Gammal 2019-09-20, 17:02
KarlE

Ny dator problem med LR
Hej
Har skaffat en ny Windows dator, på den gamla hade jag sista köpversionen av LR. På den nya har jag installerat LR Classic, dvs jag har ny prenumerationsvarianten.
Jag har haft merparten av bilderna på en USB disc men LR låg förstås på datorn.

Nu till frågan, När jag kopierade katalogfilen, lrcat filen till ett USB från gamla datorn så gick det bra, när jag sen kopierade in filen från USB till den nya datorn så gick kopieringen bra men när jag sen klickade på filen för att uppgradera och sen starta LR så får jag upp en dialogruta med texten "Det uppstod ett oväntat fel när katalogen öppnades"
Om jag däremot försöker öppna LR med katalogfilen på USB minnet så funkade det....

Datorn är som sagt ny och jag kan ju starta om datorn på gårdagens återställningspunkt innan jag installerade LR men vill ju helst veta varför det strular.

Om det nu spelar någon roll så installerade jag både LG Classic samt LR CC och PS

Tackar på förhand
Gammal 2019-09-20, 21:26
AFJ

KarlE skrev: men när jag sen klickade på filen för att uppgradera och sen starta LR så får jag upp en dialogruta med texten "Det uppstod ett oväntat fel när katalogen öppnades"
Vad menar du med "för att uppgradera och sen starta"?
Gammal 2019-09-20, 21:39
Erik Schalin

Gjorde du så här? :
https://www.lightroomqueen.com/how-m...-new-computer/
Gammal 2019-09-20, 22:56
KarlE

Jag gjorde som följer
https://moderskeppet.se/resurs/uppgr...en-ny-version/

Men frågan är om jag ska backa alltihopa oCh börja om från början, jag kan ju gjort nått fel även om jag inte tror det förstås
Gammal 2019-09-21, 00:42
Erik Schalin

Moderskeppets beskrivning är för att byta LR till en nyare version.

LightroomQueen som jag refererade är för att byta dator.

Skillnaden är att moderskeppets beskrivning inte flyttar med några filer, alltså dina bilder.
Följ den jag pekade på. Kan du inte engelska så kan vi andra översätta. Det är bara o fråga så hjälper vi dig steg för steg.
Jag kan inte imorgon men det kan säkert andra... godnatt o lycka till
Gammal 2019-09-21, 17:08
KarlE

Jag har prioriterat det fina vädret idag, jag har dock backat datorn för att inte ha en massa gamla o troligen felaktiga filer på datorn.

Jag kör lightroom Queen s beskrivning snart i helgen o återkommer.

Tack för hjälpen
Gammal 2019-09-23, 09:21
KarlE

Jag har nu följt länken lightroomsqueen och dessvärre så funkar det fortfarande inte.
Jag har gjort följande:
Nya datorn
En ny helt ren installation av LR Classic

Gl datorn
Tog en Backup, kopierade den backuppen (som var en zipfile) till ett USB, flyttade USB till den nya datorn
Kopierande och "unzippade" filerna och la dessa i LR Foldern.
Klickade på lrcatfilen och fick felmeddelandet "Ett uppstod ett oväntat fel när katalogen öppnades" fick väljknapparna Försök igen. Välj en annan katalog, Avbryt .

Gick då in i LR, det första som då står är "Börja genom att klicka på "Importera" vilket jag inte gjorde utan valde Arkiv/Öppna katalog, jag får då upp utforskaren medn LR Foldern klickar då på Lightroomkatalogen (Som är den lag vill ha) och får upp samma felmeddelande som sist, "Ett uppstod ett oväntat fel när katalogen öppnades" fick väljknapparna Försök igen. Välj en annan katalog, Avbryt .

Är det någon som vet vad det är för fel?

Tacka på förhand
Gammal 2019-09-23, 10:26
Erik Schalin

Kan du inte välja din aktuella LR katalog?
Den skall inte vara zippad.
Däremot zippar LR backup av katalogen.
Gammal 2019-09-23, 11:36
KarlE

Erik Schalin skrev: Kan du inte välja din aktuella LR katalog?
Den skall inte vara zippad.
Däremot zippar LR backup av katalogen.
Finns bara två val Lightroom Catalog.lrcat när jag väljer den så är sen ju tom, det är ju den nya på den nya datornsom ännu inte har någon data, sen andra lrcat som jag har fört över från den gamla datorn ger felmeddelandet som jag skrev i förra messet.
Jo jag vet ZIP filen jag extraherade den innan jag la in den i LR foldern på den nya datorn

Skumt.....
Gammal 2019-09-23, 12:01
AWid

KarlE skrev: Finns bara två val Lightroom Catalog.lrcat när jag väljer den så är sen ju tom, det är ju den nya på den nya datornsom ännu inte har någon data, sen andra lrcat som jag har fört över från den gamla datorn ger felmeddelandet som jag skrev i förra messet.
Jo jag vet ZIP filen jag extraherade den innan jag la in den i LR foldern på den nya datorn

Skumt.....
Kan "lock"-filen blivit kvar? Kolla i den mapp där du har katalogfilen om det finns en fil som heter som din katalogfil men med tillägget ".lock" på slutet. Radera i så fall den och pröva på nytt att starta LR.
Gammal 2019-09-23, 13:57
KarlE

AWid skrev: Kan "lock"-filen blivit kvar? Kolla i den mapp där du har katalogfilen om det finns en fil som heter som din katalogfil men med tillägget ".lock" på slutet. Radera i så fall den och pröva på nytt att starta LR.
Tyvärr inte
Gammal 2019-09-23, 14:02
fotograf-magnus-stalberg

KarlE skrev: Tyvärr inte
Du ska kopiera samtliga filer som ligger i den mapp där du har din .LRCAT-fil. Inte bara katalogfilen.
Gammal 2019-09-23, 15:52
Erik Schalin

I din gamla dator så har du en fil med extension lrcat.
Den är inte zippad.
Det är den filen du vill kopiera till din nya dator.

En lockfil låser starten av programmet. Den har inget att göra med lrcat-filen.
Men LR skall inte lämna kvar den om programmet stängs ner korrekt.

Det räcker med att kopiera lrcatfilen.
LR kommer att bygga upp en ny lrdata hiearki av sig självt. Har man många bilder så tar det också lång tid. O det kan vara en anledning att kopiera med den men det är inget måste.

Använder man färdiga recept och vill ha med dem till den nya datorn så måste de kopieras med.

Givetvis måste man också kopiera/flytta med sina bilder.
Gammal 2019-09-23, 16:15
AFJ

fotograf-magnus-stalberg skrev: Du ska kopiera samtliga filer som ligger i den mapp där du har din .LRCAT-fil. Inte bara katalogfilen.
Detta bör inte vara nödvändigt. T ex så innehåller ju mappen en undermapp som innehåller previews - den återksapas automatiskt.

Enligt min erfarenhet skall det räcka med bara lrcat-filen.
Gammal 2019-09-23, 16:20
AFJ

KarlE skrev: Finns bara två val Lightroom Catalog.lrcat när jag väljer den så är sen ju tom, det är ju den nya på den nya datornsom ännu inte har någon data, sen andra lrcat som jag har fört över från den gamla datorn ger felmeddelandet som jag skrev i förra messet.

Skumt.....
Det skall förstås funka med att utgå från backupfilen.

Jag testatde nu, tog en backup som LR gjort. Kopierade den till en ny mapp. Högerklickade, valde Extrahera Alla. Kunde sedan dubbelklicka själva lrcat-filen (som ligger en nivå ner) och då startar det som det skall.

Det låter märkligt att din uppzippade mapp är tom. Det borde den verkligen inte vara!
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:57.