Annons

System- mot kompakt- mot mobilkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

AFJ

Aktiv medlem
Om man ska jämföra en kompaktkamera som har zoomobjektiv med en mobiltelefonkamera så bör man nog jämföra med en mobiltelefonkamera som har zoomobjektiv.

De flesta som hävdar att en mobilkamera är lika så gott som en kompaktkamera utgår väl i sina jämförelser ifrån mobiler som saknar optisk zoom. För det är väl ändå så att majoriteten av smartphones har fast optik?? (Jag har dålig koll på mobilmarknaden). På samma sätt har väl de flesta kompakter zoom-optik.

Min poäng med min jämförelse då var att jämföra just de två verktyg som jag hade till buds. För mig var det uppenbart att kompaktkameran var överlägsen på i princip alla punkter förutom just att mobilen alltid ligger med i fickan. Min jämförelse gjorde inga som helst anspråk på att vara fullständig eller vetenskaplig.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag tog fasta på att du skrev "men så fort det handlade om lite svårare motiv och motiv som krävde tele-effekt, ja då var kompakten helt överlägsen". Det är inte så konstigt att det oftast blir sämre att beskära kraftigt jämfört med att använda teleobjektiv. Det har inte så mycket att göra med att den ena kameran är en mobiltelefon och den andra en "riktig" kamera.
 

AFJ

Aktiv medlem
Det är inte så konstigt att det oftast blir sämre att beskära kraftigt jämfört med att använda teleobjektiv.
Jag håller med fullständig. Och det är detta som gör att de som hävdar att "man kan lika gärna använda mobilen" har fel.

Det har inte så mycket att göra med att den ena kameran är en mobiltelefon och den andra en "riktig" kamera.
Där håller jag inte med. Det är just fast optik och en liten sensor som kännetecknar kameran i mobilen medans kompakterna har en större sensor och zoom optik.
 

PMD

Aktiv medlem
Där håller jag inte med. Det är just fast optik och en liten sensor som kännetecknar kameran i mobilen medans kompakterna har en större sensor och zoom optik.
Det stora skillnaden är just objektivet. Sensorstorleken kan variera. Det finns kompaktkameror med lite olika storlek på sensorerna och samma gäller för mobiltelefoner (även om det generellt sitter en mindre sensor i mobiltelefonerna).
 

lonian

Aktiv medlem
Jag avskyr mobilkamerans dåliga precision. Visst blir bilderna ibland helt OK, men jag vill styra själv i vilken tiondels sekund bilden tas. Att fingra på en pekskärm är inte min grej. Kompaktkameran är bättre och det finns en avtryckare. Plus att det är en kamera och inget annat. Systemkameran har man full (nåja) kontroll över. Man kan åtminstonen inte skylla på något annat än sig själv.
Finns på många mobiler möjlighet att fota med volymknapparna. Hur snabbt bilder tas beror även på modell och kamera i mobilen. Finns även möjlighet till mer funktioner som bländare iso och exponeringstid i nyare modeller.
 

Visom

Aktiv medlem
Mobilkameror är absolut ett bra alternativ under bra förhållanden. Ibland kan den tom vara bättre än en systemkamera (tänker då mest på mobiler med flera kameror). Jämförelsen med en kompaktkamera med fast objektiv tror jag är ganska korrekt. För att få en skillnad mot systemkameror så måste man ta in ett eller flera element som systemkameror är designade för, dvs dåligt ljus, stort avstånd, rörliga objekt, krav på perfekt (inte bara bra) skärpa, styra slavblixtar etc.
 

lofling

Aktiv medlem
För att få en skillnad mot systemkameror...
Jag håller med om att mobilkameror är bra men det handlar inte om att få en skillnad, för det är märkbar skillnad. Även i de fall du nämner (Kanske inte "bra" vs "perfekt" skärpa, mer subjektiv bedömning vad man "behöver"). Men oavsett situation är det skillnad, nästan alltid till fördel för systemkameran, när det gäller bildkvalitet. Fast det är inte alltid det praktiska fallet såklart!
 
ANNONS