Annons

XT2 vs D500 vs A6000

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
Syftet med kameran i den här tråden var ju just inomhussportfoto för handboll och då torde en DSLR vara bättre och då är vi alltså överens?
Det är inte riktigt sant. Det är ett av hans motiv områden.
En Fuji kommer säkert klara handboll alldeles utmärkt.
Bara för jag ibland fotar flygande fågel så måste jag inte ha en Canon 1DX MKII. Även för det fungerar X-T2 hyfsat.
Så vi har faktiskt ett pradigmskifte.
MIn X-Pro1 var usel på följande fokus. Gick nästan inte få skarpa bilder på en springande hud eller skidåkare. Med X-PRO2 är det inga problem med varken det ena eller andra.

Har du testat följande fokus på en X-T2 med ett av de snabbare Fujinon objektiven? Eller tror du bara?
 

r2d2

Aktiv medlem
Såg en test med xt2 vs d500 och xt2 var bättre på af i svagt ljus (marginellt men bättre), sen så är ju verkligheten annorlunda än tester.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det är inte riktigt sant. Det är ett av hans motiv områden.
En Fuji kommer säkert klara handboll alldeles utmärkt.
Bara för jag ibland fotar flygande fågel så måste jag inte ha en Canon 1DX MKII. Även för det fungerar X-T2 hyfsat.
Så vi har faktiskt ett pradigmskifte.
MIn X-Pro1 var usel på följande fokus. Gick nästan inte få skarpa bilder på en springande hud eller skidåkare. Med X-PRO2 är det inga problem med varken det ena eller andra.

Har du testat följande fokus på en X-T2 med ett av de snabbare Fujinon objektiven? Eller tror du bara?
Jag har Samsung NX1. Jag har testat och ägt föregående generation XT1 och EM1. NX1 duger för handboll som sidospår däremot vore handboll huvudsyftet skulle jag skaffa 7DII eller D500. NX1 har svårt fokusera kontinuerligt vid zoomning och följer inte motivet lika bra som Nikons 3D fokus redan på D7000 för att inte tala om D3 som jag haft.
 

smislo

Aktiv medlem
Jag har Samsung NX1. Jag har testat och ägt föregående generation XT1 och EM1. NX1 duger för handboll som sidospår däremot vore handboll huvudsyftet skulle jag skaffa 7DII eller D500. NX1 har svårt fokusera kontinuerligt vid zoomning och följer inte motivet lika bra som Nikons 3D fokus redan på D7000 för att inte tala om D3 som jag haft.
Handboll är inte huvud motiv men en del av fotograferingen. Redan med A6000 klarar jag mig med AF hyfsat bra, med A6300 troligen ännu bättre ...problemet med SONY är saknaden av arbetshäst 50-140/2.8 eller liknande... därför kom XT2 som alternativ och fråga i denna tråden...

När det gäller blixt fotograferingen, försöker jag undvika blixt så mycket som möjligt men ibland behöver man det och då är bra om AF belysningen fungerar som det ska och inte som det gör hos A6000+HVL-43M kombo...
 

smislo

Aktiv medlem
Nu har jag kommit så långt att välja mellan XT2 + 50-140/2.8 eller D750 + 70-200/4.

Har såld A6000, då blir det snart en ny kamera. Så länge klarar jag mig med min gamla D200.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Nu har jag kommit så långt att välja mellan XT2 + 50-140/2.8 eller D750 + 70-200/4.

Har såld A6000, då blir det snart en ny kamera. Så länge klarar jag mig med min gamla D200.
Jag har haft både Canon 5D MKIII och Canon 5Ds r.
En X-T2 med 50-140/2,8 OIS kan matcha dem båda när det gäller följande fokus och i högre fps.
Den är också överlägsen i svagt ljus vilket de flesta påstår är dess svaga punkt, .men som inte stämmer längre.
Sedan förekommer mängder av råd om hur man bäst använder följande fokus med Fuji. ;Många påstår man skall ställa in zoonfokus.
Det skall man inte lika lite som på en dSLR. Man kör med singelfokus och en till 9 punkter aktiverade.
Att få bra bildet i lagsporter är mycket upp till fotografens skiclighet i att följa ett objekt.
Steget över från Canon till Fuji krävde en del omställning innan jag fick Fuji att prestera lika bra.
 

martinot

Aktiv medlem
Nu har jag kommit så långt att välja mellan XT2 + 50-140/2.8 eller D750 + 70-200/4.

Har såld A6000, då blir det snart en ny kamera. Så länge klarar jag mig med min gamla D200.
Köp båda! 😎

Om du inte vill det, så välj beroende på om du främst prioriterar de egenskaper som SLR eller spegellösa är starkast på.

Oavsett så är det två riktigt fina system, med bra Sonysensorer, och ett bra optikutbud som oftadt stort slår Sonys egna kamerasystem. Du kommet att bli nöjd med bägge.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Med så väldigt olika kameror som xT2 (APS-C spegellöst) och D750 (FF DSLR) så tror jag att det bästa råd jag kan ge är att gå till en butik och klämma på hur de känns och vad du trivs bäst med. Båda är kompetenta men de är väldigt olika i hanteringen.
 

smislo

Aktiv medlem
Med så väldigt olika kameror som xT2 (APS-C spegellöst) och D750 (FF DSLR) så tror jag att det bästa råd jag kan ge är att gå till en butik och klämma på hur de känns och vad du trivs bäst med. Båda är kompetenta men de är väldigt olika i hanteringen.
Tack alla, tror det blir på det viset, hann inte ikväll till Matsson Foto i Lund, ska försöka i veckan.
 

smislo

Aktiv medlem
Nu har jag inhandlat NIKON 70-200/2.8 VR2 och fotat USM (ungdom Sveriges mästerskap) i handboll steg 3 nu i helgen. Använde D800 som kamera, kanske inte det mest lämpliga men vilken skillnad mot A6000 och svaga SONY objektiv.

Ville säga att jag valt NIKON. Nu ska det bara ny kamerahus köpas. Ingen brådska då kan jag låna D800 så länge. Ska vänta lite om det kommer någon ersättare till D750 annars blir detta mitt val.

Annars var på Scandinavian Photo i Malmö och jämförde D750 + 70-200/4 med XT2 + 50-140/2.8. Efter att testat i 30min bestämde mig att gå tillbaka till NIKON. Ser ingen meningen att ha spegellös kamera i XT2 storlek, lika stor som te x D750.

Kan tänka mig att köpa SONY (igen) A6300 el A6500 att ha som "vardags kamera, a lá travelling light" när SONY kommer med vettiga APS-C objektiv...till dess NIKON rules...
 

martinot

Aktiv medlem
Nu har jag inhandlat NIKON 70-200/2.8 VR2 och fotat USM (ungdom Sveriges mästerskap) i handboll steg 3 nu i helgen. Använde D800 som kamera, kanske inte det mest lämpliga men vilken skillnad mot A6000 och svaga SONY objektiv.

Ville säga att jag valt NIKON. Nu ska det bara ny kamerahus köpas. Ingen brådska då kan jag låna D800 så länge. Ska vänta lite om det kommer någon ersättare till D750 annars blir detta mitt val.

Annars var på Scandinavian Photo i Malmö och jämförde D750 + 70-200/4 med XT2 + 50-140/2.8. Efter att testat i 30min bestämde mig att gå tillbaka till NIKON. Ser ingen meningen att ha spegellös kamera i XT2 storlek, lika stor som te x D750.

Kan tänka mig att köpa SONY (igen) A6300 el A6500 att ha som "vardags kamera, a lá travelling light" när SONY kommer med vettiga APS-C objektiv...till dess NIKON rules...
För den typen av fotografering så håller jag absolut med dig till 100%!

Lite avis på ditt fina nya objektiv - har lurat på det själv (men lite för dyrt för mig just nu). 😃

Sedan så håller jag med att det är kanon att ibland/ofta, vid annan typ av fotografering, slippa stora tunga FF-objektiv (och tillhörande kamerahus som behövs för att erhonomiskt bära upp dessa väl IMO).

Där älskar jag mina Fujikameror, X-E1 och X-T10, som inte är mycket större eller mycket tyngre än varken A6000-serien, eller mina största m43-kameror (GX-8 och GX-80). Riktigt lätta och smidiga!

De har också redan nu många vettiga APS-C-glas... 😉

Dock slår inget de pyttesmå GM-1 och GM-5 som är helt underbara att resa och fota mex, när man matchar med rätt optik och tillfälle (de har ju också sina ergonomiska begränsningar, precis som det mesta).

Fast är på semesteresa nu i Asien och måste erkänna att jag tom. skippade att ta med de... har både gatufotat och semesterfotat i Shanghai, Hongkong och nu senast i Taipei med en riktig "turistkamera" (en 1" superzoomkompakt - aom jag faktiskt först aldrig trodde att jag skulle gilla riktigt, men ack så trevligt resesällskap...

Ok, blev kanske lite lång utvikning (nästan lika duktig som våran prosakonstnär och reseskildrare i forumet) om olika kameror och dess olika storleksfördelar (nåja - ganska ytligt iofs.), men tycker det har sin praktiska poäng att ingen kamera är perfekt för allt.

Grattis till inköpet - kul att du hittat rätt och är nöjd ivf! 🙂
 

smislo

Aktiv medlem
För den typen av fotografering så håller jag absolut med dig till 100%!


.
.
.

Dock slår inget de pyttesmå GM-1 och GM-5 som är helt underbara att resa och fota mex, när man matchar med rätt optik och tillfälle (de har ju också sina ergonomiska begränsningar, precis som det mesta).

Fast är på semesteresa nu i Asien och måste erkänna att jag tom. skippade att ta med de... har både gatufotat och semesterfotat i Shanghai, Hongkong och nu senast i Taipei med en riktig "turistkamera" (en 1" superzoomkompakt - aom jag faktiskt först aldrig trodde att jag skulle gilla riktigt, men ack så trevligt resesällskap...
.
.
.

Grattis till inköpet - kul att du hittat rätt och är nöjd ivf! 🙂
Jag försökte med Panasonic TZ100 (tänkt som rese/ ta med alltid kamera) men efter en dag skickade jag tillbaka den till CF. Tror att jag vill ha APS-C som minsta storlek på sensor, mest för fotografering i dåligt ljus. Oftast när man ät ute på kvällarna vill man fånga stämningen och då räcker inte 1" sensor tycker jag. SONY A6XXX serien anser jag som best hus för resefoto storleksmässigt/ bildkvalité...nu är bara att vänta tills de göra några fina "små" linser till den...

Väldigt nöjd med 70-200/VR2, den kommer jag behålla länge...
 

martinot

Aktiv medlem
Jag försökte med Panasonic TZ100 (tänkt som rese/ ta med alltid kamera) men efter en dag skickade jag tillbaka den till CF. Tror att jag vill ha APS-C som minsta storlek på sensor, mest för fotografering i dåligt ljus. Oftast när man ät ute på kvällarna vill man fånga stämningen och då räcker inte 1" sensor tycker jag. SONY A6XXX serien anser jag som best hus för resefoto storleksmässigt/ bildkvalité...nu är bara att vänta tills de göra några fina "små" linser till den...
Jo, sant. Även om både X-T2 och X-Pro2 har exakt samma fina sensor som i A6300/6500 (och därmed minst lika bra bildkvalitet, om inte bättre) så är de bägge både klart större och tyngre.

Skulle dock misstänka att Fuji inom ca. något år kommer med efterträdare till X-T10 och X-E2S (som bägge ligger inom samma vikt/storleksklass som A6000-serien), fast med denna nya Sonysensorn (som verkar grymt bra).

Så du kan ju se vad som sker först, och ta beslut därefter när du kan jämföra.

Bra att det finns konkurrens, oavsett vilket av de två systemen man föredrar (Canons M5 och M-serie är inte alls där IMO, så räknar inte med den som seriöst alternativ - mest för Canon-märkeslojala, eller de som vill köra med adapter till en stor existerande DSLR-objektivuppsättning).

Väldigt nöjd med 70-200/VR2, den kommer jag behålla länge...
Asch då... inget billigt på säljsidan här på Fs då! 😉
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Tänk på att även om Fuji XT2 (och aldeles nya XT20) må vara lite större och tyngre än Sony A6000/6300/6500 så blir dessa Sony lika otympliga då objektiv sätts på då Fuji 35/1,4 och 18-50/2,8-4 är betydligt kortare än Sonys motsvarigheter och då är Sonys Zeissnormal ljussvagare, dyrare, och mindre skarp.
 
ANNONS