra det när objektivet inte sitter på en kamera. Om man vrider moteringsringen till maximalt medsols läge så låser den fast (det är det läget den hamnar i när man tar av objektivet från kameran), och den låses upp av en dold mekanism när man sätter objektivet på en kamera så att man kan vrida ringen så att objektivet sitter stadigt.

Sätter man på ett bakre objektivlock så kan man också vrida ringen till maximalt motsols läge, men sen måste man få av locket för att komma åt nedbländningsspaken. Jag lyckades nyss, men kan inte göra om det nu.

Det är möjligt att man kan komma åt den dolda mekanismen på något sätt, men jag har ingen lust att peta inne i fattningen för att prova.

På ett New FD (kallas också FDn), som inte har en monteringsring måste man försöka peta på den dolda mekanismen för att låsa upp bländarspaken.
 

pictorhayes

Aktiv medlem
Enklast är väl nästan att köra med något gammalt m42-objektiv, dom går ju
lätt att blända ned manuellt.
 

PMD

Aktiv medlem
Men om man nu absolut vill använda sitt gamla FD-objektiv så kan man skaffa en billig adapter till valfri fattning (man ska ju använda objektivet bakvänt så fattningen i andra änden av adaptern spelar ingen roll). Sådana adaptrar brukar vara gjorda så att de frigör den dolda mekanismen i fattningen samt petar nedbländningsspaken till nedbländningsändläget, så att om man vrider på bländarringen så stängs bländaren ner i motsvarande grad.

Tillägg: att klippa sönder ett bakre objektivlock, som Staffan föreslår nedan, är nog billigare. :)
 

StaffanW

Aktiv medlem
Testa med ett bakre skyddslock. Sätt det bak på objektivet, vrid kanske 1mm så att låsningsmekanismen trycks in, men inte så långt att det inte går att ta bort/lirka bort skyddslocket. Då kan du vrida bakre delen av objektivet och ställa in bländare. Alternativt offrar du ett bakre skyddslock och "klipper ut" bakre delen av locket (platta delen), då kan du sätta på det bak på objektivet och vrida till rätt bländare.
På köpet fungerar skyddslocket även som ett litet motljusskydd :)
 

rummet

Medlem
Testa med ett bakre skyddslock. Sätt det bak på objektivet, vrid kanske 1mm så att låsningsmekanismen trycks in, men inte så långt att det inte går att ta bort/lirka bort skyddslocket. Då kan du vrida bakre delen av objektivet och ställa in bländare. Alternativt offrar du ett bakre skyddslock och "klipper ut" bakre delen av locket (platta delen), då kan du sätta på det bak på objektivet och vrida till rätt bländare.
På köpet fungerar skyddslocket även som ett litet motljusskydd :)
Tack för alla svar!
Nu lär jag kunna komma runt problemet.
 

apersson850

Aktiv medlem
Det fungerar inte bra med modifiering de äldre skyddslocken. De tillät bara vridning en liten del av hela sträckan, så där fungerar inte bländaren, även om man sågar bort själva locket.
Däremot fungerar det att frigöra spärren med locket, och sedan ta bort locket innan man vrider. Det går att göra med en liten mejsel eller en lång nagel också.

Notera dock att det inte räcker att vrida på låsringen för att det ska fungera. FD är fullöppningsmätningsobjektiv, så de bländar normalt sett inte ner förrän man tar bilden, oavsett vad bländarringen står på. Man måste också låsa nedbländningsarmen för att bländaren faktiskt ska stängas.
På nästan alla FD-objektiv, utom just FD 50 mm f/1,8 S.C, är det lätt. För nedbländningsarmen förbi det normala stoppläget, så låses den i nedbländat läge. Det objektiv jag nämnde ovan krävde en liten plastbit som sattes i för att spärra armen i nedbländat läge. Samma sak gäller för alla FD new objektiv.

Den här bilden visar bakänden på ett Canon FD. Nedbländningsarmen är den som är uppe till vänster på bilden (nere till höger när man håller objektivet rättvänt). På bilden är den i sitt låsta läge. När objektivet används normalt på en Canonkamera ska den vara rakt upp på bilden, vilket alltså blir rakt ner i verkligheten.
Precis ovanför texten T112 ser man ett runt, blankt stift. Det är styrpinnen, som ser till att objektivet kommer i rätt läge när det monteras normalt på kameran. Snett ner till höger om det stiftet på bilden, till 80% dolt av den blanka låsringen, kan man ana ett annat runt stift sticka fram. Det är det som är spärren. Det måste tryckas in för att ringen ska kunna vridas. Normalt sett sköter bajonettfattningen på kameran om att trycka in spärren, men har man objektivet löst får man göra det manuellt på lämpligt sätt. Det allra enklaste är att montera en 5 mm mellanring typ M på objektivet. En sådan ring är inte i vägen vid fotograferingen, men fungerar som bajonettfattning att montera objektivet på.

Armen till höger på bilden är den som dels informerar kameran om vad bländarringen är inställd på, dels används av kameran för att ställa in bländaren (för kameror som kan göra det). Den används inte när objektivet monteras bakvänt, utan bländaren ställs med bländarringen. Det större runda stiftet uppe till höger talar om för kameran vad största bländaren är hos objektivet.
Till vänster finns två stift som aldrig hade någon funktion hos FD-serien. Utanför dem, nere i rännan under låsringen, finns slutligen ett stift som talar om för kameran om bländarringen står på A eller ej. Den används förstås inte heller när man har objektivet bak och fram.

Här är bakänden på ett objektiv av typen FD new. Nedbländningsarmen, som på den här bilden hamnat klockan fyra, har inte det långa spåret med spärrläget, så den måste låsas på annat sätt för att man ska kunna blända ner när objektivet inte sitter på en kamera.

För övrigt finns förstås allt mänskligt vetande på Youtube.
 

fringie

Aktiv medlem
Det fungerar inte bra med modifiering de äldre skyddslocken. De tillät bara vridning en liten del av hela sträckan, så där fungerar inte bländaren, även om man sågar bort själva locket.
Däremot fungerar det att frigöra spärren med locket, och sedan ta bort locket innan man vrider. Det går att göra med en liten mejsel eller en lång nagel också.

Notera dock att det inte räcker att vrida på låsringen för att det ska fungera. FD är fullöppningsmätningsobjektiv, så de bländar normalt sett inte ner förrän man tar bilden, oavsett vad bländarringen står på. Man måste också låsa nedbländningsarmen för att bländaren faktiskt ska stängas.
På nästan alla FD-objektiv, utom just FD 50 mm f/1,8 S.C, är det lätt. För nedbländningsarmen förbi det normala stoppläget, så låses den i nedbländat läge. Det objektiv jag nämnde ovan krävde en liten plastbit som sattes i för att spärra armen i nedbländat läge. Samma sak gäller för alla FD new objektiv.

Den här bilden visar bakänden på ett Canon FD. Nedbländningsarmen är den som är uppe till vänster på bilden (nere till höger när man håller objektivet rättvänt). På bilden är den i sitt låsta läge. När objektivet används normalt på en Canonkamera ska den vara rakt upp på bilden, vilket alltså blir rakt ner i verkligheten.
Precis ovanför texten T112 ser man ett runt, blankt stift. Det är styrpinnen, som ser till att objektivet kommer i rätt läge när det monteras normalt på kameran. Snett ner till höger om det stiftet på bilden, till 80% dolt av den blanka låsringen, kan man ana ett annat runt stift sticka fram. Det är det som är spärren. Det måste tryckas in för att ringen ska kunna vridas. Normalt sett sköter bajonettfattningen på kameran om att trycka in spärren, men har man objektivet löst får man göra det manuellt på lämpligt sätt. Det allra enklaste är att montera en 5 mm mellanring typ M på objektivet. En sådan ring är inte i vägen vid fotograferingen, men fungerar som bajonettfattning att montera objektivet på.

Armen till höger på bilden är den som dels informerar kameran om vad bländarringen är inställd på, dels används av kameran för att ställa in bländaren (för kameror som kan göra det). Den används inte när objektivet monteras bakvänt, utan bländaren ställs med bländarringen. Det större runda stiftet uppe till höger talar om för kameran vad största bländaren är hos objektivet.
Till vänster finns två stift som aldrig hade någon funktion hos FD-serien. Utanför dem, nere i rännan under låsringen, finns slutligen ett stift som talar om för kameran om bländarringen står på A eller ej. Den används förstås inte heller när man har objektivet bak och fram.

Här är bakänden på ett objektiv av typen FD new. Nedbländningsarmen, som på den här bilden hamnat klockan fyra, har inte det långa spåret med spärrläget, så den måste låsas på annat sätt för att man ska kunna blända ner när objektivet inte sitter på en kamera.

För övrigt finns förstås allt mänskligt vetande på Youtube.
http://youtu.be/KW0cFk9d-P0

Ovan klipp har jag tagit inspiration ifrån. Dock aldrig kommit så långt att det blivit verkstad av det.

Samma användare har även klipp där han testar filma med Macro.
 

PMD

Aktiv medlem
Notera dock att det inte räcker att vrida på låsringen för att det ska fungera. FD är fullöppningsmätningsobjektiv, så de bländar normalt sett inte ner förrän man tar bilden, oavsett vad bländarringen står på. Man måste också låsa nedbländningsarmen för att bländaren faktiskt ska stängas.
Det är därför som den allra enklaste lösningen är att montera objektivet på en adapter för en spegelfri systemkamera (egalt vilken). En sådan adapter frigör låsmekanismen och sätter nedbländningsarmen i nedbländningsläget. Då stängs och öppnas bländaren när man vrider på bländarringen.
 
ANNONS