Annons

Börja sälja på hemsida

Produkter
(logga in för att koppla)

RebeckaJ1

Medlem
Hejsan!
Tar mycket bilder, speciellt landskapsbilder och har länge funderat på att börja sälja bilder så smått då jag nyligen också börjat redigera.
Är dock helt ny på de här med försäljning och undrar då om någon har erfarenhet'

Behöver man skapa ett företag?
Ska man framkalla bilder och skicka, i så fall hur?
Kan man ha en hemsida gratis?
Går det runt ekonomiskt? alltså tidsmässigt är de värt det?

Vill inte precis tjäna miljoner på mina bilder då jag redan har ett jobb men hade varit roligt att se någon användning eller uppskattning av mina bilder, vill sprida dem!

Tacksam för svar!
//Rebecka
 

lonian

Aktiv medlem
För att slippa jobbiga banners och reklam skulle jag föreslå att du hyr en hemsidedomän.
Själv har jag kört med www.one.com och betalt ca 300kr per år.
Det finns säkert något billigare, men då detta hanterats på svenska så har jag känt mig nöjd med dem.
 

Lahn

Aktiv medlem
Om du vill visa dina foton kan det vara bra att går med i en fotoklubb och deltar i utställningar eller tävlingar.

Men att etablera en hemsida till försäljning av foton är riktigt svår. Det finns bildbanker som tar för ett års prenumeration med obegränsade downloads så mycket betald som du måste tar för ett foto, om det skall går rund.

Du kan inte heller köpa det billigaste webbpaket om du vill integrera säkra betalalternativ. Det är mycket man måste lära sig om man vill tar hand om en hemsida själv. Dessutom är det väldigt svårt att övertyga Google att just din sida är viktigt.

Jag har min sida sedan två år och har såld 2 foton till kommunen jag bor i. Om dina foton är regional intressant finns det en större chans att hitta en köpare tror jag. Men att förtjäna pengar på landskapsfotografi är inte enkelt.

Det skulle vara intressant att ser nogra av dina foton.
Jag hoppas det lät inte för negativ, för det är egentligen roligt att har en hemsida ;-)
 
Hejsan!
Tar mycket bilder, speciellt landskapsbilder och har länge funderat på att börja sälja bilder så smått då jag nyligen också börjat redigera.
Är dock helt ny på de här med försäljning och undrar då om någon har erfarenhet'

Behöver man skapa ett företag?
Ska man framkalla bilder och skicka, i så fall hur?
Kan man ha en hemsida gratis?
Går det runt ekonomiskt? alltså tidsmässigt är de värt det?

Vill inte precis tjäna miljoner på mina bilder då jag redan har ett jobb men hade varit roligt att se någon användning eller uppskattning av mina bilder, vill sprida dem!

Tacksam för svar!
//Rebecka
Det finns många sajter som erbjuder försäljning av bilder utan att det kostar fotografen något förrän en bild säljs. För mig låter det som en passande modell för dig. Med en sådan lösning behöver du inget företag.
 

iSolen.se

Guest
Hejsan!
Tar mycket bilder, speciellt landskapsbilder och har länge funderat på att börja sälja bilder så smått då jag nyligen också börjat redigera.
Är dock helt ny på de här med försäljning och undrar då om någon har erfarenhet'

Behöver man skapa ett företag?
Ska man framkalla bilder och skicka, i så fall hur?
Kan man ha en hemsida gratis?
Går det runt ekonomiskt? alltså tidsmässigt är de värt det?

Vill inte precis tjäna miljoner på mina bilder då jag redan har ett jobb men hade varit roligt att se någon användning eller uppskattning av mina bilder, vill sprida dem!

Tacksam för svar!
//Rebecka
Du kan ha en hemsida i princip gratis eller i alla fall mycket billigt. För att slippa lägga tid på e-handelslösning tycker jag du ska fokusera på att visa upp dina bilder på ett tilltalande sätt och uppmana köpare att kontakta dig för att få högupplösta versioner och beskriva vad du kan leverera i form av utskrifter etc.

Gå runt ekonomiskt - tveksamt, de flesta får inte ens tillbaka vad utrustningen kostar, än mindre nedlagd tid men vem vet, just du kanske lyckas och om man inte provat kanske man ångrar det senare.

Fundera på vilka delar du tycker är roligt. Fota. Redigera. Visa bilder. Bygga sajt. Få uppskattning. Få sälja. Prata med folk. ...
 
ANNONS