Annons

Smidig, lätt objektiv-kamera, finns det?

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Eftersom Sara skrev "fota med med bara en hand" så utgick jag från att det vara fotografera hon menade, och inte videofilma.
 

c.m.s

Aktiv medlem
Tror du fått rätt bra svar här. Som PMD skriver så skall du nog tänka några gånger innan du ger dig på en NEX. Den saknar sökare och blir jobbig att handha ganska snabbt, då man får ett helt annat ergonomiskt läge med en kamera man måste titta på en skärm på.

Ingen kamera med utbytbara objektiv är enligt mig så pass lätt att du kan enhandshålla den speciellt länge när du fotar.

Om det är ett krav så skaffa mobiltelefon för 8000 istället. Finns stativfästen för dom flesta mobiltelefoner också.
Fast får hålla med Per här, så jobbigt är det ju inte. Under min senaste fjälltur hade jag min lilla Sony A6000 (med ett Samyang 12mm F2.0) i princip hela tiden i handen, det under flera timmars vandring. Det är ju inte så att man håller kameran vid ögat konstant. Mesta tiden hängde den i fingertopparna med greppet. Fungerade utmärkt :)
 

martinot

Aktiv medlem
Hej
En kamera som jag som kvinna med relativt små händer kan hålla och fota med med bara en hand, men som ändå har möjlighet till olika objektiv och med en budget på max 7000kr (gärna lägre), finns det?

Smidigheten tänker jag både i form av greppvänlig och framförallt inte alltför tung, för att orka hålla stabilt i en hand.

Flera objektiv, ja, jag vill kunna sätta den på ett stativ och ta arrangerade porträtt, men mestadels ska den fånga rörliga föremål såsom småbarn och utomhussport.

Filmning är kul men det blir mest för egna minnen och kvaliteten på film är inte prio.

Jag har inte tidigare haft en spegellös kamera, och är generellt lite konservativ, men ni som testat båda och har kunskap, ge mig argument för och emot.

Vad söker jag?

Sara
Finns väldigt pyttesmå spegellösa systemkameror, så det är inget problem med för små händer (snarare tvärt om, många gånger).

Tips är att åka till en större fotobutik och testa vad som passar dig, och vad du själv trivs bäst med.

Ergonomi är inte endast stora/små händer, utan även så mycket mer.

Checka även att du väljer ett system med ett gott objektivutbud/framtid (viktigt i längden när man investerar i ett specifikt system).
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Min mobil väger 195g, det är gränsvärdigt enhandshållet efter 5-10 minuter.

Min Nikon D800 med telezoom som väger runt 2.5kg håller jag lätt med två händer vid ögat en halvtimme.
Ett sådant här ”handtag” till mobilen gör sannolikt stor skillnad.

https://www.scandinavianphoto.se/shoulderpod/s1---grip-1024607?gclid=Cj0KCQiAsvTxBRDkARIsAH4W_j_OHZybPj_7ZV2tKq3qhtOpVm9eYBVPZIDy_Su4WGTguINGgMzBAhcaAohjEALw_wcB


(Men utbytbara objektiv av någon nämnvärd kvalitet blir svårare att lösa till mobilen)
 

Falumas

Aktiv medlem
Ett sådant här ”handtag” till mobilen gör sannolikt stor skillnad.

https://www.scandinavianphoto.se/shoulderpod/s1---grip-1024607?gclid=Cj0KCQiAsvTxBRDkARIsAH4W_j_OHZybPj_7ZV2tKq3qhtOpVm9eYBVPZIDy_Su4WGTguINGgMzBAhcaAohjEALw_wcB


(Men utbytbara objektiv av någon nämnvärd kvalitet blir svårare att lösa till mobilen)
Helt säkert hade ett sådant konstant på min Lumia 1020. Det tar dock lite bort grundtanken med mobilen att den skall vara platt och alltid kunna vara med.

Utbytbara är omöjligt, däremot har dom senaste ett flertal olika brännvidder. Nästa generation kommer om ryktena stämmer, visar sig om 3 dagar, ha flertalet fasta och en optisk zoom.
 

niniz

Aktiv medlem
Hej Niniz,
Läste igenom recensionen du länkade till på Cyberphoto. Blev i stort sett nöjd med vad jag läste, det påpekades att det inte blev särskilt bra film. Men vad är bra och dålig film? Hur bra/dålig blir den? Kan du eller någon annan jämföra med filmen man får i en mobilkamera så vore jag tacksam! (Iphone 6 tex..)

Sara
Filmar inte med kamera mer än enstaka gång och har inte testat den här. Men tror det ligger en film på testsidan som visar hur det blir.
Finns säkert någon här som har den och kan svara på kvalite jämfört med iphone. Tror inte det blir dåligt ur fuji men som främst till filmning finns det bättre alternativ ex sonysystemet.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...]
Utbytbara är omöjligt, [...]
Nejdå, det finns både vidvinkel och tele att montera framför originalobjektivet på en telefon. Men kvaliteten är knappast i paritet med vad som efterfrågas i tråden.

Ett av alla exempel:
https://www.iphonebutiken.se/hama-5in1-lens-kit-14668.html?gclid=CjwKCAiA1fnxBRBBEiwAVUouUsS0zEmrx4MtgrUgkF-CouhijHvaKCylk6Dd4eAeUSsB5O56bVTkDRoC5rAQAvD_BwE#24403?dv_adwords_campaign=7859521828&dv_adwords_network=g&dv_adwords_target=pla-828779090548
 

Falumas

Aktiv medlem
Nejdå, det finns både vidvinkel och tele att montera framför originalobjektivet på en telefon. Men kvaliteten är knappast i paritet med vad som efterfrågas i tråden.

Ett av alla exempel:
https://www.iphonebutiken.se/hama-5in1-lens-kit-14668.html?gclid=CjwKCAiA1fnxBRBBEiwAVUouUsS0zEmrx4MtgrUgkF-CouhijHvaKCylk6Dd4eAeUSsB5O56bVTkDRoC5rAQAvD_BwE#24403?dv_adwords_campaign=7859521828&dv_adwords_network=g&dv_adwords_target=pla-828779090548
Om försättslins räknas som utbytbar har vi olika definition av utbytbar.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Om försättslins räknas som utbytbar har vi olika definition av utbytbar.
Kan hända. Men det spelar inte så stor roll i jakten på en relevant lösning för trådskaparen.

Smartphone med diverse påhäng kan bli en kamera som är såväl liten och lätt samt smidig att använda med en hand. Men jag tror ändå inte att det passar frågeställaren och hennes behov.
 

Sabud

Aktiv medlem

Bokeh

Aktiv medlem
Dom flesta Micro Four Thirds kameror med en pannkaks-zoom är väldigt lätta och inte större än att dom går ner i jackfickan, är det smidighet och storlek man prioriterar så finns inget lämpligare system.
Personligen duger bildkvaliteten från M-43 alldeles utmärkt åt mig, och den lilla kompromiss det är frågan om i bildkvalitet byter jag gärna bort mot den smidighet och viktskillnad jag får med M-43 då jag tröttnat på att släpa omkring på en tung kamerautrustning.
 

martinot

Aktiv medlem
Okej, en till på listan som jag måste kolla upp då. Snabb fråga till dig som kan den: Finns även fasta objektiv till den eller vad tar man typ porträttfoto med?
Jag skulle personligen inte köpa en Sony, Nikon eller Canon APS-C, då de inte satsar seriöst på objektiv för de formaten. De är till 80% fokuserade på att ta fram objektiv för deras spegellösa fullformatshus (FF/småbild). Det är endast på fullformat som de tre tillverkarna satsar riktigt seriöst, och där de släpper sina främsta kvalitetsobjektiv.

Den enda tillverkaren som satsar seriöst på spegellös APS-C är Fujifilm.

Gällande m43 så satsar Panasonic seriöst på det (och kanske Olympus också, även om lite mer frågetecken för deras framtid).

Kan vara värt att ta med i beräkningen när man väljer att investera i ett system man vill leva med och växa med för ett antal år.

Men mitt tips för dig att besöka en bra fotobutik kvarstår.

Har du tex. någon Scandinavian Photo nära dig?

Då är det en bra start att besöka de och känna på både kamerahus och objektiven.
 

c.m.s

Aktiv medlem
Jag skulle personligen inte köpa en Sony, Nikon eller Canon APS-C, då de inte satsar seriöst på objektiv för de formaten. De är till 80% fokuserade på att ta fram objektiv för deras spegellösa fullformatshus (FF/småbild). Det är endast på fullformat som de tre tillverkarna satsar riktigt seriöst, och där de släpper sina främsta kvalitetsobjektiv.
Respekterar din åsikt men personligen tycker den är lite hård :p

Jag kör Sony APS-C (och fullframe) och visst är det sant som du säger att de satsar mest på sina fullformats-objektiv, där pengarna finns förmodligen (även om de ju faktiskt släppte två riktigt bra om än dyra objektiv till APS-C under förra året).

Men det finns ju massa tredjepartstillverkare som gör utmärkta objektiv till Sonys APS-C. Ta till exempel Sigmas 56mm 1.4. Ett fantastiskt skarpt, vädertätat och bra byggt objektiv för 4000kr. Autofokusen lika bra som något av de Sony objektiv jag har till min A6400. Och jag har Samyang-objektiv som jag också är väldigt nöjd med.

Och man har ju även möjligheten att köra fullframe-objektiv från Sony eller andra tillverkare om man så önskar vilket är perfekt för mig som kör båda formaten.

Det jag menar är att jag tror att det för många så räcker utbudet utmärkt även om det inte når upp till Fujis sett till rena APS-C-objektiv.
 
Senast ändrad:

Falumas

Aktiv medlem
Nikon släppte sin första spegellösa DX kamera för tre månader sedan och har två renodlade Z DX objektiv redan. Hur får du det till att Nikon inte satsar på det?
 

PMD

Aktiv medlem
Nikon Z50 har inte IBIS. Jag blev lite imponerad av att Nikon har IBIS i sina spegelfria småbildskameror (Z6 och Z7) så en aning besvikelse över avsaknaden av IBIS i deras spegelfria APS-C-kamera infann sig. Det känns inte som en helhjärtad satsning.
 

Sarawidell

Medlem
Det närmar sig.. kanske

Oj vilket engagemang här finns, får börja med att tacka för det.

Trodde inte det skulle vara en sån trigger att skriva "fota med en hand" men precis som några gissat så tänkte jag inte hålla kameran jämt och ständigt med ena handen framför ögat. Det är bara det att jag har tre småbarn och åker gärna skidor eller gör någon annan aktivitet så minst en hand är upptagen, så åtminstone ibland kommer det vara praktiskt att hålla kameran i ena handen och ta upp och fota vid tillfälle. Men kan jag så ska jag såklart använda båda, dont you worry!

Har börjat luta åt Fujifilms XT200 som troligen kommer snart, vet någon när? Jag tyckte XT100 var bland de bättre förslagen och då var det bara det att XT200 verkade bli några strån vassare på snabb autofokus, så då kanske jag tummar lite på det ekonomiska.

Vad tror ni, tror ni jag som amatör kommer märka skillnad på XT100 och XT200 eller är det att kasta pengarna i sjön?
Är det bättre att lägga mellanskillnaden på ett riktigt bra objektiv?

Sara
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag håller min EOS-1D i ena handen ibland. Inte smidigt men det går om jag inte har för stort teleobjektiv på. Exempelvis en gång under en ridtur. Ena handen höll tyglarna, andra höll kameran. Det skumpade så mycket att det var omöjligt att titta i sökaren. Mk III som jag hade den gången saknar LiveView så det blev att chansa. Hålla upp kameran och tryck av. Tyvärr hade jag kommit åt ett inställningsvred tidigt under turen och alla bilder blev suddiga pga för lång exponeringstid.

Det hade varit najs med en lite lättare kamera med LiveView display på baksidan :)

Du verkar ha hittat ett vettigt alternativ.
 

martley

Aktiv medlem

niniz

Aktiv medlem
Oj vilket engagemang här finns, får börja med att tacka för det.

Trodde inte det skulle vara en sån trigger att skriva "fota med en hand" men precis som några gissat så tänkte jag inte hålla kameran jämt och ständigt med ena handen framför ögat. Det är bara det att jag har tre småbarn och åker gärna skidor eller gör någon annan aktivitet så minst en hand är upptagen, så åtminstone ibland kommer det vara praktiskt att hålla kameran i ena handen och ta upp och fota vid tillfälle. Men kan jag så ska jag såklart använda båda, dont you worry!

Har börjat luta åt Fujifilms XT200 som troligen kommer snart, vet någon när? Jag tyckte XT100 var bland de bättre förslagen och då var det bara det att XT200 verkade bli några strån vassare på snabb autofokus, så då kanske jag tummar lite på det ekonomiska.

Vad tror ni, tror ni jag som amatör kommer märka skillnad på XT100 och XT200 eller är det att kasta pengarna i sjön?
Är det bättre att lägga mellanskillnaden på ett riktigt bra objektiv?

Sara
Det finns mycket som blir triggers men bara låta det rinna av ;)
Precis xt200 kommer i mars om jag minns rätt. Tror det går förboka men det är ingen lång väntan iaf inte i jämförelse till annat man ibland får vänta på.
Som en del tester skrivit tror jag det är en väldigt bra startkamera och mer därtill eftersom smågrejer har förbättrats. Den fick iaf utmärkelse som det.
Känns det rätt brukar det bli rätt
 
ANNONS