Annons

Tele för sport på Sony A7

Produkter
(logga in för att koppla)

landen

Aktiv medlem
Bländaröppningen i sig ååverkas inte och ljusmätningen sker ju genom spegeln så du behöver inte tänka på det. Det ändå som händer är att utan adaptern skulle t ex f/4 och 1/250 sek ske vid ISO 160 men nu blir det istället ISO 200. Eller vid bl 4 och ISO 200 istället för 1/250 sek får du ca 1/200 sek. Men detta tar kameran hand om. Enda konsekvensen är att om du jämför med ett f/4 objektiv som inte behöver adapter och det med LA-EA4 så blir ISO 1/3 steg högre för samma slutartid och bländare i A läget och auto ISO, eller slutartiden 1/3 EV längre vid samma bländare och ISO, eller så måste bländaren öppnas 1/3 EV mee i S läge vid samma ISO och slitartid. Men kör du inte jämförande sida vid sida märker du inget. Kameran sköter detta.
Aha tack för förtydligande :)
 

landen

Aktiv medlem
Tänkte göra en liten update i denna tråden. Jag har idag uppgraderat till en Sony A7II och kör nästan uteslutande med adapterade Sony A-linser, är speciellt nöjd med kombon Tamron 70-300 4.5-5-6 för sport då den är lättare än min 70-200 f2.8 och levererar otroligt skarpa bilder. Det som fortfarande inte riktigt hänger med är autofokus.

Min fundering är hur mycket snabbare AF kommer bli på en Sony A7III förutsatt att jag fortfarande kör med adapter LA-EA3 (utan spegel) och mitt Tamron 70-300.

Vill främst ha bättre följande AF när till exempel cyklister kommer mot mig.
 

Hasse Sony Larsson

Avslutat medlemskap
Min fundering är hur mycket snabbare AF kommer bli på en Sony A7III förutsatt att jag fortfarande kör med adapter LA-EA3 (utan spegel) och mitt Tamron 70-300.

Vill främst ha bättre följande AF när till exempel cyklister kommer mot mig.
Åk till en fotoaffär och fota med Sony A6400/Sony G 70-200/4,0 inställd på låst ögonskärpa och använd ditt eget minneskort, sedan tar du samma bilder med din egen kamera, åk hem och jämför. (Passa också på att fota med A7Rlll/Sony GM 70-200)
 

landen

Aktiv medlem
Åk till en fotoaffär och fota med Sony A6400/Sony G 70-200/4,0 inställd på låst ögonskärpa och använd ditt eget minneskort, sedan tar du samma bilder med din egen kamera, åk hem och jämför. (Passa också på att fota med A7Rlll/Sony GM 70-200)
APS-C är inte aktuellt. Men skulle såklart kunna göra samma sak med en A7III, behöver som sagt inte bättre bildkvalité än den Tamron jag har, utan är bara ute efter autofokus-prestanda.
 

landen

Aktiv medlem
Jag har förstått ditt önskemål och det var därför jag skrev att du skulle prova den bästa kameran på marknaden eller Sony A9 men den kan vara lite ovanligare i butikerna och då skrev jag A6400 som bästa förslag.
Men vad får jag ut för information av att testa en kamera som är utanför min budge t med ett objektiv jag inte äger? Rimliga vore väl att isåfall ta med adaptern och testa en Sony A7III med mitt Tamron som jag gillar, och redan äger.

Har testat A9 och den är grym, mycket mer grym än vad jag behöver. Jag vill bara få några fler keepers än jag har idag, och är inte intresserad av att spendera allt för mycket cash då det bara är en kul hobby.
 

jens_a

Aktiv medlem
Sony a7 ll AF med adapter

Hej, har inte testat med La-EA3 men har med en LA-EA4 och Sony A7, A7S, A7Rll, A7Rlll och Sony A7lll. Tycker ej det är någon större skillnad, kanske är A7lll lite bättre..?
LA-EA3 adaptern använder kamerans AF till skillnad från LA-EA4 som har sitt eget AF system. Din adapter borde funka mycket bättre på en A7lll då AF är bättre än A7ll.
Om du har en kamera affär i närheten så testa!
 

Barkismats

Aktiv medlem
Jag hade tidigare den sista modellen som gjordes med Sony A-fattning av Sigma 70-200/2,8.
AF fungerade rätt bra på A7 III med LA-EA3, men inte lika bra som det gör med Sonys FE-objektiv. Jag upplevde skillnaden som tillräckligt stor för att sälja Sigma + adapter och köpa FE 70-200/4 i stället.
 

landen

Aktiv medlem
Hej, har inte testat med La-EA3 men har med en LA-EA4 och Sony A7, A7S, A7Rll, A7Rlll och Sony A7lll. Tycker ej det är någon större skillnad, kanske är A7lll lite bättre..?
LA-EA3 adaptern använder kamerans AF till skillnad från LA-EA4 som har sitt eget AF system. Din adapter borde funka mycket bättre på en A7lll då AF är bättre än A7ll.
Om du har en kamera affär i närheten så testa!
Yes LA-EA4 kommer ju aldrig bli bättre AF kamera som jag förstått det. Tänker samma att jag får åka och testa, men samtidigt svårt att efterlikna en cykeltävling inne i en butik, kanske kan gå ut till en väg och fota körande bilar.
 

landen

Aktiv medlem
Jag hade tidigare den sista modellen som gjordes med Sony A-fattning av Sigma 70-200/2,8.
AF fungerade rätt bra på A7 III med LA-EA3, men inte lika bra som det gör med Sonys FE-objektiv. Jag upplevde skillnaden som tillräckligt stor för att sälja Sigma + adapter och köpa FE 70-200/4 i stället.
Tack för input, 70-200/4 kommer vara ett alternativ, men gillar verkligen de sista 100mm på mitt Tamron, ger den där extra räckvidden. Känns inte som att det finns en direkt motsvarighet till Sony E, möjlighet 24-240mm, men verkar ha fått ganska sval kritik.
 
Min fundering är hur mycket snabbare AF kommer bli på en Sony A7III förutsatt att jag fortfarande kör med adapter LA-EA3 (utan spegel) och mitt Tamron 70-300.

Vill främst ha bättre följande AF när till exempel cyklister kommer mot mig.
Jag förstår att det är en kostnadsfråga men om jag vore dig där autofokus är det viktigaste så skulle jag skippa adapterade objektiv om du vill gå vidare till nästa steg. Satsa pengarna på t ex en Sony 200-600mm F5.6-6.3 istället för drygt 19 000 kronor på eBay eller e-infinity. Det känns trots priset grymt prisvärt då det nästan kan konkurrera med ett objektiv för 150 000 kronor (Sony 600mm F4) även om det inte blir samma prestanda på en A7 som en A9 som i videon nedan så har det i alla fall inbyggd stabilisation och det är native, dvs autofokus fungerar bättre, och du kan komma riktigt nära ditt objekt om du vill: https://youtu.be/Kjn5mMvunFQ?t=471
 

landen

Aktiv medlem
Jag förstår att det är en kostnadsfråga men om jag vore dig där autofokus är det viktigaste så skulle jag skippa adapterade objektiv om du vill gå vidare till nästa steg. Satsa pengarna på t ex en Sony 200-600mm F5.6-6.3 istället för drygt 19 000 kronor på eBay eller e-infinity. Det känns trots priset grymt prisvärt då det nästan kan konkurrera med ett objektiv för 150 000 kronor (Sony 600mm F4) även om det inte blir samma prestanda på en A7 som en A9 som i videon nedan så har det i alla fall inbyggd stabilisation och det är native, dvs autofokus fungerar bättre, och du kan komma riktigt nära ditt objekt om du vill: https://youtu.be/Kjn5mMvunFQ?t=471

Yes jag är inne på samma sak. Dock kanske Sonys motsvarighet då, jag vill gärna inte börja på 200mm. Så Sonys 70-300 kanske är mer aktuell.

Ett annat alternativ är att bara köpa en gammal Nikon D3 eller motsvarande för att endast ha till sport. Frågan är hur AF står sig på sådan i dagsläget mot Sony A7III med native glas.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Yes jag är inne på samma sak. Dock kanske Sonys motsvarighet då, jag vill gärna inte börja på 200mm. Så Sonys 70-300 kanske är mer aktuell.

Ett annat alternativ är att bara köpa en gammal Nikon D3 eller motsvarande för att endast ha till sport. Frågan är hur AF står sig på sådan i dagsläget mot Sony A7III med native glas.
Japp. Det är en möjlighet. Fördelen med A7III eller en annan nyare kamera jf med D3 är ffa om man skall låta kameran välja fokuspunkt på något sätt d v s tracking. Om man själv väljer fokuspunkt kommer D3 eller t o m D2 med rätt objektiv fokusera väldigt snabbt. Det man tjänar med nyare kameror däribland t ex A7III men ännu mer A7RIV eller A9/A9II är möjligheten att följa motivet med olika fokuspunkter då motivet rör sig över bilden.

Jag kan lägga till av erfarenhet förresten: man kan använda Sigmas objektiv för Canon EF med MC11 adapter till Sony men min erfarenhet säger att enbart Global Vision objektiven (Art/Sports/Contemporary) ger bra AF hastighet. Det innebär tyvärr att deras 70-200/2,8 OS innan Sports versionen inte ger så snabb AF för sport.
 

jens_a

Aktiv medlem
Okay , sorry - glömde att det var af-tracking funktionen du var ute efter. Ja, testa fota körande bilar eller något annat som rör sig i eller utanför fotoaffären. Det kanske finns en vettig test på youtube av adaptern och Sony a7lll? Lycka till!
 

landen

Aktiv medlem
Ju mer jag funderar desto mer lutar det åt Sony A7III, testa med adapter och funkar det inte så får jag köpa native-glas. Kommer sakna WiFi etc om jag skulle gå på en äldre DSLR för sport.
 
ANNONS