Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D90 vs Canon 50D

Produkter
(logga in för att koppla)

Kerille

Avslutat medlemskap
Tack allihopa för era kommentarer och förslag!

Nu har jag bestämt mig o lagt en beställning på en Nikon D90 med ett 18-55 + ett 55-250. Sandisk Extreme III 8g och en Lowepro Slingshot 200AW. :)

Återkommer med utlåtande så fort jag fått grejorna :)
Grattis!

Ett kitobjektiv och ett extra tele är en soft början som jag också körde på när jag
köpte min första kamera. 55-250 lär funka kanon vid naturfotografering!
 

jonas_erik

Avslutat medlemskap
Tack allihopa för era kommentarer och förslag!

Nu har jag bestämt mig o lagt en beställning på en Nikon D90 med ett 18-55 + ett 55-250. Sandisk Extreme III 8g och en Lowepro Slingshot 200AW. :)

Hoppas att jag inte blir missnöjd men jag tror att det blir bra till o börja med. När jag är mer varm i kläderna och vet vad jag kommer att fotografera mest så får jag anpassa mig o köpa fasta objektiv:)

Återkommer med utlåtande så fort jag fått grejorna :)
Hej du ! Nikon har väl inget 55-250 ??? Du har väl inte gjort någon felbeställning och beställt objektiv till Canon ?
 

Tinyox76

Medlem
Hej du ! Nikon har väl inget 55-250 ??? Du har väl inte gjort någon felbeställning och beställt objektiv till Canon ?
Ha ha , nej jag har inte gjort någon felbeställning däremot var tryckfelsnisse, eller snarare hala fingrar framme o skrev fel :) Det ska naturligtvis vara ett 55-200 nikkor :)

Tja om jag ska vara ärlig så var valet delvis på grund utav pris och tillgång. Dessutom så har jag varit o känt på båda kamerorna och Nikon känns helt enkelt bättre ergonomiskt. Bättre menyer osv. Men det är min åsikt.
 

jonas_erik

Avslutat medlemskap
Ha ha , nej jag har inte gjort någon felbeställning däremot var tryckfelsnisse, eller snarare hala fingrar framme o skrev fel :) Det ska naturligtvis vara ett 55-200 nikkor :)

Tja om jag ska vara ärlig så var valet delvis på grund utav pris och tillgång. Dessutom så har jag varit o känt på båda kamerorna och Nikon känns helt enkelt bättre ergonomiskt. Bättre menyer osv. Men det är min åsikt.
Tänkte väl det eftersom du velade mellan Canon o Nikon ! Tänker man på båda när man beställer kan det ju bli fel ! Och visst har du rätt i att det är ens egen åsikt som gäller ! Ergonomin och menyhanteringen var ett av skälen till att jag också valde D90 framför 50D samt objektiven jag "suktade efter" var av Nikon.Du kommer att bli skitnöjd med din D90 lovar jag dig !MVH.
 

Tinyox76

Medlem
Tänkte väl det eftersom du velade mellan Canon o Nikon ! Tänker man på båda när man beställer kan det ju bli fel ! Och visst har du rätt i att det är ens egen åsikt som gäller ! Ergonomin och menyhanteringen var ett av skälen till att jag också valde D90 framför 50D samt objektiven jag "suktade efter" var av Nikon.Du kommer att bli skitnöjd med din D90 lovar jag dig !MVH.
Vet inte om det är relevant i denna tråden eg men.. Vad är det som avgör vad ni väljer för objektiv. Hur kommer jag fram till det? Som ni märker är jag total novis men jag hatar o börja med billiga skräp grejor därför investerar jag hellre i nåt bra som jag kan växa med :)
 

perstromgren

Aktiv medlem
Vet inte om det är relevant i denna tråden eg men.. Vad är det som avgör vad ni väljer för objektiv. Hur kommer jag fram till det? Som ni märker är jag total novis men jag hatar o börja med billiga skräp grejor därför investerar jag hellre i nåt bra som jag kan växa med :)
Bekymret i denna bransch är att "billiga" inte är "skräp"! I varje fall inte om det är den färdiga bilden du är ute efter. Jag rekommenderar alla att köpa en paketglugg, om inte annat för att senare kunna veta vad som lockar i stället.

Vet man inte exakt vad man behöver, så köper man den billiga, som alltså inte är skräp! Trevligt, va?

Per.
 

Tinyox76

Medlem
Bekymret i denna bransch är att "billiga" inte är "skräp"! I varje fall inte om det är den färdiga bilden du är ute efter. Jag rekommenderar alla att köpa en paketglugg, om inte annat för att senare kunna veta vad som lockar i stället.

Vet man inte exakt vad man behöver, så köper man den billiga, som alltså inte är skräp! Trevligt, va?

Per.
Låter mycket bra Per!

Med tanke på vad jag vill/kommer att fotografera så lär jag bli tvungen att inhandla en makroglugg om ett tag. Men ska först och främst lära mig kameran och att ta vettiga bilder. Har en känsla av att det kommer att vara ganska stor skillnad jämfört med min gamla Samsung Digimax 700 :)
Har man riktiga grejor så kan man iaf inte skylla på det längre... ha ha
 

jonas_erik

Avslutat medlemskap
Låter mycket bra Per!

Med tanke på vad jag vill/kommer att fotografera så lär jag bli tvungen att inhandla en makroglugg om ett tag. Men ska först och främst lära mig kameran och att ta vettiga bilder. Har en känsla av att det kommer att vara ganska stor skillnad jämfört med min gamla Samsung Digimax 700 :)
Har man riktiga grejor så kan man iaf inte skylla på det längre... ha ha
Ganska stor skillnad blir det ! Som att kliva av en moped och sätta sig på en racerbike !
 

Tinyox76

Medlem
Äntligen!

Så har kameran då anlänt till slut!. Tog eg inte så lång tid bara känns så... hi hi

Ja som o kliva av mopeden o sätta sig på en Yamaha R1 känns skillnaden ungefär! ha ha

Jag har bara haft den i två dagar nu men tagit ca 300 bilder redan. Inte nåt anmärkningsvärt bra utan mest för o öva mig. Massor av nytt att lära sig ju. Har ni några tips på var jag kan se tex. Utbildningsvideo eller liknande?

Men skärpan i som blir med denna kameran och dessa objektiven spelar ju i en helt egen liga. Går inte o jämföra med den gamla kompakten.

Mycket nöjd är jag o gillar hur kameran ligger i handen. Välbyggd (tung) känns den och därmed gedigen. Nu har det ju bara varit dåligt väder dessa två dagar så jag väntar på en dag med solsken för lite fotoutflykter! :)
 

jonas_erik

Avslutat medlemskap
Så har kameran då anlänt till slut!. Tog eg inte så lång tid bara känns så... hi hi

Ja som o kliva av mopeden o sätta sig på en Yamaha R1 känns skillnaden ungefär! ha ha

Jag har bara haft den i två dagar nu men tagit ca 300 bilder redan. Inte nåt anmärkningsvärt bra utan mest för o öva mig. Massor av nytt att lära sig ju. Har ni några tips på var jag kan se tex. Utbildningsvideo eller liknande?

Men skärpan i som blir med denna kameran och dessa objektiven spelar ju i en helt egen liga. Går inte o jämföra med den gamla kompakten.

Mycket nöjd är jag o gillar hur kameran ligger i handen. Välbyggd (tung) känns den och därmed gedigen. Nu har det ju bara varit dåligt väder dessa två dagar så jag väntar på en dag med solsken för lite fotoutflykter! :)
Grattis till köpet ! Vad blev det nu för godis då ?
 

Frocli

Aktiv medlem
Det här är en veritabel djungel för en nybörjare som jag... Jag har ju fastnat lite för den snabba bildsekvenstagningen hos Canon 50D men samtidigt hade det kanske varit roligt med möjligheten att filma med en Nikon D90. När vi sen kommer till objektiven tror jag snart att jag börjar gråta.. Jag har ingen aning om vad jag ska välja nu efter att ha läst tråden om dyraobjektiv vs billiga kamerahus.
HJÄLP!!!
Ett tips att köpa en äldre manuell macroobjektiv, de borde du kunna få bra objektiv för några hundralappar. Att AF finns inte är inga problem för macro, och kanske funkar exponeringsauto. Gör det inte, så tar det inte lång tid att pröva sig fram vilken exponering man ska använda.
För en billig peng får du reda på om du verkligen vill satsa på macro...
 

Tinyox76

Medlem
Ett tips att köpa en äldre manuell macroobjektiv, de borde du kunna få bra objektiv för några hundralappar. Att AF finns inte är inga problem för macro, och kanske funkar exponeringsauto. Gör det inte, så tar det inte lång tid att pröva sig fram vilken exponering man ska använda.
För en billig peng får du reda på om du verkligen vill satsa på macro...
Hmm låter ju klart intressant. Hade varit fint om det dök upp lite macro-objektiv med vr :)
 

Frocli

Aktiv medlem
Hmm låter ju klart intressant. Hade varit fint om det dök upp lite macro-objektiv med vr :)
Jag tror det finns någon zoom med VR, och begränsad macrofuntion
1:2 för rätt mycket pengar.

Men vid macrofoto vinden och objektens rörelse är problemet oftast, och då hjälper inte VR.
Vid macrofoto är det inte dumt att fota i RAW och man kan fota rutinmässigt med bracketing.
Jag minns det fanns till salu någon äldre manuell macro här på forum för några hundringar.
 

Tinyox76

Medlem
Jag tror det finns någon zoom med VR, och begränsad macrofuntion
1:2 för rätt mycket pengar.

Men vid macrofoto vinden och objektens rörelse är problemet oftast, och då hjälper inte VR.
Vid macrofoto är det inte dumt att fota i RAW och man kan fota rutinmässigt med bracketing.
Jag minns det fanns till salu någon äldre manuell macro här på forum för några hundringar.
Bracketing?... Där försvann jag ha ha

Här är en bild jag tog idag iaf. Med mitt 18-55....
http://a05-b05.mypicturetown.com/P2PwebCmdController/pictureBank/myPhotos.htmll

funkar säkert inte men men
 

StefanGustafsson

Avslutat medlemskap
Nu har jag inte läst alla inlägg, men slår ett slag för det jag använder själv. Canon EOS 50D, Tamron 90mm Di 2.8 för Macro, Canon 50mm 1.8 II till porträtt på hunden.

50D 7000:- Ny, runt 5-6K begagnad.
Tamron 4300:- ny, runt 3K begagnad.
50mm 1000:- ny, runt 500 kronor begagnad.

12300:- allt nytt.
ca. 8500:- allt begagnat.
 

Frocli

Aktiv medlem
Bracketing?... Där försvann jag ha ha
Betyder bara, att du gör alltid 3 bilder automatiskt i följd, en med normal en över en underexponerad. Du hittar i användarhandboken, jag kan inte D90..
Väldigt bra att ha vid svåra belysningssituationer som nattbilder, motljusbilder, och faktiskt rätt bra vid macro.

Nu har jag en macro med AF, Tamron 90, men AF använder jag mest vid telefoto, vid macro brukar manuell focus vara bättre. Jag har testat en helmanuell äldre macro, och det går ju bra det med.
 
ANNONS