Annons

Automatisk förnyelse av plus-medlemskap som default?

Produkter
(logga in för att koppla)

stigfredrik

Aktiv medlem
Jag har inget problem med Klarna så länge jag själv aktivt gör köpet. Fotosidan verkar lömskt ha default-instälningar som gör att det dimper ner en faktura från Klarna om nytt medlemskap som jag själv INTE gjort ett aktiv val av.

Osympatiskt som fan.

Nu har jag pröjsat och klickat ut "automatisk förnyelse", kommer självklart dra mig för att köpa en plusmedlemskap igen.
 

cardazio

Aktiv medlem
Innebär det automatisk förlängning eller måste man betala fakturan för att förlänga? (I det senare fallet ser jag inget konstigt med det, men då hade ni väl inte klagat misstänker jag?)

Sedan är Klarna troligen enkelt för företaget att koppla in, men som konsument kommer jag undvika att använda det igen efter att ha betalat en faktura (från annat företag) och signerat med bankid. Klarna lade då själv upp ett autogiro.. skitläskigt.
 

PMD

Aktiv medlem
Innebär det automatisk förlängning eller måste man betala fakturan för att förlänga? (I det senare fallet ser jag inget konstigt med det, men då hade ni väl inte klagat misstänker jag?)

Sedan är Klarna troligen enkelt för företaget att koppla in, men som konsument kommer jag undvika att använda det igen efter att ha betalat en faktura (från annat företag) och signerat med bankid. Klarna lade då själv upp ett autogiro.. skitläskigt.
Klarnas websidor för betalning har alltid förvalda alternativ som innebär någon slags fördel för Klarna och/eller någon slags nackdel för kunden. Det kan vara så att det fanns någon liten ikryssad ruta i ett undangömt hörn. Det gör inte saken bättre, men det är i sådana fall svårt att få Klarna fälld i ARN eller i en domstol.

Man bör alltså vara mycket uppmärksam på vad som står på en Klarna-sida. En del formuleringar är lite lömska och man kan förledas att tro att det står någon annat än det faktiskt gör.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Tack för frågor! Om man önskar svar angående sitt ärende så maila oss så använd antingen https://whitebalance.zendesk.com/hc/sv/requests/new eller maila på redaktion@fotosidan.se så kan vi ge besked om enskilda ärenden.

Sen hösten 2018 då man själv la beställningar så har vi haft text om att beställningen vid det tillfället innebär att man köper en produkt som är löpande om som kommer förnyas automatiskt. Vi mailade också ut alla plus-medlemmar om info om att vi under 2019 kommer fakturera automatiskt.

Det är en kombo av att prenumerationer på tjänster alltmer är löpande och att vi också vill komma undan strulet med att Plus som också var prenumeration inte fick rätt pris (eller snarare missuppfattade att man alltid kunde köpa prenumeration till bästa pris online istället för att betala förnyelsefaktura). Nu när vi fakturerar så vet vi att vi alltid förnyar till bästa pris.

Vill man inte ha löpande så är det bara att stoppa det via profilen och sen använda denna sidan (som inte har löpande produkt) https://www.fotosidan.se/membershop/plus-extra-dynamic.htm?_product=fastlane
 
ANNONS