Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minneskortsläsaren i datorn

Produkter
(logga in för att koppla)

Haraldus

Aktiv medlem
Javisst! USB- och Firewirekontakter klarar troligen 10 000 till 100 000 cykler eller mera. Samma sak gäller troligen de specialkontakter till vilken USB- och Firewiresladden ansluts i kameran.
/Harald
 

ExplorerJonsson

Aktiv medlem
Då får jag köra med wireless nu när jag varken kan ta ur minneskortet eller koppla in en kabel i kameran :)

Jag brukar normalt ta ur minneskortet och hoppas att guldpläteringen är mjukare och tar slut innan kamerans kontakter nöts ut för det är ju ganska billigt och enkelt att byta ut ett minneskort.

Tillbaka till trådens början.
Firewire är inte snabbare än USB2 men firewire 800 är betydligt snabbare.

FW400 är ~400Mb/s
USB2 ~480Mb/s
FW800 ~800Mbit/s

Problemet är att de flesta korten är inkopplade på PCI bussen som hanterar 200-250Mb/s.
Har man kort på PCIexpress så är det en annan sak.

På laptop med instickskort så brukar de begränsa hastigheten ganska så mkt (vet inte riktigt varför).

På många datorer kan det även vara en mix mellan de olika USB kontakternas hastighet (man tycker att de skulle sitta på samma usb drivare men det är inte alltid så).
 
Senast ändrad:

Anders Östberg

Guest
Här är några mätningar jag gjorde för att jämföra mina alternativ (ber om ursäkt för språket, orkar inte översätta just nu).

Jag kan bara säga att jag kommer att fortsätta att nöta på minneskortplatsen. Det kommer att ta många år att nöta sönder något, och innan dess är kameran förmodligen redan utbytt mot en ny modell.

Det är alldeles för stor prestandaskillnad, speciellt för 1D(s) Mark II. Om jag som exempel har fyra fulla kort med mig hem från en tävling så skulle det ta nära två timmar att tanka ner dom via firewire från kameran medan det tar en kvart med Firewire-läsaren. Istället för att vänta på nedladdningen så hinner jag gå igenom bilderna, redigera och lägga ut dom som blev bra på webben och så är det klart samma dag.

-------------------------------------------------
Sandisk Extreme III and IV 4GB kort, ca 260 raw files.

Some conclusions
- A card reader is much faster (knew that already)
- When used with a USB or Firewire cable the camera limits the transfer speed,
there is no gain from a faster computer or faster card
- When using a card reader the faster card does download faster
- The Mark III USB is fast, the Mark II USB and Firewire are both slow


Laptop:
=======

1D Mark II:
- Extreme III/USB cable: 2.5 hours (estimated by XP, aborted)
- Extreme IV/USB cable: 2.5 hours (est. by XP, aborted)
- Extreme III/Firewire cable: 29min 00s
- Extreme IV/Firewire cable: 29min 00s

1D III:
- Extreme III/USB cable: 6min 53s
- Extreme IV/USB cable: 6min 52s

ExpressCard CF adapter:
- Extreme III: 4min 27s
- Extreme IV: 3min 24s



Stationary:
===========

Built-in CF reader:
- Extreme III: ca 1h 15min (est. by XP, aborted)
- Extreme IV: ca 1h 15min (est. by XP, aborted)

1D Mark II:
- Extreme III/USB cable: 2.5 hours (est. by XP, aborted)
- Extreme IV/USB cable: 2.5 hours (est. by XP, aborted)
- Extreme III/Firewire cable: 26min 57s
- Extreme IV/Firewire cable: 26min 42s

1D Mark III
- Extreme III/USBcable: 7min 08s
- Extreme IV/USB cable: 7min 10s

Sandisk Extreme Firewire reader
- Extreme III: 5min 15s
- Extreme IV: 3min 12s
 
Senast redigerad av en moderator:

Mayhem77

Aktiv medlem
Intressant information, mycket intressant.

Jag är imponerad av både ert kunnande och ert engagemang. Tydligt att fler än jag tycker detta är en intressant fråga och nu börjag verkligen att komma till sin linda i form av svar.
 

Roq

Aktiv medlem
Intressant. Tänkte just fråga om FW då jag har rätt långsam överföring från kameran till datorn via mini-USB (6-7MB/s) med CF Extreme IV.

Testköpte en USBII (hi-speed) läsare och kopplade in på USB2. Det gick fortfarande segt och jag fattar inte varför - kan det ha att göra med det ni skriver om kopplat till PCI-bussen?

Jag har Firewire-kort i datorn. Det känns lockande nu men det är rätt dyrt mot en enkel USB II-läsare. Kan det ha varit just denna modell som var seg.
Jag vet inte om jag har FW 400 eller 800.

FW läsare + ett CF kort går väl på en dryg tusing?
 

ExplorerJonsson

Aktiv medlem
Roq skrev:

Testköpte en USBII (hi-speed) läsare och kopplade in på USB2. Det gick fortfarande segt och jag fattar inte varför - kan det ha att göra med det ni skriver om kopplat till PCI-bussen?
Låter snarare som att du har olika usb kretsar i datorn eller kanske en dålig kabel. PCI-bussen går betydligt snabbare än 6-7MB/s. USB kablarna ska vara 90Ω ±15% för att klara full hastighet, har du någon annan kabel som du kan testa med?
Prova även att skifta till en annan usb-port på datorn.



USB supports three data rates:

* A Low Speed (1.1, 2.0) rate of 1.5 Mbit/s (187 kB/s) that is mostly used for Human Interface Devices (HID) such as keyboards, mice, and joysticks.
* A Full Speed (1.1, 2.0) rate of 12 Mbit/s (1.5 MB/s). Full Speed was the fastest rate before the USB 2.0 specification and many devices fall back to Full Speed. Full Speed devices divide the USB bandwidth between them in a first-come first-served basis and it is not uncommon to run out of bandwidth with several isochronous devices. All USB Hubs support Full Speed.
* A Hi-Speed (2.0) rate of 480 Mbit/s (60 MB/s).

Experimental data rate:

* A Super-Speed (3.0) rate of 4.8 Gbit/s (600 MB/s). The USB 3.0 specification will be released by Intel and its partners in mid 2008 according to early reports from CNET news. According to Intel, bus speeds will be 10 times faster than USB 2.0 due to the inclusion of a fiber optic link that works with traditional copper connectors. Products using the 3.0 specification are likely to arrive in 2009 or 2010.
 

Roq

Aktiv medlem
Jan: Kablarna har jag svårt att tro att de är felet. Har testat flera olika - ingen skillnad.
Däremot vet jag att jag har USB 1 på mina inbyggda kortläsare och jag har hört att det kanske kan sega ner USB 2 ?
 

ExplorerJonsson

Aktiv medlem
Har du andra usb-enheter på samma usb-buss??


Full Speed devices divide the USB bandwidth between them in a first-come first-served basis and it is not uncommon to run out of bandwidth with several isochronous devices.
 

Roq

Aktiv medlem
ExplorerJonsson skrev:
Har du andra usb-enheter på samma usb-buss??


Full Speed devices divide the USB bandwidth between them in a first-come first-served basis and it is not uncommon to run out of bandwidth with several isochronous devices.
OK, här kommer tyvärr min okunskap in... ;-)
Har en HP Pavillion.
Det sitter ett gäng kortläsare (som enligt supporten som inte kan svara på alla frågor är USB 1). Bredvid den en USB 2.0

Nedanför sitter ljudutgångar och bredvid en firewire-port (1394) och bredvid den ytterligare en USB 2.0

I "USB-styrenheter" har jag en "enhanced PCI to USB host controller" och 2 "standard open HCD USB host controller" en "USB-enhet (sammansatt) en "USB masslagringsenhet" och 3 "USB rotnav".
 
ANNONS