Annons

Actionkamera till Asienresa

Produkter
(logga in för att koppla)

sofialofgren

Ny medlem
Hej!

Tänkte kolla om det finns någon här som ja bra koll på actionkamerautbudet! Själv har jag haft en systemkamera i många år (som också följer med till Asien) men vill ha en kamera att filma med och som man inte behöver oroa sig så mycket över. Har kollat runt men tycker det är väldigt svårt att sätta sig in i fps och upplösning och så vidare. Här är mina frågor:


Hur "länge" räcker 1h batteritid? (Hur många batterier måsta man ha med sig om man tex gör en heldagsutflykt på något naturställe?)
Är det värt att ha display på kameran?
Jag vill kunna göra slowmotionpartier, vilken upplösning och fps behövs då? Är 40% en vanlig slowmotionhastighet?
Finns det något alternativ till GoPro som är nästan lika bra men betydligt billigare?

Jättetacksam för svar på några eller alla!
 

llew89

Aktiv medlem
Jag har gjort några resor där jag haft med mig min systemkamera för att fota och sen lite resefilmer med gopro.
Jag kan nästan ingen annan actionkamera men är oerhört nöjd med gopro.
Nu har ju gopro 5 kommit så du kan köpa 4:an billigare.

Fps= frames per second. Alltså hur många bilder i sekunden kameran filmar i.
Det vanliga är 25 fps i europa.

För att få "naturlig" slowmotion måste man alltså filma i mer än 25 fps.
Gopro har om jag inte missminner mig 100 fps i Full hd, (1920x1080)

Det innebär att du sen kan göra slowmotion 4x så långsamt i bra upplösning.
Tror du kan göra ännu långsammare i sämre upplösning.

Display tycker jag är väldigt bra, jag köpte till en till min gopro men då drar den mer batteri. Gopro 5 har inbyggd display.

Ofta filmar man bara korta "snuttar" med kameran. I alla fall gör jag det. Jag gör det som en videodagbok. Men jag har alltid extra batterier med mig ifall att.

Eftersom du kommer fota med systemkamera så har du ju inte tid att filma hela tiden så då räcker det ganska länge.
Men att ha fler batterier är enligt mig ett måste.
 

sofialofgren

Ny medlem
Jag har gjort några resor där jag haft med mig min systemkamera för att fota och sen lite resefilmer med gopro.
Jag kan nästan ingen annan actionkamera men är oerhört nöjd med gopro.
Nu har ju gopro 5 kommit så du kan köpa 4:an billigare.

Fps= frames per second. Alltså hur många bilder i sekunden kameran filmar i.
Det vanliga är 25 fps i europa.

För att få "naturlig" slowmotion måste man alltså filma i mer än 25 fps.
Gopro har om jag inte missminner mig 100 fps i Full hd, (1920x1080)

Det innebär att du sen kan göra slowmotion 4x så långsamt i bra upplösning.
Tror du kan göra ännu långsammare i sämre upplösning.

Display tycker jag är väldigt bra, jag köpte till en till min gopro men då drar den mer batteri. Gopro 5 har inbyggd display.

Ofta filmar man bara korta "snuttar" med kameran. I alla fall gör jag det. Jag gör det som en videodagbok. Men jag har alltid extra batterier med mig ifall att.

Eftersom du kommer fota med systemkamera så har du ju inte tid att filma hela tiden så då räcker det ganska länge.
Men att ha fler batterier är enligt mig ett måste.
okej, tack för input! Hur har du gjort med tillbehör? Tripod, selfiestick, sele osv?
 

llew89

Aktiv medlem
okej, tack för input! Hur har du gjort med tillbehör? Tripod, selfiestick, sele osv?
Jag köpte mycket tillbehör i början. Det är ju bra om man är väldigt dedikerad till filmandet. Men för mig kommer alltid fotandet i första hand. Så jag använder betydligt mindre tillbehör nu.
Selfiestick för det mesta. Beror ju lite på vad du ska göra oxå.
 
ANNONS