Annons

Hur lagrar ni era bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Melmis

Aktiv medlem
Jag har en fundering angående detta...

Många av oss här fotar ju både privat & beställningsjobb. Bröllop, porträtt mm.

Hur gör ni med era bilder. Jag menar, man vill ju spara bilder på flera ställen för att vara säker på att de inte ska försvinna. Samtidigt vill jag inte minska ner bilderna för mycket för att förstöra kvaliten, bara för att frigöra utrymme.

Spara ni på externa hårddiskar, skivor, usb minne? Tar ni bort dem helt från datorn? Använder ni tex Dropbox & känner er säkra med att de alltid ska finnas kvar där?

Ja hur gör ni helt enkelt, berätta gärna.

// Emma
 

iSolen.se

Guest
Jag har en fundering angående detta...

Många av oss här fotar ju både privat & beställningsjobb. Bröllop, porträtt mm.

Hur gör ni med era bilder. Jag menar, man vill ju spara bilder på flera ställen för att vara säker på att de inte ska försvinna. Samtidigt vill jag inte minska ner bilderna för mycket för att förstöra kvaliten, bara för att frigöra utrymme.

Spara ni på externa hårddiskar, skivor, usb minne? Tar ni bort dem helt från datorn? Använder ni tex Dropbox & känner er säkra med att de alltid ska finnas kvar där?

Ja hur gör ni helt enkelt, berätta gärna.

// Emma
Skulle aldrig lita på en molntjänst men problemet är bandbredden. Att ladda upp eller hämta en terabyte kan ta veckor. Och vad händer om något går fel?

Köp hårddisk för sällanbackup, det är billigt och är lätt flytta till en vän. Närbackup, en annan hårddisk eller NAS.

Du ska förstås inte komprimera bilderna, det tar evigheter och du ökar risken för fel.
 

MichaelB

Aktiv medlem
Jag kör hängslen & dubbla livremmar :)

Bilderna på datorn ligger på en Raid 10 disk(4st hårddiskar som från dator ser ut som en disk) . En disk(teoretiskt 2 diskar) kan gå sönder utan att bilderna försvinner.

Sen har jag backup till min filserver som i sin tur tas backup på av backupserven.
Dessutom har jag 2st USB diskar för arkivering som finns på annan plast än i hemmet.
Dessa roteras med jämna mellanrum för uppdatering av innehållet.

Ang. nättjänsterna anser jag att dessa fortfarande är alldeles för långsamma.

Vi uppladdningen kanske det inte gör så mycket om det tar några månader men det blir ju samma visa om man haft ett haveri & då har dom flest inte tid att vänta veckovis för att återläsa sin backup.
 

forstheim

Aktiv medlem
Bilder på familj och andra mer privata bilder sparas allt av i jpeg (största möjliga storlek), såvida exponering och fokus inte har blivit helt uppåt väggarna vill säga. Dock fotograferar jag alltid även i RAW ifall det är någon bild jag vill jobba vidare med. Men i dem allra flesta fall katalogiserar jag bara dessa privata bilder och lägger dem i en mapp i bildarkivet som heter "Skokartongen". Denna mapp har undermappar i form av årtal.

För mitt mer kreativa fotograferande använder jag uteslutande RAW. Bland dessa filer/bilder sållar jag väldigt hårt - endast dem bilder jag bedömer håller för min portfolio-mapp behålls och jobbas vidare med. Resten åker i papperskorgen för att mitt bildarkiv inte ska fyllas upp med meningslösa bilder som inte gör något annat än att ta diskutrymme. I och med att jag både fotograferar långsamt (ej kulsprutemetoden) och sållar hårt så växer inte mitt bildarkiv speciellt snabbt, vilket underlättar i arkiveringsprocessen.

Så..förutom att ha mitt bildarkiv sparat på hårddisk i min dator så gör jag backup till några externa USB-hårddiskar som dels förvaras i samma rum som datorn och dels i en gäststuga 30 meter från mitt bostadshus. På så sätt försvinner inte mina bilder ifall min dator eller hela bostadshuset skulle brinna upp.

Jag funderar dessutom på om jag ska ta och skriva ut dem allra viktigaste bilderna i mitt bildarkiv så att jag kan sätta in kopiorna i album på gammalt traditionellt sätt. Det är dock inte för att direkt säkra upp ytterligare, utan mer för att jag inbillar mig att kommande generationer förmodligen lär ta hand om ett fysiskt album på ett annat sätt än vad de kommer att göra med bilder som finns i datorer och på externa hårddiskar. Skulle gissa att gamla datorer och externa hårddiskar som man lämnar efter sig i framtiden inte kommer tas om hand alls utan istället hamna på något ställe dit skrot förpassas..
 

iSolen.se

Guest
...
Så..förutom att ha mitt bildarkiv sparat på hårddisk i min dator så gör jag backup till några externa USB-hårddiskar som dels förvaras i samma rum som datorn och dels i en gäststuga 30 meter från mitt bostadshus. På så sätt försvinner inte mina bilder ifall min dator eller hela bostadshuset skulle brinna upp.

...
Jag råkade ut för ett blixtnedslag nära gården...alla datorer och "högre" elektronik slogs ut i halva byn, typ 500m omkrets. Alla mina prylar blev skrot. Så gäststuga...klarar den inbrott? Blixten? Översvämning?
 

PMD

Aktiv medlem
Om disken inte är inkoppplad i något som är anslutet till el- eller telenätet så är chansen rätt god att den klarar ett nära blixtnedslag.
 

afe

Aktiv medlem
Jag kör backup både lokalt och till ett moln (crashplan). Det tar evigheter att återställ från crashplan, men det går att få all data på hårddisk för en avgift som inte är så hög.
 

Hankki

Aktiv medlem
Jag har inte så mycket bilder men ca 500 GB som jag nu har på OneDrive. D: skivan innehåller mitt huvudsakliga bibliotek. Med programmet SyncToy från Microsoft synkar jag till OneDrive mappen som ligger på F: som då automatiskt skickar det till molnet. SyncToy måste köras manuellt så inte så stor risk att man raderar nåt i misstag.
Jag har alltså två uppsättningar på datorn och en i molnet.
Uppladdningen låg på ca 1,5 MB/s så datorn tuggade en knapp vecka. Testade crashplan före men samma mängd data skulle ta 4 veckor så det var långsamt.
OneDrive appen i telefonen fungerar också väldigt bra och att dela bilder med vänner och bekanta är så mycket smidigare nu än när allt låg på datorn.
 

forstheim

Aktiv medlem
Jag råkade ut för ett blixtnedslag nära gården...alla datorer och "högre" elektronik slogs ut i halva byn, typ 500m omkrets. Alla mina prylar blev skrot. Så gäststuga...klarar den inbrott? Blixten? Översvämning?
Visst borde man kanske se till att förvara sina bilder på ytterligare ett ställe som ligger längre bort än vad gäststugan gör. Den tanken har slagit mig tidigare också, men samtidigt känner jag att även om en del bilder känns extra betydelsefulla så lär livet trots allt gå vidare även ifall bilderna mot förmodan skulle försvinna efter ett inbrott eller förstöras pga ett blixtnedslag. Det vore riktigt trist ifall det hände, men inte livsavgörande på något sätt. Översvämning lär inte orsaka några problem..inbrott kan ju hända, men förhoppningsvis hjälper larmet med kameror till att det inte blir inbrott i båda husen under en och samma dag i alla fall. Blixten får jag väl hålla tummarna för att den inte skadar diskar som inte är inkopplade.

Mer tråkigt hade det dock varit ifall albumen med alla bilder som mina föräldrar en gång gjorde försvann av någon anledning. De flesta albumen är nämligen inte digitaliserade ännu. Den dagen de är digitaliserade kommer jag antagligen se till att förvara några externa diskar på annat ställe än bara gäststugan - lämpligen kanske då i ett rejält (typ 1,5 x 1 x 1 m) kassaskåp 20 mil bort.
 

iSolen.se

Guest
Visst, men det är ju oberoende av var man placerar disken.
Inte alls, ju längre det är mellan orginal och långtidsbackupen desto mindre är risken för att de råkar ut för samma oförutsedda (fysiska) katastrof. Undantaget är väl slitage och ålder som inte har med plats att göra. Blixnedslag, inbrott, översvämning, skogsbrand, politiska beslut / invasion...välj nivå :)

Har fått lära mig den hårda vägen att man inte ska köpa många diskar vid samma tillfälle, har en kompis i driftbranschen som himlade med ögonen här jag berättade att jag köpt sex likadana diskar och att tre av dem kraschat.
 

PMD

Aktiv medlem
Inte alls, ju längre det är mellan orginal och långtidsbackupen desto mindre är risken för att de råkar ut för samma oförutsedda (fysiska) katastrof. Undantaget är väl slitage och ålder som inte har med plats att göra. Blixnedslag, inbrott, översvämning, skogsbrand, politiska beslut / invasion...välj nivå :)
Visst, men det är inte en invändning mot mitt påstående.

F.ö. handlade det "från början" om huruvida en disk skulle tåla att blixten slog ner i närheten (givet vissa omständigheter). Jag hävdar alltså att chansen är rätt stor att disken skulle klara sig helskinnad så länge den inte är inkoppplad.

Hur nära originaldisken man bör förvara sina backupdiskar är en annan fråga.
 

iSolen.se

Guest
Visst, men det är inte en invändning mot mitt påstående.

F.ö. handlade det "från början" om huruvida en disk skulle tåla att blixten slog ner i närheten (givet vissa omständigheter). Jag hävdar alltså att chansen är rätt stor att disken skulle klara sig helskinnad så länge den inte är inkoppplad.

Hur nära originaldisken man bör förvara sina backupdiskar är en annan fråga.
Du svarade på mitt inlägg om blixt så då antog jag att

Visst, men det är ju oberoende av var man placerar disken.
hade med det att göra men du inkluderade inget citat så det är lite svårt att avgöra. Blixtnedslag händer och oavsett om de är inpluggade eller inte spelar det förstås roll om grejerna är nära varandra eller inte om man ska prata om riskspridning. Generellt, självklart, allt som är är i kontakt med metalliska ledningar får ökad risk med på inte bara blixt utan även överspänningar (som hände i Edsberg häromåret vilket pajade ett stort antal datorer. Elleverantören gjorde fel.)
 

Melmis

Aktiv medlem
Tack

för alla svar.

Bara att köpa mer lagring helt enkelt.. för flera av er gör precis som jag. Sparar på många ställen & inte dra ner på kvalite på bilderna = mycket plats behövs!!!
 

x-country

Aktiv medlem
Jag lagrar allt på iCloud förutom när jag fotograferat på uppdrag av någon då de lagras på Dropxbox (för delning och nedladdning) eller när jag fotograferar i mitt arbete då jag lagrar dem på Google Foto (obegränsat med utrymme och smidigt att dela).

Valet av iCloud beror så klart på att jag använder flera av Apples produkter och för att det så enkelt och smidigt. Album, delning osv. I soffan framför TVn eller med läsplattan runt köksbordet kan jag och mina nära och kära titta på bilderna tillsammans. Det är det enkla och smidiga som avgjort detta. Det känns tryggt och jag slipper använda flera hårddiskar och göra backup eller glömma att göra backup.
 
ANNONS