Annons

Damm på sensorn - officiell tråd

Astroscapist

Aktiv medlem
Skräckhistorierna tror jag du läst från som köpt skit från Ebay från noname märken.
Själv köpte jag från ordentliga producenter.
Om det avger fläckar är ju lätt att avgöra. Bara att testa på andra ytor.

/Stefan
 

Stene_68

Aktiv medlem
Skräckhistorierna tror jag du läst från som köpt skit från Ebay från noname märken.
Själv köpte jag från ordentliga producenter.
Om det avger fläckar är ju lätt att avgöra. Bara att testa på andra ytor.

/Stefan
Det finns tydligen en speciell för Sony:
"specifically for the special coatings on Sony camera". https://www.amazon.co.uk/Eyelead-Sensor-Cleaning-Mirrorless-Cameras/dp/B017M0O8XU/ref=pd_lpo_sbs_421_t_2?_encoding=UTF8&psc=1&refRID=N6FKNS8FQCJ5RFWQCJ9H
 

Astroscapist

Aktiv medlem

Kekekeno

Medlem
På min hemsida har jag lagt upp en liten artikel angående damm på sensorn, med bildexempel före och efter en sensorrengöring.

http://erro.se/artiklar/Damm_pa_sensorn/

Har du damm på din sensor?
Hade en Nikon D 7100 som det var dammprickar hela tiden likaså min D 7500. Det försvinner oftast vid vrengöring av sensorn. Om inte är det ju enkelt att ta bort med punktlagrings verktyget. Har aldrig upplevt det som något problem. Alla kameror med utbytbar optik släpper in partiklar.Värför inte ta dammsugaren och suga lite försiktigt vid varje objektiv byte.
 

jphotog

Aktiv medlem
Jag ser till att få så lite damm på sensorn som möjligt så jag rengör väldigt sällan. Samma sak med objektiven, jag försöker att blåsa av med lite luft, men jag rör nästan aldrig optiken. Jag äger noll UV-filter!
 

krisljungberg

Aktiv medlem
Någon som kan rekommendera en pensel för sensorn? Har en Nikon Z6. Vill kunna, lite försiktigt, få bort damm som inte riktigt går bort med blåsbälg. Vet att det finns swabs förstås, för torr eller våtrengöring, men finns också penslar har jag sett som man stryker försiktigt över sensorn. Tänkte jag kunde testa i alla fall.

Eftersöker alltså något som inte är en engångsprodukt för att på ett torrt sätt (i första ledet i alla fall), få bort damm från sensorn.
 

Comanche

Aktiv medlem
Någon som kan rekommendera en pensel för sensorn? Har en Nikon Z6. Vill kunna, lite försiktigt, få bort damm som inte riktigt går bort med blåsbälg. Vet att det finns swabs förstås, för torr eller våtrengöring, men finns också penslar har jag sett som man stryker försiktigt över sensorn. Tänkte jag kunde testa i alla fall.

Eftersöker alltså något som inte är en engångsprodukt för att på ett torrt sätt (i första ledet i alla fall), få bort damm från sensorn.
Rekommenderas ej! Det kan du använda på själva objektivet både på den yttre och bakre elementet men inte på sensorn. Det kommer att lämna spår efter sig.
 
ANNONS