Annons

Nikon D500 med Nikkor 200-500 autofokus problem

Produkter
(logga in för att koppla)

Ellery Sneed

Aktiv medlem
@Ellery Sneed
Har inte skruvat alls på varken huset eller objektivet än, har inte vågat. Har bara gjort rent kontakterna ifall det var lortiga kontakter som orsakade att huset och objektivet förlorade kontakt med varandra men det blir lika även efter rengöring. Är det skruvarna som sitter runt objektivfästet på huset som går att skruva åt för att kolla om det blir bättre isåfall?

@pdahlen
Minns inte riktigt hur det var med 300an, vet att den glappade och gjorde att fokuseringen inte funkade men tror inte något hände med bländaren. Ställde jag in t.ex. 5.6 med den så var den kvar på det om jag minns rätt, den fastnade iallafall aldrig på högsta bländare, fast med det nya 200-500an så kan bländaren fastna på 5.6 eller tappa kontakten helt och då står det 0.
Jag skulle tro att det är skruvarna i kamerahuset som ”lösa”, om så är fallet kan man använda en instrumentmejsel för att dra åt dem. Jag har själv råkat ut för liknande. Om det inte finns kontakt mellan objektiv och kamerahus uppstår fel ”bl 0” är det glapp kan man få ”error”.
Detta är mina egna erfarenheter.
 
ANNONS