Gammal 2019-08-20, 07:40
unoengborg

Vad det gäller miljövänlighet behöver du inte framkalla många filmer förrän digitalt foto ska gå på plus. Skärmar kan ersättas men en kropp med allergi eller cancer är svårare att fixa. Driftskostnaderna för analogfoto är långt ifrån försumbara, om det är ett problem eller inte beror förstås på hur mycket man fotograferar.
Gammal 2019-08-20, 08:29
fotobollfoto

gatosi skrev: Bra beskrivning i och för sig. Fast jag har ett tredje val också: att inte tro att digitalfotografi är det enda att förgylla livet (det egna och andras) på. För den kan bli ganska piss faktiskt, av just de skäl som du nämner. Vågar man säga det i Fotosidans forum?

Fast även om man inte kan förändra verkligheten så kan man ifrågasätta den och undra om man verkligen vill spä på utvecklingen (den tekniska och därmed den miljömässiga) genom sin egen konsumtion. Det har inte bara med viljan att lära sig att göra för den har jag hittills haft. Hittills har jag tyckt det var värt det.

För min del kan vi avsluta denna tråd. Jag förstår att jag har svurit i kyrkan i mångas ögon. Fast fortsätt gärna om ni vill så klart.
Jag själv spär gärna på om det är i linje med vad jag vill. Det är fantastiskt kul att köpa ett nytt (nytt eller begagnat) objektiv som bidrar till att man kan ta nya sorters bilder som inte gick att göra med de objektiv man redan hade.

Men det är ju aptråkigt att lägga pengar på sådant som man redan trodde att man hade. Antingen för att sakerna går sönder för lätt, eller, som du beskriver i tråden, blir ”omoderna”.

Om jag själv vill uppgradera skärmen för att få bättre upplösning, kontrast, mm är en sak.
Om jag måste uppgradera den som en konsekvens av något annat är en helt annan sak.

Jag tror att vi blir besvikna när vi inte längre har kontroll över våra val, men tillfreds så länge vi har det.

Svära i kyrkan?
Nä här på FS finns många ”religioner”.
Gammal 2019-08-20, 12:36
apersson850

Ja, här tror vi på allting. Även tomten.

Just i det här fallet stämmer kommentaren om felaktiga/överdrivna förväntningar bra in. Så perfekt är inte världen, som trådskaparen önskar. Men att då önska att utveckling inte ska ske är rent kontraproduktivt. Enda sättet att försöka komma till en bättre funktionalitet är att försöka förbättra den vi har idag.
Gammal 2019-08-20, 13:07
fotobollfoto

apersson850 skrev: Ja, här tror vi på allting. Även tomten.
[...].
Japp, men man har blivit besviken genom åren om han har kommit med mjuka paket :-)
Gammal 2019-08-20, 13:31
apersson850

Vi får hoppas att det sker en ihärdig utveckling av nya versioner av tomten!
Gammal 2019-08-20, 13:38
fotograf-magnus-stalberg

gatosi skrev: Den handlade om vad digitalfotografi kräver som inte har med fotografi att göra men är dyrt och inte hållbart.
Fast dator och skärm har ju med fotografi att göra, precis på samma sätt som fotopapper, kemikalier och framkallningsutrustning har det.

Man måste inte uppgradera men förr eller senare alltid förändra och förnya. Det valet ligger hos var och en av oss.

Testa att övergå till analogt foto igen och se om det förändrar något för dig.

Att arbeta med rörlig digitalbild gör inte att du kommer undan tekniken. Där finns exakt samma krav på korrekta färger, möjlighet till efterarbete och därmed prestandakrav på hårdvaran.
Gammal 2019-08-20, 14:12
fotobollfoto

apersson850 skrev: Vi får hoppas att det sker en ihärdig utveckling av nya versioner av tomten!
Jag och min fru uppfann tomten 2.0.
Man köper helt enkelt sin egen julklapp till sig själv. Då får man precis det man önskar.
Dock måste tomte 2.0 vara bakåtkompatibel med 1.0. Köper man bara sin egen julklapp mister man överraskningsmomentet. Så vi köper något till varandra också.
Gammal 2019-08-20, 15:22
Tell

Well en ny dator som funkar finfint att redigera bilder på behöver inte kosta många kronor, och din gamla Eizo-skärm lär funka fint den med trots att du inte kör Eizos egna avancerade kalibrering. Sålänge du inte jobbar med jättekritiskt bildarbete så kommer du fortfarande kunna leverera bilder som folk är jättenöjda med :)
Gammal 2019-08-20, 15:25
Sten-Åke Sändh

rronnbac skrev: Besvikelse uppkommer då våra förväntningar och verkligheten inte motsvarar varandra. I vissa fall går det att justera verkligheten, men för det mesta är det sina egna förväntningar man får justera.

I klartext i ditt fall så har du förväntningar att du ska kunna använda avancerad teknik utan att vilja lära dig den, och att den hårdvara du köpt för att fungera tillsammans med ett visst operativsystem ska fungera även om du sju år senare byter operativsystem, till något som inte ens var påtänkt då.

Det är helt orealistiska förväntningar, verkligheten kommer att göra dig konstant besviken om du tror att den ska fungera på det sätt du vill.

Du har två val, fortsätt använd det du köpte vid en viss tidpunkt utan förändring, eller inse att varje förändring har ett pris.
Håller med. Vill man ha samma grejor i 10 år får man avstå från att uppgradera något överhuvudtaget under dessa 10 år fr.o.m. med att man köpt på sig det man anser sig behöva "år 0"och det innebär kamera, RAW-konverterare, dator, skärm, kalibreringsutrustning, ev. skanner, skrivare om man har det samt inte minst operativsystemet. Frågan är bara om det är realistiskt. 10 år i IT-världen är lika med evigheten.

Om TS vill ha kvar sitt Windows 7 kvar skulle det innebära att hon säger nej till alla säkerhetsuppgraderingar och felfixar (för det är ju det som det innebär att Microsoft stöder just den versionen) och så kan man visst leva om man vill men med tanke på hur det ser ut på Internet så är det väl bäst då också att TS inte längre har datorn uppkopplad mot Internet överhuvudtaget. Det går ju att konsekvent surfa med en läsplatta istället eller bara telefonen om det är Ok för TS.
Gammal 2019-08-20, 16:07
Sten-Åke Sändh

gatosi skrev:
......….Hörs det att jag känner mig frustrerad och uppgiven?
Någon mer här som har funderat i dessa banor?
Fast det är ju så många teknikentusiaster här. Ni trivs kanske som fiskar i vattnet med uppdateringsdiktaturen...
Men ska det verkligen vara normalt att ingenting i den digitala världen överlever ens ett decennium?
Om man har klimatångest kanske man inte ska syssla med foto överhuvudtaget - vare sig det är analogt eller digitalt. Jag tycker uppriktigt synd om de som blivit så totalt blockerade mentalt idag av miljöångestmegafonerna i både gammelmedia och på nätet att de som en annan ångestriden fotograf här på FS som inte kunde förmå sig ens att köpa en begagnad gammal digitalkamera utan att hamna i klimatångestspinn!

Nu måste nog folk börja andas in lite snart igen för annars får vi nog en hjärnskadeepidemi på toppen av allt detta och det vore ju heller inte bra för då blurras väl fokus på miljöångestindex. Hellre ett taskigt index än att leva i total ångestmaximerande ovisshet!

Vem vet, vi människor kanske ställer till ännu mer miljöproblem än när vi köper en begagnad gammal digitalkamera bara genom att i tid och otid gå och fisa och rapa och på toppen av det gå på toaletten alldeles för ofta. Såga ner träd är ju heller inte bra för den totala kolbalansen, så vi får väl göra som i Mellanöstern och istället skippa papperet helt och göra rent oss i baken enbart med vatten. Tänk om Mellanöstern inte bara är kaos och galna islamister utan lite otippat har lösningen på det problemet!! …. men det går nog inte det heller för dom har ju faktiskt inget vatten!

När det gäller digitalångest däremot så kan jag meddela att även jag haft sådan runt 2005 ungefär. Då köpte jag min första DSLR och fick totalångest redan innan jag hunnit hem med eländet. Helt plötsligt gick det upp för mig att ingen tänkt på hur man skulle få till en hållbar långtidslagring av digitalt födda bilder över många decennier. Även jag som vad det verkar totalt saknar möjlighet att känna miljöångest, måste tyvärr tillstå att det då fanns en irriterande djup spricka även i mitt fotofundament som skavde rätt bra och det är då som nu att ingen ännu lyckats presentera en trovärdig lösning på långtidslagringsproblemen. Det finns alltså fortfarande ingen permanent lösning på detta som ens håller i 10 år.

Den enda lösningen som jag känner till är faktiskt att se till att man är så pass med på tekniktåget att man inte blir inlåst av gamla gränssnitt som inte längre stöds. Jag antar att det inte alls var det du hade velat höra. Nu har du fått ytterligare något verkligt att ångestdrivande med substans att lägga till all annan ångest.

Valfrihetens följeslagare är ångest - man kan ju alltid låta bli att välja helt och pröva om det hjälper. Du hade väl ändå kommit ungefär dit. Är det inte kul längre så kan man ju helt överväga att sluta med foto. Jag hade en sådan period själv men den var inte existensiell som din verkar vara. För min del var jag bara helt trött på den usla teknik vi då hade med autofikussystem som lovade väldigt mycket mer än de kunde leva upp till. Utvecklingen tog lyckligtvis hand om de problemen och dessa tidiga problem finns inte längre i moderna kameror.

Så ibland finns absolut starka skäl att köpa nya kameror, RAW-konverterare och allt annat som vi har behov av för att det ska vara roligt att fotografera och inte bara ångest och elände. Förmodligen inte heller vad du ville höra men det är ju faktiskt också som en gammal komiker en gång sade: "Det är aldrig för sent att ge upp!"

Senast redigerad av Sten-Åke Sändh den 2019-08-20 klockan 16:25.
Gammal 2019-08-20, 16:32
Ventures

Sten-Åke Sändh skrev: Håller med. Vill man ha samma grejor i 10 år får man avstå från att uppgradera något överhuvudtaget under dessa 10 år fr.o.m. med att man köpt på sig det man anser sig behöva "år 0"och det innebär kamera, RAW-konverterare, dator, skärm, kalibreringsutrustning, ev. skanner, skrivare om man har det samt inte minst operativsystemet. Frågan är bara om det är realistiskt. 10 år i IT-världen är lika med evigheten.

Om TS vill ha kvar sitt Windows 7 kvar skulle det innebära att hon säger nej till alla säkerhetsuppgraderingar och felfixar (för det är ju det som det innebär att Microsoft stöder just den versionen) och så kan man visst leva om man vill men med tanke på hur det ser ut på Internet så är det väl bäst då också att TS inte längre har datorn uppkopplad mot Internet överhuvudtaget. Det går ju att konsekvent surfa med en läsplatta istället eller bara telefonen om det är Ok för TS.
Frågan är vad som händer om man fortsätter använda Windows 7? Felfixar lär väl inte behövas efter 10 år på marknaden. Säkerhetsuppgraderingar borde inte heller behövas då det måste vara en dålig affär att tillverka virus för ett operativsystem som få använder.

Hårdvaror (kameror, datorer etc.) har ju å andra sidan begränsad hållbarhet då de numera byggs så billigt som möjligt av "självförstörande" material.
Gammal 2019-08-20, 16:46
unoengborg

Ventures skrev: Frågan är vad som händer om man fortsätter använda Windows 7? Felfixar lär väl inte behövas efter 10 år på marknaden. Säkerhetsuppgraderingar borde inte heller behövas då det måste vara en dålig affär att tillverka virus för ett operativsystem som få använder.

Hårdvaror (kameror, datorer etc.) har ju å andra sidan begränsad hållbarhet då de numera byggs så billigt som möjligt av "självförstörande" material.
Problemet är väl att man inte kan vara uppkopplad mot internet utan säkerhetsfixar, vilket i sin tur skapar problem med prenumerations orienterade mjukvaror som t.ex. Lightroom och Photoshop. Har man program med eviga licenser borde det fungera så länge hårdvaran håller. Att man har gammalt OS räddar inte från malware det finns databaser där de gamla lösningarna lever kvar. T.ex får jag fortfarande då och då ransomware brev till en e-mailaddress jag registrerat hos Adobe för säkert över 10 år sedan vilken därefter läckt ut när Adobe
hackades. Lyckligtvis är både konton och lösenord förknippade med mailadressen sedan länge borta, så jag behöver egentligen inte vara orolig.
Gammal 2019-08-20, 17:29
Flash Gordon

Jag har ingen klimatångest. Fast att våra barnoch barnbarn kommer få en svårare värld att leva i än den vi har i dag är det ingen tvekan om.
Öar kommer hamna under vatten när havsytan stiger är en sanning. Stor del av Bangladesh som är låglänt kommer översvämmas av saltvatten vilket gör man inte kan odla en stor del av landet.

Jag kan ta min een hemstad Göteborg. Här kommer det regna dubbelt så mycket som förr under höst/vinter/vår. Gudarna skall veta att det redan regnar mer än tillräckligt redan under den tiden. Vi kommer få fler och kraftiga stormar och orkaner längs västkusten.
Göteborg måste därför bygga vallar längs längs Göta älv.
Öeversvämningarna kommer bli fler och skada hus och annan infrastruktur.
Jordskred som redan är något av ett problem på sina håll i Götaland kommer bli fler.

Jak skall inte fortsätta upptrappningen fast listan av negativa konsekvenser är mycket längre.

Världens befolkning har blivit betydligt rikare i snitt under de senaste 30 åren. Vilket gör att fler har råd att äta kött, kunna köpa bilar eller mopeder samt mer konsumera som vi i västvärlden och USA.

Det är vår konsumtion som är största problemet och som i sin tur driver flera andra verksamheter som förorenar vår värld.

Nyligen gick vår diskmaskin sönder. Vi hade köpt en av de dyraste och bästa som hade en förväntat livstid på 15 år. En packning i avloppspumpen gick sönder vilket släppte ut i botten av maskinen. Jag ville inte köpa en ny maskin faktiskt av miljöskäl. Efter en bra servicegubbe försökte laga maskinen under tre besök fick under 3 veckor fick vi ge upp. Maskinen var då 10 år. Hur mycket rent vatten, unika jordmetaller och energi var det inte som gick till spillo där.
Det fick bli en ny diskmaskin som också förbrukat mycket resurser, behöver mängder av transport för att produceras samt mängder av rent vatten.

Några veckor senare la tvättmaskinen plötsligt av. I dag hade vi en tekniker från Electrolux här som gick igenom maskinen. Troligen har kretskorten lagt av och fungerar inte korrekt. Tvättmaskinen är också cirka 10 år.

Enligt teknikerna har tvättmaskiner kortare livslängd än förr. Rekommendationen var att köpa en ny tvättmaskin.Alltså mer förbrukning av resurser och transport.
Har någon kört genom tyskland under senare år?. I innerfilen ligger ett tåg av långtradare som transporterar allt de vi inte minst konsumerar i Tyskland, Danmark och resten av Skandinavien.

Skall vi ändra på detta måste vi få innan annan typ av produkter. Sådana med bättre kvalitet, som håller längre. Det gäller allt från T-shirts till bilar.

Varför måste jag byta hela stråkastaren med reflektor mm. bara därför glaset/plasten fått en kraftigt stenskott? Allt fungerar perfekt förutom att glaset /plasten fått ett hål.

Vår konsumtion leder oss in ett framtida helvete får klimatet blir ett självspelande piano.

Har ni sett vad som händer i Sibirien, på Svalbard eller i Alaska och i Sibirien?

I skandinavien är tempemreturökningen nu cirka 2 grader. Det är dubbelt så mycket som i snittet i världen.
På Svalbard går utvecklingen mycket fortare. Man räknar med att inom 30 år kommer medeltemperaturen öka 10 grader. Fick gör det snart inte kommer finnas glaciärer på Svalbard.
På Grönland är det samma tempo. Glaciärerna försvinner i svindlande takt. Det går mycket fortare i absoluta tal än tidigare pessimistiska prognoser från forskarna inom FN trodde. Bara glaciärerna på Grönland kommer öka havsytan med flera meter.

Dessutom smälter permafrosten i Sibirien och Alaska snabbt. Något som släpper ut mängder av metangas som är 20 gånger mer en klimatgas än koldioxid.

Sedan värms haven upp. Längs mest nordiska shelfkuster har vi mängder med det kallas metanis i enorma mängder. När vattnet blir tillräckligt varmt tinnar isen och släpps ut till atmosfären. Det tillsammans med permafrostens upptinande kommer göra klimatet till ett självspelande piano som kan ta flera 10 00 tals år att åter igen komma i balans

Nej jag har ingen klimatångest. Men jag måste säga att jag inte ser vår omställng gå åt rätt håll.
Företag ger ut en massa klimatbullsit som inte ger någon verklig förändrin.

För egen del kommer jag ligga 6 fot under när det blir riktigt akut. Fast det skulle ju vara trevligt att se en verklig förändring innan jag hamnar där för att veta det finns hopp för mina barn och barnbarn.

Så jag tycker du uttalar dig naivt och okunnigt om mänskor som har panikångest.
Nej jag har som sagt ingen miljöångest men jag inser allvaret. Kameror är inte största problemet men en del av det.

Så läs på Sten-Åke. Vi behöver mängder av tekniska förändringar och innovativa förändringar om om inte miljarder människor kommer dö inom 50 år. Kan leda till krig om resurser mm.

Att byta ett kamerahus kostar något ton i resurser av metall, jordmetaller och andra ändliga resurser och mängder av rent vatten som i många länder är en bristvara.
Att vara nonchalant med att kalla saker miljöångest är bara att visa på sin egen okunskap.

Nätet är fullt av information. Då pratar jag inte om prognoser utan mätsiffror de senaste åren.
Detta är allvar Sten-Åke och uppmätta data.
Ser inte bra ut.
Gammal 2019-08-20, 17:47
PMD

Förutsägelser om hur vädret kommer att ändras pga en global temperaturhöjning är mycket osäkra.

Att havsnivån kommer att stiga är en betydligt säkrare förutsägelse.
Gammal 2019-08-20, 17:51
fotobollfoto

Flash Gordon skrev: [...]
Jag kan ta min een hemstad Göteborg. Här kommer det regna dubbelt så mycket som förr under höst/vinter/vår. Gudarna skall veta att det redan regnar mer än tillräckligt redan under den tiden. [...].
Det är ju tur (eller skicklighet) att de säljer paraplyer i varuautomaterna på Landvetter
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:13.

Miops Capsule360