Annons

Systembyte pga hälsan

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Så är det säkert, men en mobilskärm är ingen sökare. Tyvärr har väl inte de flesta som fotograferar med en telefon aldrig använt en kamera med en riktig sökare så de vet inte vad de går miste om.
Tja men är en Live View skärm på Nikons och Canons nya värstingkameror så värst väsensskilda åt från det som finns i mobilerna? Dessa kameror kostar i sammanhanget betydligt större summor och trots det brukar systemkamerornas displayer ofta inte alls kunna mäta sig med de som finns i mobilerna. Vissa saker i dessa DSLR:er kan du ju faktiskt idag inte ens göra via den vanliga sökaren eller hur? Då finns ju heller inget annat än displayer.

Per, utveckling på mobilsidan har väl redan visat att skärmarna idag inte är någon "show stopper" för mobilfolket. De flesta "tradar" gärna en gammal OVF-sökare mot allt annat man kan göra med en mobil eller hur? Marknaden talar väl sitt tydliga språk i den frågan eller hur? Mobilernas ergonomi är dessutom utan undantag helt överlägsna systemkamerornas - ingen tillverkare nämnd eller glömd. Till och med halvilliterata användare i Asien och Afrika, verkar inte ha några större problem med att ta till sig mobilerna rent praktiskt idag men jag är rätt säker på att de flesta skulle gå bet på att rigga upp kommunikationen mellan mina kameror och min telefon. Det är inte helt självklart ens för många i vårt land efter 9-12 års obligatorisk utbildning minst.
 

Bengf

Aktiv medlem
Hörde en diskussion på radion härom dagen om mobiltelefoner, det är inte samma eufori i dag när Apple släpper en ny Iphone, man sover inte över på gatan i långa köer för att få vara först vid öppningsdags längre, mins den stackaren som ivrigt öppnade kartongen ( Tv-sändning ) och rev dyra telefonen rakt i asfalten så den sprack.

Apple Iphone har börjat sänka hastigheten på äldre telefoner med förskyllan över att batterierna förlorar kraft med tiden, vilket i och för sig förmodligen händer särskilt när många surfar nästan oavbrutet i dag, och sköter bankaffärer, fonder och gud vet allt, men dom kanske glömde att det nu fins flera hopp in firmor som byter till nya friska batterier, men också lurigheten av apple att kunderna skall lockas att byta till nya telefoner. och som grädde på moset fick Swedbank internet krångel så det blev mindre kaos med banköverföringar, folk blev helt ställda, kunde inte betala för sig, hjälp !!! telefonen styr nästan hela människans dagliga liv. snabbinkallade experter till TV studion förklarar totalt föråldrade datasystem som borde bytts ut, men kostar stora pengar, dom flesta banker har liknande problem.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ja, se andra meningen i inlägg #140.


Nej, de vet helt enkelt inte bättre eftersom de aldrig har använt en kamera med sökare.
Det är fortfarande "good enough" som gäller och inte "state of the art".

Är inte det ett väl vilt antagande att mobilfotografer aldrig skulle ha spanat i en sökare i en systemkamera??

Upplevelsen i skillnad mellan en mobil och en EVF ) det är ju faktiskt också en sökare) är väl inte dramatisk och varenda DSLR har ju en display också så det är väl lite växelbruk från vilken sida man än ser det.

Att inte köpa en systemkamera behöver ju inte vara ett negativt val, vilka skäl man än må ha. Många upplever säkert att de väljer TILL något och inte FRÅN eller BORT. Många tycker säkert att de får funktioner och möjligheter i sina mobiler systemkamerorna aldrig hittills kunnat ge så "sökare" är uppenbarligen inte något som fäller några större avgöranden i dessa val. Marknadsvalen talar ju sitt tydliga språk idag. Systemkameramarknaderna faller och har fallit ett bra tag nu eller för en lätt tynande tillvaro och även om mobilmarknaden blivit mer sansad på sistone så sitter en mobil idag i var mans hand - inte en systemkamera och i dessa mobiler är det kamerorna som är den stora selling pointen och där utveckling sker just nu.
 

PMD

Aktiv medlem
Det är fortfarande "good enough" som gäller och inte "state of the art".
Det gäller generellt för de flesta företeelser, inte bara kameror.

State-of-the-art är det bara en liten bråkdel av yrkesfotograferna som behöver, och förstås alla som frekventerar fotoforum på nätet.

Är inte det ett väl vilt antagande att mobilfotografer aldrig skulle ha spanat i en sökare i en systemkamera??
Det var inte det antagandet jag gjorde i inlägg #140. Mobiltelefoner har haft tillräckligt bra kameror i minst 10 år, och 100% av befolkningen i ålder 16-25 använder en smart mobiltelefon (enligt en rapport från Internetstiftelsen i Sverige för några år sen).
Det ger en liten antydan att det inte är helt vild gissning att de flesta som fotograferar med en mobiltelefon inte har använt en kamera med en riktig sökare.

Upplevelsen i skillnad mellan en mobil och en EVF ) det är ju faktiskt också en sökare) är väl inte dramatisk
Jo, det är en väldigt stor skillnad för den som bryr sig om att kunna fotografera stadigt och stabilt.

-------------
En liten anekdot om sökare:

För 6 år sen klev jag in på Kjell & Co för att köpa ett fodral/väska till min nya kompaktkamera. Jag hade förstås kameran med för att hitta ett passande fodral. Kruxet var att kameran saknar inbyggd sökare men jag hade köpt en lös EVF som monterades i tillbehörsskon. Det minskade urvalet på väskor en del.

Expediten var lite förundrad över den där grejen som satt ovanpå kameran så jag visade honom hur den fungerade. Hans fråga var då: Vad är den till för? Är det för att spara på batteriet?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ja det är många äldre som konstaterat att åldrarna 16-25 är märkligt överrepresenterade i väldigt många fall nu för tiden men det är ju faktiskt också så att om vi går tillbaka till kring 2005, då digitalkamerorna på allvar började ta över, så var ju en stor del av dessa inte ens födda och de som levde då, hade alltså inte ens använt en digitalkamera och telefonerna hade då i allmänhet inga kameror alls.

Alla som levde då, varav de flesta fortfarande lever, hade levt och vuxit upp enbart med analoga kameror och optiska sökare - säger alla en gång till så det kan sjunka in lite så vi kan mildra åtminstone lite av den historieförflackningen.

Jag undrar faktiskt om just bristen på erfarenhet av optiska sökare är det som får folk att hellre välja telefonkamera än systemkameror. Jag tvivlar verkligen starkt på det. Det finns säkert t.o.m. de som sett en tråkig tunnelseende APS-C -DSLR-sökare som väljer mobilen just p.g.a. den typen av nedslående erfarenhet. Många upplever nog tyvärr just systemkameror som något för specialintresserade och ett skäl är förmodligen systemkamerornas i sammanhanget rätt usla ergonomi.

Stora tunga systemkameror har länge haft en massa som talat emot dem och det mesta kvarstår tyvärr även för de mindre och lättare spegellösa systemen. Även jag har läst en hel del inlägg där folk som skaffat digitala systemkameror vittnat om att det de får ur dessa inte kan mäta sig med det de fått ur sina telefoner. De har alltså köpt en systemkamera och i stor besvikelse funnit att bilderna ur den blivit sämre än det de tidigare fått ur sin mobil.

De som konstruerat mobilkamerorna har länge fattat att dessa människor förmodligen aldrig kommer att efterbehandla bilderna och då krävs att det ser bra ut rakt ut från kameran. Det är först på senare år den poletten ramlat ner även hos många av systemkameratillverkarna.

Sedan har de flesta (utom jag då) också fattat att det är bättre med en lätt smidig mobilkamera i fickan än tre kamerahus och 20 objektiv i bokhyllan hemma som jag har. Men det är ju sällan något praktiskt problem för oss killar för det finns ju numera gott om plats i bokhyllorna. De flesta av oss har ju inte längre några böcker i bokhyllan. Det är ju främst tjejer som läser numera.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
En liten anekdot om sökare:

För 6 år sen klev jag in på Kjell & Co för att köpa ett fodral/väska till min nya kompaktkamera. Jag hade förstås kameran med för att hitta ett passande fodral. Kruxet var att kameran saknar inbyggd sökare men jag hade köpt en lös EVF som monterades i tillbehörsskon. Det minskade urvalet på väskor en del.

Expediten var lite förundrad över den där grejen som satt ovanpå kameran så jag visade honom hur den fungerade. Hans fråga var då: Vad är den till för? Är det för att spara på batteriet?
Låter som Kjell & Co behöver se över sin personalrekrytering och ta in några äldre också som har lite bredare erfarenheter och referensramar, så att de klarar av att möta även "lite äldre" kunder som du och jag.
 

Falumas

Aktiv medlem
16-25 är en grupp som konsumerar väldigt mycket och som är öppen för nya saker. Mycket ny teknik riktar in sig på den målgruppen.
Det går relativt lätt att trycka ut nya saker där som är kompromisser, mobilkameror är ju i mångt och mycket en relativt stor kompromiss när det gäller just kameran. Mobiltelefonen är ett multiverktyg som kan mycket väldigt bra, men som är bäst på väldigt lite. Det jag stör mig på mest när det kommer till mobiltelefonerna är att dom tagit bort den dedicerade avtryckarknappen, det gjorde dom otroligt mycket sämre som kameror.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
16-25 är en grupp som konsumerar väldigt mycket och som är öppen för nya saker. Mycket ny teknik riktar in sig på den målgruppen.
Det går relativt lätt att trycka ut nya saker där som är kompromisser, mobilkameror är ju i mångt och mycket en relativt stor kompromiss när det gäller just kameran. Mobiltelefonen är ett multiverktyg som kan mycket väldigt bra, men som är bäst på väldigt lite. Det jag stör mig på mest när det kommer till mobiltelefonerna är att dom tagit bort den dedicerade avtryckarknappen, det gjorde dom otroligt mycket sämre som kameror.
Håller med.

På min Samsung A40 kan man välja att aktivera avtryck på volymknappen om man vill. Så det går nog på en del mobiler i alla fall även om standard väl är skärmens "avtryckarknapp". Men jag kan hålla med om att det faktiskt inte heller är så där toppen eftersom knapparna är rätt hårda att trycka in och det lätt leder till skak. Så hur som helst så ger ju en mobil inte de möjligheter som en systemkamera har vare sig i det avseendet eller när det exv. gäller fjärrstyrning m.m. men de flesta lever nog med det som bjuds utan att knota särskilt högljutt i alla fall. Det är som sagt tillräckligt bra sedan länge och det blir hela tiden bättre med än mer råge.

Det är inte svårt att hitta svagheter och kompromisser i telefonerna men poängen min var väl att de nu lyfts lite till fotomässigt med allt högre upplösning och detalj som man inte ens hittar i APS-C -skiktet idag. Nu kan en del alltså kryssa av den rutan också som kanske avhållit vissa från att lämna systemkameravärlden hittills. De senaste åren har det väl varit just kamerautvecklingen i mobilerna som fått en del att uppgradera. Jag skulle heller inte säga nej till en ännu bättre kamerafunktion i min mobil än den jag har men är ändå imponerad av kvaliteten på bilderna man får redan idag. Tycker allmänt att det som kommer ur min Samsung ofta ser bättre ut ofta än de JPEG:ar som kommer ur min A7 III. Min A7 III kräver fortfarande mer av mig aktivt för att bilderna ska bli rätt exponerade än min mobil gör.
 

Falumas

Aktiv medlem
Den dedicerade som fanns förut hade halvt och helt nedtryckt, vilket volymknappen inte har.

Nu är väl en av dom större förbättringarna på mobilerna på sistone att man slipper jpg och kan fota RAW.
 

AWid

Aktiv medlem
............................."avtryckarknapp". Men jag kan hålla med om att det faktiskt inte heller är så där toppen eftersom knapparna är rätt hårda att trycka in och det lätt leder till skak. Så hur som helst så ger ju en mobil inte de möjligheter som en systemkamera har vare sig i det avseendet eller när det exv. gäller fjärrstyrning m.m. men de flesta lever nog med det som bjuds utan att knota särskilt högljutt i alla fall. .............................
.
Slå på röststyrning så behöver du inte ens hålla i kameran för ta en bild. En finess som inte finns på systemkameror och som säkert ingen ens tänkt på att införa (fast det vore jäkligt bra att ha). När ni slagit på röststyrningen kan diskussionen gärna återgå till det ämne den här tråden handlar om:)
 

Falumas

Aktiv medlem
Slå på röststyrning så behöver du inte ens hålla i kameran för ta en bild. En finess som inte finns på systemkameror och som säkert ingen ens tänkt på att införa (fast det vore jäkligt bra att ha). När ni slagit på röststyrningen kan diskussionen gärna återgå till det ämne den här tråden handlar om:)
Röststyrning i all ära, men det är en rätt begränsat användbar funktion. Du missar nog rätt många ögonblick med röststyrning. Det är väl i princip bara användbart för att undvika att skaka kameran när du trycker av och fotograferar något som inte rör sig så mycket, typ berg, hus etc.

Dessutom tillhör jag dom som tycker att sådana där vita tröjor där ärmarna sitter ihop på är passande plagg för dom som pratar med döda ting. (men i min ensamhet, när ingen ser, använder jag röststyrning i bilen ibland)
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Sigma gör möjligen som Sony - först kommer de stora tunga ljusstarka objektiven för E-mount och först efter det kommer det åtminstone ett hyfsat lätt (215 gram) och litet 45mm/2,8. Det väger nästan exakt 1 kg mindre än 40mm/1,4 Art för FE. Det sägs ju ofta att de här ljusstarka objektiven är gjorda så gott man kan utan kompromisser men det man alltid kompromissar med är faktiskt vikt och storlek.

https://www.bhphotovideo.com/c/product/1492966-REG/sigma_360965_45mm_f_2_8_dg_dn.html/specs

Objektivet finns tydligen även för Leica L och stöder AF. Skulle förvåna mig om det inte snart kommer att portas till både Nikon och Canon. Objektivet verkar lite mjukt fullt öppet men skarpt något nedbländat.
 

Bengf

Aktiv medlem
Ja för snappa skott genom automatik fungerar telefonen bra, fast vid stark sol och starka skuggor är det lite svårt att se bra på skärmen, ( man saknar sökare )- man kan vara lite småtrött efter promenader upp och ner i någon stad, lättare att placera kameran på någon mur eller liknade, finessen när rörliga vridbara skärmar kom att kameran kunde placeras i knät, vinkla skärmen och ta bilden i princip obemärkt utan att göra folk irriterade, telefonen kan inte vinklas på samma sätt.

En Huawei P30 som exempel har inte en sådan femtielva funktioner att välja in för Foto, det lilla jag har i min telefon är så små ikoner att jag har svårt att se dom, går väl att förbereda telefonen förmodligen för vissa kända motiv, och nu börjar telefonerna att närma sig med jätteskärmar på snudd 7 tum.
 

nivas

Aktiv medlem
MIn Xperia5 compact har avtryckare med "halvt och helt avtryck", vet inte om Sony har kvar detta på nyare Xperior?

Röststyrningen är även användbar när man inte riktigt kommer åt att trycka på avtryckaren på telefonen, antingen knappen eller på skärmen, t.ex. om man fotar i trånga utrymmen eller konstiga vinklar.

Likaväl som skärmar/EVF'er kan vara lite svåra att se i dagsljus, lika mycket bättre är dom i mörka förhållanden, där dom till skillnad från en OVF faktiskt förstärker ljuset.

Som vanligt så har den här tråden totalt spårat ur...
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Kommer nya små lätta objektiv nu i en hyfsat strid ström

För att spåra tråden lite mer rätt då ...

Martin Agfors har testat nya Samyang 24mm/2,8 till Sony FE, som tack vare den lite sämre ljusstyrkan kunnat göras mycket litet och mycket lätt. Det väger inte ens ett hekto! Hyfsat optiskt är det också trots att det närmast är en "pannkaka". Överkomligt i pris också tydligen även om jag nog missade priset i Martins artikel.

https://www.fotosidan.se/cldoc/fotosidan-testar/test-samyang-af-24-2-8.htm

Samyang har ju länge gjort varianter av samma objektiv till Nikons och Canons DSLR:er samt Sonys E-mount. Detta objektiv kommer säkert snart även till Nikon Z och Canon R. Vore väl fint ihop med Z50 där det väl motsvarar en bildvinkel motsvarande ett FF 36mm. Då kommer man ju undan under ett halv kilo totalt. Klart mindre än med det Sony FF-hus Agfors testat (A7 III) där vikten enligt artikeln tillsammans hamnade på 830 gram. Tycker det låter fel då mitt A7 III-hus med batteri väger exakt 648 gram på min elektroniska våg. Vägde objektivet under 100 gram så borde väl inte hela ekipaget vägt mer än max 748 gram. Det är ju nästan ett hekto mindre eller hur? - om vi nu tar vikt på allvar.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Den här tråden tog ju även upp hjälpmedel typ rullkärror. Jag kom på att det var nog bra för min egen del också och tittade runt. Hittade till slut en produkt (och säljare) som passar mig! Har lagt in en recension:

www.fotosidan.se/prylar/transportera/rullvaskor/andersen-royal-shopper_26794
Smart tror jag. Jag har en rätt stor modell från samma tillverkare och den är toppen med sina stora hjul, men för fotoändamål tror jag man bör komplettera med någon form av inredning och regnskydd över locket. För mig skulle det inte funka på resor i alla fall nu när en del flygbolag verkar vilja minska storleken på de handbagage som tillåts i kabinen. Jag tror att underredet klarar last på upp till 50 kg så den bör räcka för de flesta behov.

Locket är inte vidare tätt (kardborrband) faktiskt, så jag brukar använda mitt regnkapell från min Tamrac-fotoryggsäck.

Måns, med tanke på alla grejor TS verkar vilja släpa med sig så måste detta vara ett av de allra bästa tipsen. Har svårt att se att TS skulle vilja gå "ultra light" rakt av och downsiza hela utrustningen extremt med allt vad det skulle innebära. Jag tror att det skulle generera avsevärt mer välja-ångest än kärrtipset. Det här går ju faktiskt att göra redan i morgon till en i sammanhanget rätt blygsam kostnad på max kring 2000. Att byta ut i princip all fotoutrustning man har mot lättare är nog förknippat med en avsevärd kostnad för kapitalförstöring som nog många inte är beredda att ta.
 
ANNONS