Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra uppladdningsbara AA batterier till blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Per_62

Aktiv medlem
Jag har en blixt, Yonggnuo YN600EX-RT ii, som inte ger så många blixtar innan batteriet är slut.
Yonggnuo YN600EX-RT ii verkar ha större krav på AA batterierna än Canon speedlight 580ex ii som jag även har.
Jag har provat med några Maha NiMH PowerEx AA 2700mAh som i och för sig är några år gamla (laddas i Maha C-9000).
Alkaliska AA batterier har en polspänning av 1,5v och de flesta uppladdningsbara NiMH har ca 1,2v.
Kan det vara att spänningen är lite för låg för att batterierna ska räcka längre?
Vilka uppladdningsbara AA batterier rekommenderas för blixtar?
 

PeterWem

Aktiv medlem
Eneloop de svarta är vad jag kör till mina blixtar. IKEAs Ladda verkar det som att de tillverkas i Panasonics fabrik så se dem som ett bra budgetval. GP håller jag mig borta från.

Precis som du kör jag Maha 9000.
 
Senast ändrad:

Ventures

Aktiv medlem
Ikea överraskar. Deras batterier bara går och går. De har nog suttit i ett par tre månader direkt ur paketet och blixtrar på fortfarande.
GP kommer jag undvika. De självurladdar på någon vecka. Alla pratar om Eneloop men jag har ju Ikeas :)
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Ikea överraskar. Deras batterier bara går och går. De har nog suttit i ett par tre månader direkt ur paketet och blixtrar på fortfarande.
GP kommer jag undvika. De självurladdar på någon vecka. Alla pratar om Eneloop men jag har ju Ikeas :)
Amazons Basic var nog ett av de första att köra med en tidigare generations Eneloop.
Vore ju dumt av Sanyo/Panasonic att inte ta tillfället i akt att sälja dem till andra och ändå ta marknadsandelar trots att de själva inte skadar sitt vassa rykte.

IKEAs Ladda 2450 tillhör även de Eneloop-sfären och presterar lika fint.
IKEA har dock då och då en vana att först släppa väldigt bra saker för att något år senare börja skära kostnader genom minskad produktkvalité men fortfarande sälja produkterna under samma namn.
Håll ögonen öppna på Ladda i butikerna om de plötsligt tillverkas i annat land, minskar i kapacitet eller uppför sig sämre efter att de köpts.

Så om ni konsumerar mycket celler och ofta så kan det vara värt att köpa på sig en del. Man ska däremot inte köpa ihjäl sig i tron att de överlever i alla evighet ändå. :)
 

PeterWem

Aktiv medlem
Skaffade IKEA:s nya gråa LADDA som ligger på 2450 mAh och är tillverkade i Japan.

Åtta batterier konditionerade jag efter att jag använt dem två tre gånger, d.v.s. uppladdade, urladdade och uppladdade. 1300 mA i uppladdning och 600 mA i urladdning.

Batterierna gav i genomsnitt 2100-2200 mAh. Först efter en Break-in med Powerex MH-C9000 fick jag upp kapaciteten till över 2450 mAh.

Har tidigare med de vita LADDA och Eneloop bara behövt uppladdningar och urladdningar för att kapaciteten ska toppa men här krävdes det lite mer.

Jag testade även åtta stycken av Biltemas 2450 mAh. Blev mycket varma vid laddning. Ett batteri kokade och jag fick det utbytt.
 
Senast ändrad:

jphotog

Aktiv medlem
För blixt är Ni-MH hydridbatterier det bästa valet. De ger kortast tid mellan blixtarna och är billiga.

Jag tror inte det är så stor skillnad mellan olika märken. Köp de billigaste. Jag är nöjd med IKEA Ladda 2450mAh. Det finns varianter som rymmer lite mer, upp till 2700mAh tror jag, men de är dyrare.

Märk batterierna så att du alltid använder och laddar samma fyrling. Undvik de snabbaste laddarna (15 min).

En anledning till att du tycker att de inte räcker lika länge kan vara att Ni-MH batterier laddar ur med tiden. Du måste alltså ge dem lite laddning innan du använder dem.

Jag brukar ha några blixtar i väskan, så när de laddat ur tar jag bara nästa, istället för att fippla med batterier.
 
ANNONS