Annons

Starta eget eller...?

Produkter
(logga in för att koppla)

FotoRichard

Aktiv medlem
Hej,

Jag har en fråg som jag hoppas på att några av er kan svara på. Om jag planerar att börja fotografera lite mer "professionellt" och ta lite olika uppdrag mm, bör man starta en egen enskild firma eller kan man bara köra på och betala skatt för det man går med vinst på sin vanlig A-skattsedel? Det verkar bara vara krångligt att hålla på med att starta företag mm tycker jag.
Jag kan också nämna att jag är fast anställd, på heltid, på ett annat företag som inte har med foto att göra.

Hoppas ni förstår vad jag menar.

Mvh
//Richard
 

micke_011

Aktiv medlem
Du har också bra information på nätet, ex.vis på Skatteverkets egen sida för att starta eget; http://www.verksamt.se.

Enskild firma känns ju som ett enkelt val om du bara vill kunna fakturera dina jobb och dra moms, baksidan är ju att din egen ekonomi och företagets blir en och samma men om det inte finns några direkta risker i verksamheten så är det nog ingen fara. Alternativet är ett AB men då ska du in med 50 TKR, ha revisor och annat och det känns som en helt annan apparat, du kan ju alltid starta ett AB den dagen din verksamhet blivit "stor nog". F-skatt måste du ju ha om du ska kunna fakturera om inte den som köper dina tjänster ska stå för skatter och avgifter, om det ens är möjligt att ha ett företag och inte samtidigt ha F-skattesedel.

Annars kan jag bara hålla med, prata med Skatteverket. Gå på starta eget-dagar, lusläs alla stara eget-sajter på nätet. Och lycka till!
 

vekhyttan

Aktiv medlem
Såg att du redan fått bra svar! och Lycka till!
En notering till föregående. Man behöver inte längre ha revisor i mindre AB.



Frågan är hur mycket arbete du får dra på det sättet. Men det svarar skatteverket på.

FA-sedel skulle väll passa fint. Det finns gratiskurser som skatteverket och bolagsverket m.m. har som du kan gå på. Ska du driva det professionellt tycker jag nog att F(A)-skatt är att föredra.

Jag driver enskild firma (vid sidan av anställning), men inget med foto. Du slipper ju momsen när du handlar ny utrustning m.m. och kunderna(om de är företag) kan dra av momsen när de anlitar dig.

Jag ser inga nackdelar. (Detta är bara ett exempel så ta det med en stor nypa salt, fakta fel kan finnas)
Ska du investera i ett objektiv som kostar 12500 inkl. moms så är det ju det du betalar som privatperson. Som företagare betalar du 10 000kr och det med oskattade pengar.
Som företagare räcker det att du gör ett jobb som du fakturerar 10 000kr +moms för att ha råd att köpa objektivet. Medans om du skulle kunna köpa det som privatperson måste betala moms, skatt och förmodade egenavgifter med andra ord måste du fakturera över 20 000kr för att kunna köpa objektivet. Samt att din kund inte då kan dra av momsen.
 

pogu

Aktiv medlem
Jag driver en enskild firma vid sidan om min anställning.
Det finns lite "nystartar" regler som gäller då man startar firman och gäller i 5 år.
De reglerna är mycket trevliga då man har en annan fast anställning.
Du får dra av förlusten i företaget på din lön från din anställning. Detta för att underlätta
att köpa in utrustning till företaget i ett uppstartsskede.
Det jag hade betänkligheter över när jag startade var bokföringen och vad jag behövde göra där.
Så jag anlitade en bokföringfrima för det men det blev ganska dyrt. För 2 år sedan fick jag tipset att titta på Visma Enskildfirma som bokföringsprogram. VILKET LYFT !
Super enkelt, man får hjälp med endel svårigheter, den gör hela deklarationen mm mm.
Allt som jag hade varit orolig för var fixat, så nu är bokföringsfirman borta :)

Skattefrågor är det bara att ringa till skatteverket med, de är supertrevliga och har endel bra gratis kurser för nystartade bolag !

Det du ska vara lite föriktig med är jobb som kan ge dig "skadeståndskrav" mot dig. Eftersom du "personligen" riskar med en enskildfirma. Men det är inte riktigt den typ av jobb man har som fotograf.

Så kör ! Starta en enskildfirma !

MVH P-O
 

FotoRichard

Aktiv medlem
Hej på er!

Tack för alla bra svar. Jag ska nog ta och kontakta skatteverket och lyssna lite med dom, det jag har funderat på är om man måste betala någon preleminär skatt i förskott eller hur det fungerar, även om jag inte drar in några pengar i företaget under en viss tid.
Det här är ju något jag vill prova på och se vart det kan leda. Kanske kan det bli det man jobbar med framöver, vem vet ;)

Mvh
//Richard
 

BeriJan

Aktiv medlem
Det där med att kvitta ev förluster i enskildnäring mot inkomst av tjänst (anställning) under de första fem åren gäller bara om du bedriver aktiv verksamhet. Skatteverket delar in enskilda näringar i aktiva eller passiva näringar och huvudregeln för hur en näring ska bedömas är hur många timmar du arbetar i näringen per år. Du ska jobba ca 500 timmar/år (1/3-dels årsarbetstid) i näringen för att den ska räknas som aktiv. Det finns dock några undantag, t ex så finns prejudikat där en person har haft näringsverksamhet som konsult och jobbat betydligt mindre än 500 timmar per år men däremot själv bedrivit allt arbete som utförts och det borde ju även stämma för en fotograf.

Om ni funderar på AB så brukar det det ofta nämnas att man måste sätta in 50.00 kr då men man behöver inte sätta av det någonstans i form av kontanter. har du t ex fotoutrustning som är värd över 50.000 så räknas denna som en tillräcklig tillgång, kom dock ihåg att man i bokföringen gör avskrivningar (värdeminskning) för utrustningen varje år och kommer man då under 50.000 måste man öka sina tillgångar igen.

Sen finns det naturligtvis en massa regler runt företagande som kan vara bra att känna till.

Själv har jag FA-skattsedel (F = Firma, A=Anställning) då jag har en vanlig anställning men är dessutom skogsägare (automatiskt enskild firma då) och bedriver en del konsultverksamhet därför har jag skaffat F-skattsedeln för att kunna fakturera kunderna mina tjänster utan att de behöver göra avdrag för olika skatter. OBS Kunderna ska, om du inte har F-skattsedel, bara göra avdrag skatter mm för tjänster du säljer till dem, INTE för produkter. Alla dina enskilda näringar slås vi deklarationen ihop till en näring som du deklarerar för så förluster i en kvittas mot vinster i en annan.

Jag köpte nyligen mitt kamerapaket via firman då jag hoppas att jag en dag ska kunna tjäna någon krona på fotandet även om det ligger långt fram i tiden.

Björn Lundén ger ut många bra böcker om eget företagande, http://www.blinfo.se/Go.do?path=/shop/books

Lycka till med företagandet
Här kan ni ställa frågor och få mer info, http://www.foretagande.se/
 

Minita

Aktiv medlem
Du har fått en del tips och att ha en egen liten firma vid sidan av sitt ordinarie arbete är ganska bra men för tydligehetens skull vill jag ändå peka på en del saker "att tänka på".

- Verksamheten skall vara varaktig och ingen dagsslända.
- Naturligtvis seriös.
- Du har en del skyldigheter. Att köpa ett bokföringsprogram och sitta och knappa själv är visserligen bra men du är ändå skyldig att känna till vissa regler och principer. Det finns inga ursäkter att missa dessa och av den anledningen bör du till att börja med ha kontakt med någon kunnig förutom skatteverket. Det går att knappa in dina verifikat på ett felaktigt sätt utan att programmet tycker att det är konstigt.
- De flesta påpekar mycket riktigt att momsen är avdragsgill vid inköp av prylar - vilket känns trevligt. "Allt blir plötsligt 20% billigare". MEN Om företaget går med vinst och den förhoppningen antar jag att du har, så skall du ALLTID betala in moms!
- Du kan naturligvis driva företaget med förlust initialt men kravet finns ändå att du skall visa vinst.
- Det sociala skyddet är sämre för den som driver ett företag. Du kan aldrig bli arbetslös.

Är du bara medveten om råden du redan har fått samt mina påpekanden, så kör igång. Det är med stor tillfredställelse som jag driver mitt lilla företag.
 

vekhyttan

Aktiv medlem
Du har fått en del tips och att ha en egen liten firma vid sidan av sitt ordinarie arbete är ganska bra men för tydligehetens skull vill jag ändå peka på en del saker "att tänka på".

- Verksamheten skall vara varaktig och ingen dagsslända.
- Naturligtvis seriös.
- Du har en del skyldigheter. Att köpa ett bokföringsprogram och sitta och knappa själv är visserligen bra men du är ändå skyldig att känna till vissa regler och principer. Det finns inga ursäkter att missa dessa och av den anledningen bör du till att börja med ha kontakt med någon kunnig förutom skatteverket. Det går att knappa in dina verifikat på ett felaktigt sätt utan att programmet tycker att det är konstigt.
- De flesta påpekar mycket riktigt att momsen är avdragsgill vid inköp av prylar - vilket känns trevligt. "Allt blir plötsligt 20% billigare". MEN Om företaget går med vinst och den förhoppningen antar jag att du har, så skall du ALLTID betala in moms!
- Du kan naturligvis driva företaget med förlust initialt men kravet finns ändå att du skall visa vinst.
- Det sociala skyddet är sämre för den som driver ett företag. Du kan aldrig bli arbetslös.

Är du bara medveten om råden du redan har fått samt mina påpekanden, så kör igång. Det är med stor tillfredställelse som jag driver mitt lilla företag.
Bra!
Enda jag funderade på var detta med momsen. Självklart ska du alltid betala in moms på de tjänster du säljer. Det är därför det är dyrare att handla av en firma än svart. Men sköter man det seriöst och har seriösa kunder är det vad folk förutsätter. Men man får ju fortfarande dra av momsen när man handlar.
 

BeriJan

Aktiv medlem
- Det sociala skyddet är sämre för den som driver ett företag. Du kan aldrig bli arbetslös.
Om du både är anställd och driver enskild firma kan du under vissa förutsättningar, kan dem inte utantill, få a-kasseersättning om du förlorar din anställning. En av förutsättningarna för att kunna få a-kassa är dock att du inte får öka omfattningen av din enskilda näring när du blir arbetslös.

Kolla gärna med er hemkommun om de har någon företagsrådgivning eller liknanade. Här i Gästrikland har vi Etablera som är en samarbetsorganisation mellan kommunerna för att främja eget företagande, de har många bra och gratis tjänster att erbjuda.
http://www.etablera.eu/
 

Graylingman

Aktiv medlem
Om du både är anställd och driver enskild firma kan du under vissa förutsättningar, kan dem inte utantill, få a-kasseersättning om du förlorar din anställning. En av förutsättningarna för att kunna få a-kassa är dock att du inte får öka omfattningen av din enskilda näring när du blir arbetslös.
Jag har bestämt för mig att de olika a-kassornas regelverk kring detta ser lite olika ut, så det kan ju vara en god idé att du kollar med just din a-kassa hur de hanterar det.
 

vekhyttan

Aktiv medlem
Jag har bestämt för mig att de olika a-kassornas regelverk kring detta ser lite olika ut, så det kan ju vara en god idé att du kollar med just din a-kassa hur de hanterar det.
Det har jag också för mig.
När vi startade firma (jag och min fru) så var vi inne i en varsel sväng på jobbet och jag kollade då med a-kassan (aea). Man var tvungen att ha haft firman vid sidan av ett år (tror jag ) för att man skulle kunna fortsätta att ha det som bisyssla. Men det var inga problem annars heller för då var det bara att lägga ned den verksamheten, men det är ju kanske synd. Så vi startade det på min fru som enskilld firma, kanske kommer att göra om till AB senare.
Så kolla med din a-kassa också, har du ett tryggt jobb så ska det inte vara några problem med FA-sedel.

Lycka till!
 
ANNONS