Annons

Hur framkallar man bilder??

Produkter
(logga in för att koppla)

Cubalibre

Aktiv medlem
Om jag går in på någon sida på nätet och laddar upp en bild, och t.e.x väljer 20x30cm så klipper dom bort en tredjedel av mitt foto.....spelar ingen roll vilket kort jag än tar, eller vilken storlek jag än väljer så beskärs bilden till något helt annat :-/
 

alfin

Aktiv medlem
Antingen får du själv beskära bilden till samma storlek som papperet, eller så brukar man kunna välja att bilden ska passas in på papperet, då får du vita kanter på någon sida.
 

Macroscian

Aktiv medlem
Aldrig hänt mig. Testa hos Crimson som verkar ha OK respons och kunnande och vilja att ha kundkontakt - trasslar det även där är det bara att fråga.

En liten kalkylator för ppi och bildstorlek vs utskriftstorlek. den är dock generell så det är bäst att fråga labbet vad som funkar bäst i deras maskiner.
 

erro.se

Aktiv medlem
Om du vill få ut en bild på 30x20 cm papper så måst eju bilden ha samma proportioner. 30x20 = 3:2 = småbildsformat. Jag gissar att du fotar med en kamera som istället har 4:3-format, t.ex. en kompaktkamera.
 

erdeljan

Aktiv medlem
^ 20x30 eller 30x20 är likadant som 4:3 i format (40x30 dvs två gånger större än 30x20)

Så nej, det verkar som formatet är annorlunda än 4:3.
 

Cubalibre

Aktiv medlem
Jag fotar med Nikon d750.....men det verkar ju som att man måste beskära bilden till samma proportion som man vill att fotot skall vara, och det är ju alltid olika. Vissa bilder kanske man inte beskär alls, och andra kanske man beskär mer.

Dom flesta bilderna jag har testat med funkar inte alls......visst.....jag kan välja ett större foto och få vita kanter runtom.....men sen då.....då man klipper bort dom kanterna så finns det ju ingen ram att köpa som det passar i.......det kanske slutar med ett mått på 20x27 t.e.x.....vill man ha 20x30 så får man stretcha ut bilden isf, och det kanske inte blir så bra....

Jaja, jag har ingen aning om hur man skall gå till väga......verkar ju som sagt att man måste beskära sina bilder exakt så att dom passar för utskrift, och det finns ju bara "ett" sätt att beskära en specifik bild, och den blir ju olika varje gång.....och passar förmodligen aldrig för en utskrift.
 

alfin

Aktiv medlem
Hitta en bra ram med passepartout i den storlek du vill ha. Mät passepartout-hålet så du vet vilket mått du behöver på bilden och beställ en print med 1-2 cm vita kanter runt om, så kan du enkelt hänga bilden med arkivbeständig tejp. Problemet med att pappersstorlekarna stämmer dåligt med fotoproportionerna har alltid funnits.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Pröva Fuji Direkt. Det blir så sjukt bra så man tror man skickat till proffslabb! Självklart måste man bocka i "rör inte min bild" så det inte blir någon auto-skärpning, auto-beskärning, auto-förfulning eller auto-förstörning. Det går att välja om man vill ha vit kant också. Färgerna blir nästan exakt som jag förväntar mig (redigerar på kalibrerad skärm då såklart) fast kanske liiite för ljusa, så nu mörkar jag ned bilderna liiite innan jag skickar in dem.

Ska du ta fram svartvita bilder så skicka inte till Crimson - de ger antingen lila eller grönt färgstick. Bilderna jag skickat till Fuji Direkt blir bara svartvita utan färgstick. Pinsamt att ett proffslabb inte kan fixa detta.
 

Cubalibre

Aktiv medlem
Pröva Fuji Direkt. Det blir så sjukt bra så man tror man skickat till proffslabb! Självklart måste man bocka i "rör inte min bild" så det inte blir någon auto-skärpning, auto-beskärning, auto-förfulning eller auto-förstörning. Det går att välja om man vill ha vit kant också. Färgerna blir nästan exakt som jag förväntar mig (redigerar på kalibrerad skärm då såklart) fast kanske liiite för ljusa, så nu mörkar jag ned bilderna liiite innan jag skickar in dem.

Ska du ta fram svartvita bilder så skicka inte till Crimson - de ger antingen lila eller grönt färgstick. Bilderna jag skickat till Fuji Direkt blir bara svartvita utan färgstick. Pinsamt att ett proffslabb inte kan fixa detta.
Det var märkligt.....jag har bara kunnat läsa mig till att framkallade bilder oftast blir mörkare, och att man alltid skall göra dom ett snäpp ljusare innan man framkallar dom...
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Det var märkligt.....jag har bara kunnat läsa mig till att framkallade bilder oftast blir mörkare, och att man alltid skall göra dom ett snäpp ljusare innan man framkallar dom...
Kan bero på att jag är "bildbyrå"-förstörd :D "Liiiite ljusare så ser det fräschare ut!" Haha :D

Men på papper så ser det inte snyggt ut med ljusa bilder, bara blaskigt.

Jag har märkt att om en bild ser alldeles för mörk ut på skärmen - dvs så mörk att blir jobbigt att titta på den, man kan se vad den föreställer men den är liksom "jobbigt" mörk, så är det inte jobbigt alls att titta på en sån bild på papper.. tycker jag är intressant..
 

lofling

Aktiv medlem
Kan bero på att jag är "bildbyrå"-förstörd :D "Liiiite ljusare så ser det fräschare ut!" Haha :D

Men på papper så ser det inte snyggt ut med ljusa bilder, bara blaskigt.

Jag har märkt att om en bild ser alldeles för mörk ut på skärmen - dvs så mörk att blir jobbigt att titta på den, man kan se vad den föreställer men den är liksom "jobbigt" mörk, så är det inte jobbigt alls att titta på en sån bild på papper.. tycker jag är intressant..
Det här förstår jag inte alls. Jag har inte haft några problem med Crimson. Det normala vad jag vet är också att om det är ok på skärm kan det bli något mörkare vid utskrift, inte tvärtom. Dessutom har jag ibland testat manuell korrigering när jag haft problem att få bort lite färgstick och det har gett bra resultat.

Vad kalibrerar du med och vilken skärm har du? Arbetsbelysning etc? Något i din färghantering verkar leda till fel snarare än att Crimson ger färgstick och helt fel ton på bilderna.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Det här förstår jag inte alls. Jag har inte haft några problem med Crimson. Det normala vad jag vet är också att om det är ok på skärm kan det bli något mörkare vid utskrift, inte tvärtom. Dessutom har jag ibland testat manuell korrigering när jag haft problem att få bort lite färgstick och det har gett bra resultat.

Vad kalibrerar du med och vilken skärm har du? Arbetsbelysning etc? Något i din färghantering verkar leda till fel snarare än att Crimson ger färgstick och helt fel ton på bilderna.
En bild son är helt i gråskala ska inte bli nåt färgstick i. Inget fel på mitt arbetsflöde. Det är möjligt att Crimson har nån dyr proffstjänst där bilderna blir 100% svartvita, men varför betala för det när Fuji Direkt ger svartvita kopior som ÄR svartvita på sin billigaste tjänst?
 

lofling

Aktiv medlem
En bild son är helt i gråskala ska inte bli nåt färgstick i. Inget fel på mitt arbetsflöde. Det är möjligt att Crimson har nån dyr proffstjänst där bilderna blir 100% svartvita, men varför betala för det när Fuji Direkt ger svartvita kopior som ÄR svartvita på sin billigaste tjänst?
Nä missade att det var gråskala, har aldrig testat själv. Kan ändå hålla med om att det inte borde bli något färgstick nä.

Har endast testat färgbilder och ser inga problem. Blir inte heller någon stor skillnad med autokorrigering, manuell korrigering eller rör inte min bild så länge jag gjort bra jobb hemma. Därför undrade jag över ditt arbetsflöde.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Nä missade att det var gråskala, har aldrig testat själv. Kan ändå hålla med om att det inte borde bli något färgstick nä.

Har endast testat färgbilder och ser inga problem. Blir inte heller någon stor skillnad med autokorrigering, manuell korrigering eller rör inte min bild så länge jag gjort bra jobb hemma. Därför undrade jag över ditt arbetsflöde.
Själv har jag aldrig använt nån autokorrigering hos crimson, bara hos Fuji - och det gör jag INTE om, haha :) De lägger på så mycket skärpa att bilden ser helt animerad ut. Man kan undra varför då bildfilerna från de flesta kompakter och mobiler som används idag redan är överskärpta från början..
 

reboot81

Aktiv medlem
En bild son är helt i gråskala ska inte bli nåt färgstick i. Inget fel på mitt arbetsflöde. Det är möjligt att Crimson har nån dyr proffstjänst där bilderna blir 100% svartvita, men varför betala för det när Fuji Direkt ger svartvita kopior som ÄR svartvita på sin billigaste tjänst?
Så vad är problemet? En s/v bild med färgstick är ju helt klart fel. Reklamera och få det du betalt för.
 
ANNONS