Annons

Sälja bilder på internet där personen kan identifieras

Produkter
(logga in för att koppla)

pogu

Aktiv medlem
Går det att sälja bilder på internet där personen på bilden kan identifieras utan att ha någon typ av modellrelease ?
Ex. hur gör de "bildbyråer" som säljer bilder på ex martonlöpare, skidåkare mm.
Jag tänker på PUL och finns det andra lagar.
 

Peterus

Aktiv medlem
Detta har diskuterats tidigare på forumet.
Sök runt i forumdelen så hittar Du mer utförliga, och troligen mer korrekta, svar.

I princip får Du sälja bilderna hur som helst. En modellrelease skrivs för att skydda modellens rättigheter, inte nödvändigtvis fotografens.
Den enda begränsningen är ju om bilderna ska användas i reklam för t.ex. en vara eller tjänst.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
PUL skulle möjligen komma ifråga om du tillsammans med bilden pulbicerar exempelvis personnummer så att informationen (bilden) går att samköra med andra register.

Petter ...
 

iSolen.se

Guest
Går det att sälja bilder på internet där personen på bilden kan identifieras utan att ha någon typ av modellrelease ?
Ex. hur gör de "bildbyråer" som säljer bilder på ex martonlöpare, skidåkare mm.
Jag tänker på PUL och finns det andra lagar.
Bildbyråerna säljer dem som editorial, redaktionellt för tex media, dvs bilderna kan då inte användas för reklam (utom om köparen anonymiserar bilden)
 

pogu

Aktiv medlem
Ok jag har kanske inte berättat hela sanningen. Jag försöker sälja bilder på folk som deltar i olika event typ. olika tävlingar, uppvisningar mm. Arrangören och publiken tycker det är jätteroligt att kunna få bilder på sig själva. För att göra det enkelt att beställa bilder på sig själv så har jag en webshop där kunderna kan köpa bilden. Så det handlar inte om att sälja bilderna till företag eller liknande utan till privatpersoner för enskilt bruk.
Ungefär som bilder säljs för vasaloppet, olika marathon mm.

PUL är inget problem. Jag har kollat med datainspektionen. ( eller det går att anpassa sig så att det inte är några problem :)
Men ev. är en bild på internet där man kan identifiera personerna på att räkna som reklam om man tjänar pengar på bilden (dvs. den finns på ett företags hemsida). Dvs. man måste ha tillstånd från personen på bilden.

Kan det vara så ?

Jag har sätt bilden som en produkt som jag säljer och inte som reklam.
Som ni förstår så har jag väldigt svårt att få in modellreleaser för alla tex. ryttare i en lokal hopptävling eller alla dansare på en dansshow. Vilket gör att det är i princip omöjligt att sälja bilder från event.
Är det någon som vet hur tex. Vasaloppet eller Lidingöloppet gör ?
Har de modellreleaser från alla åkare/löpare ?
Finns det något sätt att komma runt detta ? tex. lösenord på hemsidan ?
 
Senast ändrad:

pogu

Aktiv medlem
Nu är det tyvärr bildombudsmannen som har sagt att en bild på internet med identifierbara personer på ska räknas som reklam.
Och han om någon borde veta.
Det står också något likande på BLF:s frågespalt:
http://blf.se/sv/fraga-blf.html "Sälja bilder av artiser från konsert"

Men det käns så konstigt att bilden nedan skall betraktas som reklam och behöva en modellrelease:
http://www.photomic.com/GetEventImage.aspx?Image=filearchive/eventfoto/Stockholm Triathlon 2011\12625st11 2011-08-21 10-48-04.JPG&EventId=98

Jag vet inte riktigt om jag har missuppfattat Teste eller om han har missuppfattat mig.

Men allt tyder på att det inte går att sälja bilder från olika event utan tillstånd från personerna.
Snälla säg att jag har fel !!!
Och säg varför jag har fel !!!!

Finns det någon lösning på problemet ?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Nu är det tyvärr bildombudsmannen som har sagt att en bild på internet med identifierbara personer på ska räknas som reklam.
Och han om någon borde veta.
Det står också något likande på BLF:s frågespalt:
http://blf.se/sv/fraga-blf.html "Sälja bilder av artiser från konsert"
Vad "bildombudsmannen" säger ska man ta med en nypa salt. Han lever ju på att få procent på skadestånd som fotografer får för otillåtna publiceringar (och titeln har han hittat på själv).

Svaret i BLFs frågespalt är antingen väldigt ofullständigt eller nonsens. Enligt lagen krävs tillstånd bara när en näringsidkare använder bild i marknadsföring.
 

pogu

Aktiv medlem
Det låter ju perfekt !
Titta i lagen verkar ju vara en bra tanke ! :)
Varför har jag inte gjort det !
Tack för all hjälp !
 
ANNONS