Annons

Objektiv till panasonic gx800

Produkter
(logga in för att koppla)

Brainjane

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en panasonic Lumix gx800 med standardobjektivet till, och är på jakt efter ett nytt.

Har sedan tidigare en Nikon D7000 med ett 50mm 1,4f och 35 mm 1,4 f, använder 35 mm nästam jämt, så är ganska övertygad om att jag vill köpa ett fast objektiv till min panasonic också, med liknanade bländartal.

Har ni några tips på några bra objektiv som inte är för klumpiga heller, eftersom panasonicen främst används som en smidig kamera att ta med sig?

Tack på förhand!
 

transalp-01

Aktiv medlem
Jag har oftast mitt Panasonic 20/1,7 på min GX800. Funkar perfekt! En del tycker autofokusen är lite långsam men inget som stör mig. Fotograferar dock inte djur och barn med det.
 

Mashavet

Aktiv medlem
Instämmer med föregående, Panasonic 20/1,7 är ett mycket trevligt litet objektiv. Jag använder det på en Panasonic GX7. Det som oftast sitter på är dock ett Panasonic 14-140 som jag är mycket förtjust i. Det perfekta reseobjektivet! När det mörknar eller inomhus är det dock det fasta 20 mm som åker på. Det har förutom att det funkar i dåligt ljus den fördelen att det är mycket diskret, vilket jag uppskattar vid gatufoto.
 

martinot

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en panasonic Lumix gx800 med standardobjektivet till, och är på jakt efter ett nytt.

Har sedan tidigare en Nikon D7000 med ett 50mm 1,4f och 35 mm 1,4 f, använder 35 mm nästam jämt, så är ganska övertygad om att jag vill köpa ett fast objektiv till min panasonic också, med liknanade bländartal.

Har ni några tips på några bra objektiv som inte är för klumpiga heller, eftersom panasonicen främst används som en smidig kamera att ta med sig?

Tack på förhand!
Panasonic "Leica" 15/1.7 är ett jättetrevligt objektiv, och en av mina absoluta favoriter.
 

Mashavet

Aktiv medlem
Jag har förresten ett Panasonic Lumix G X Vario PZ 14-42/3,5-5,6 Asph/Power OIS Silver till salu. Litet och kompakt, motorzoomen sägs vara extra bra när man filmar (inget jag sysslar med) och egentligen ett trevligt objektiv, men av någon anledning som jag själv inte förstår så tyckte jag inte om det. Har endast suttit på kameran 2 ggr, absolut nyskick. Kartong och alla papper och lock finns. 2000 kr, bara lite över halva nypriset?
 

ikaros50

Medlem
Jag har förresten ett Panasonic Lumix G X Vario PZ 14-42/3,5-5,6 Asph/Power OIS Silver till salu. Litet och kompakt, motorzoomen sägs vara extra bra när man filmar (inget jag sysslar med) och egentligen ett trevligt objektiv, men av någon anledning som jag själv inte förstår så tyckte jag inte om det. Har endast suttit på kameran 2 ggr, absolut nyskick. Kartong och alla papper och lock finns. 2000 kr, bara lite över halva nypriset?
Är väl knappast bättre än det ts redan har?
 

martinot

Aktiv medlem
Panasonic har många olika paket. Har själv köpt två paket med kamerahus och objektiv; Ett med det utmärkta Panasonic "Leica" 15/1.7 och ett med Panasonic 20/1,7 ver II (pannkakan).

De enkla kitzoomarna är dock sällan bra, och inget jag personligen normalt rekommenderar.
 
ANNONS