Annons

Adaptrar ex Nikon F/G to Sony E

Produkter
(logga in för att koppla)

Hambergaren

Aktiv medlem
Jag har en Samyang 135mm manuellt objektiv för Nikon F som jag har en adapter till Sony E. Bilderna blir jätte fina enligt mig. Det jag funderar på är om en adapter påverkar bildkvaliteten? Tänker objektiven får ju längre avstånd mellan objektivet och sensorn.

Man kan ju ha mellanringar för att få objektiv fungerar för makro.

Vad tror ni? :)
 

martinot

Aktiv medlem
Jag har en Samyang 135mm manuellt objektiv för Nikon F som jag har en adapter till Sony E. Bilderna blir jätte fina enligt mig. Det jag funderar på är om en adapter påverkar bildkvaliteten? Tänker objektiven får ju längre avstånd mellan objektivet och sensorn.

Man kan ju ha mellanringar för att få objektiv fungerar för makro.

Vad tror ni? :)
En adapter helt utan glas (dvs. bara en distansring) skall normalt inte påverka kvaliteten direkt.

Däremot så kan det i vissa extrema fall, som tex. med mer vidvinkliga Leica M-objektiv på tex. Sony-sensorer, bli vissa optiska fel och artefakter då vissa kombinationer av objektiv och sensorer är optimerade för lite olika strålgångar och infallsvinklar av ljuset.

I ditt fall med Nikon F-objektiv på spegellöst med endast distansadapter så kommer det inte att vara något problem.
 

kingfisher

Aktiv medlem
Det finns ingen skillnad i avstånd till sensorn. Det finns ingen spegel i Sonys kameror och sensorn ligger närmare objektivet, det är anledningen att adaptorn kan fungera, och varför det inte finns motsvarande adaptrar åt andra hållet...
 
ANNONS