Annons

Bedragare på Blocket/Tradera m.fl.

pechblande

Aktiv medlem
jaha ja, och 7000 är vansinnigt dyrt eller vansinnigt billigt?

Eller vad är konstigt med den annonsen?

Om man ska lära sig att inte bli lurad så är det ju bra att veta vad man ska reagera på.
Av din "det är dumt att fråga efter kvitto för då får man ju veta om prylen är stöldgods"-tråd att döma så gör du dig här avsiktligt aningslös i syfte att försöka kringgå det bortplockade "god tro"-begreppet. Om man inte kan räkna ut att något skumt ligger bakom att en vara "tappat" 60% av sitt nypris på mindre än två månader så bör man inte handla med begagnade prylar.

Dang, pucktvåa. Ah well, så går det när man fastnar i ett tv-program medan man svarar =(
 
Senast ändrad:

ronic

Aktiv medlem
En auktion med samma bild fanns på Tradera nyligen, 3 aug, men avslutades i förtid.
Då fanns säljaren i Kristianstad! Han sålde senare, 31 aug, en D700 men med andra bilder för 13200:-.
Vad ska man tro i dagens läge? God tro gäller absolut inte.
Jag har märkt att det förekommer ett antal annonser på macdatorer och iphones som är 4-10 veckor gamla till priser som ligger strax under nypris minus moms. T ex: imac 11000 ny blir 8200 två månader gammal. Jag anar en eller annan uggla.
 

Christer2

Aktiv medlem
Jag fick 0706... i Linköping.
De två (Eller om det var tre) siffrorna efter sjuan talar om vilken operatör och typ av abonnemang man har vid start, sedan kan man ju numera behåla numret vid byte så det behöver inte stämma.
Mitt nummer 070-22XXXXX säger tex att det är Telia kontant, fast det var många år sedan jag hade Telia.

Användbar sökmotor:
http://www.pts.se/sv/Nyheter/Telefon...anst-fran-PTS/
Nja, jag gick faktiskt ett steg längre och letade på HELA telefonnumret och fann då personer i dessa två städer som hade det ena eller andra av de alternativa telefonnummerna.
 

Pagajviftaren

Aktiv medlem
Nja, jag gick faktiskt ett steg längre och letade på HELA telefonnumret och fann då personer i dessa två städer som hade det ena eller andra av de alternativa telefonnummerna.
Mobilnummer har ingen geografisk anknytning, utan styrs som sagt av vilken operatör och typ av abonnemang man har när man skaffar numret första gången. Sedan kan man byta abonnemangsform hos samma operatör eller byta operatör hit och dit och behålla samma nummer byte efter byte, så man kan inte lita på de siffrorna.
 

Christer2

Aktiv medlem
Så detta betyder att register, som anger namn och adress på person med visst telefonnummer, inte stämmer utan dessa register (t.ex. eniro) visar endast den som FÖRST hade detta mobilnummer?
 

Pagajviftaren

Aktiv medlem
Så detta betyder att register, som anger namn och adress på person med visst telefonnummer, inte stämmer utan dessa register (t.ex. eniro) visar endast den som FÖRST hade detta mobilnummer?
OT, får nog fortsätta på annan plats om det här inte räcker.

Nej. Mobiloperatörerna får nummerserier tilldelade och fördelar dem på olika abonnemang som kontant, datatrafik osv. Sedan får kunderna ett nummer som alltså inte påverkas av var du bor utan om du tecknar det med Telia, Tele 2, 3 eller så, samt om du tecknar ett kontantkort, månadsabonnemang osv.
Men sedan kanske du väljer att behålla numret (portera) när du byter operatör eller betalningsform. Jag har tex ursprungligen ett Telia kontantkort, sedan har jag bytt till Tele 2, Comviq, Telia, Tele 2 osv flera gånger men behållit samma nummer i ca tolv år men sifferserien säger att det är Telia kontantkort.

Om jag väljer att byta nummer blir mitt ledigt efter en karenstid, jag antar att det då går tillbaka till ursprungliga operatören som kan ge det till någon annan.

I Sverige är det PTS som fördelar nummerserier.
http://www.pts.se/sv/Bransch/Telefoni/Nummerfragor/Nummer--och-adressplaner/Telefonnummers-struktur/
"Icke geografiska nummer
Icke geografiska nummer är exempelvis nummer som börjar på 020 frisamtal, 0900 betalsamtal, 010 geografiskt oberoende tjänster, 070, 073 och 076 GSM, 074 personsökning, 112 nödnummer, 118 nummerupplysning, 077 tjänster med delad kostnad och 078 teleoperatörernas egna tjänster. Dessa nummer är inte geografiskt begränsade."

Här står en hel del, tex sidan 14-15. Orkar inte läsa den så noga på min 11,6"
http://www.pts.se/upload/Ovrigt/Tele/Nrplansammanställning 2010-08-19.pdf

Till höger tror jag du kan ladda ner nummerplaner, har inte Excel på den här datorn.
https://nummertjanster.pts.se/net/sv/Nummerkapacitet/Nummerplan
Här kan du se om det är porterat till annan operatör, mer intressant eftersom du ofta ringer billigare till samma som du har själv: https://nummertjanster.pts.se/net/sv/Nummerkapacitet/Enskiltnummer
 

David G

Aktiv medlem
MKP Grandesse för 0kr! Utan kvitto!

Av din "det är dumt att fråga efter kvitto för då får man ju veta om prylen är stöldgods"-tråd att döma så gör du dig här avsiktligt aningslös i syfte att försöka kringgå det bortplockade "god tro"-begreppet. Om man inte kan räkna ut att något skumt ligger bakom att en vara "tappat" 60% av sitt nypris på mindre än två månader så bör man inte handla med begagnade prylar.

Dang, pucktvåa. Ah well, så går det när man fastnar i ett tv-program medan man svarar =(
Hellre tro väl om folk än bli den rättshaverist som finns i mig. JAgs kille kunna kräva svar och dokumentation av en väldig massa samhällsföreteelser som jag inte förstår.

Och så verkar du fattat allt totalt fel, jag gör mig inte alls aningslös, jag frågade ju just vad som var konstigt med D700 annonsen. Hadde felet varit att det t.ex. avsågs en D7000 så hadde inte priset varit så lågt alls.

Det var ju det jag menade i den andra tråden, att andra saker än kvitto är mycket viktigare än vad priset är om man misstänker att nåt kan ha varit stulet.

Mitt kvitto på min Sony A500 är ett vanligt laserutskrivet A4-papper.
Om du antyder att mitt synsätt om kvittot är fel, antyder du också att du kan köpa vad som helst bara du kan vifta med ett "kvitto" som kan va utskrivet på vems skrivare som helst.


Vill du ha en orginal Ford dragkrok till en Ford Fiesta? Köpte den för 3000kr, monterade och sen visade det sig två veckor senare att bilen inte får dra släp alls. Totalt vädelös på två veckor alltså, den hadde jag gärna sålt för betydligt mindre än 40% för få tillbaka nåt av pengarna. Istället har jag nu antagligen en av sveriges dyraste cyklehållare-fästpunkt. räknade ut att materielkostanden för att ha byggt en cyckel hållare själv skulle bli 200-300kr. Det är 10% av 3000, rätt stort tapp på två veckor....

Och en del byter ju kamera hela tiden, köpte mitt sigma till minolta av en som spontanköpt en Sony A700 och nåt jätte dyrt zeiss objektiv + nåt på resa. Har man råd att spontan köpa fotoutrustning för flera 10000 tals kronor så ser inte jag nåt märkligt i att sälja ett sigma för 1800kr fast motsvarande kostar nytt 4000kr.

Som sagt, omständigheterna ser jag som viktigare än eventuellt nåt kvitt som ändå kan vara utskrivet själv av säljaren.

Det känns väldigt naivt att tro att ett dokument inte kan förfalskas. Uppsala maffian lurade av en arendator förköpsrätten till en gård på det sättet. Ett gäng ekonomiska bedragar idioter som t.o.m förskte kräva betalt av farsan för påstådd jakträtt, han som aldrig jagat någonsin. Bedragare använder falska handlingar hela tiden för att sno folks pengar och hus och hem.

Så nä, ett kvitto behöver inte vara värt mer än kostanden för pappret och bläcket.

Motfråga, hur många av er som vill ha orginalkvitto kollar verkligen upp med företaget som sålde varan första gången, att kvittot är äkta?



ps, precis dragit hem en begagnad husvagn för 0kr och nä jag fick inget orginalkvitto från 1974, därmot en trovärdig förklaring till det minst sagt låga priset. Känner mig inte ett dugg krimminell. får väll se om hasse aro tittar upp ur gasolkofferten.


2. om dragkroken, jag gick alltså in till en ford försäljare och sa vad jag hadde för bil och att jag ville dra släp med den, och så sålde dom en passande dragkrok för 3000kr, men glömde att berätta att just min bil inte alls fick dra släp. Så nä jag tror inte mycke på det här att köpa orginal alltid är det bästa heller. Jag litade på deras dokumentation men den visade sig ju inte vara värd speciellt mycke.
 
Senast ändrad:

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Hellre tro väl om folk än ...

Motfråga, hur många av er som vill ha orginalkvitto kollar verkligen upp med företaget som sålde varan första gången, att kvittot är äkta?
....
I fallet med D700 i den här frågan så är det nog så att bedrägeriet handlar om att det inte finns någon kamera.
Det är ett lockbete för att få någon att förskottsbetala 7000 kr för något som aldrig levereras.

God tro eller inte handlar snarast om godtrogenhet då.

Petter ...
 

Christer2

Aktiv medlem
OT, får nog fortsätta på annan plats om det här inte räcker.

Nej. Mobiloperatörerna får nummerserier tilldelade och fördelar dem på olika abonnemang som kontant, datatrafik osv. Sedan får kunderna ett nummer som alltså inte påverkas av var du bor utan om du tecknar det med Telia, Tele 2, 3 eller så, samt om du tecknar ett kontantkort, månadsabonnemang osv.
Men sedan kanske du väljer att behålla numret (portera) när du byter operatör eller betalningsform. Jag har tex ursprungligen ett Telia kontantkort, sedan har jag bytt till Tele 2, Comviq, Telia, Tele 2 osv flera gånger men behållit samma nummer i ca tolv år men sifferserien säger att det är Telia kontantkort.

Om jag väljer att byta nummer blir mitt ledigt efter en karenstid, jag antar att det då går tillbaka till ursprungliga operatören som kan ge det till någon annan.
Ja nu börjar det bli lite OT.

Det enda jag ville framföra var att de två alternativa telefonnummer jag kan uttyda från Följesedeln är de som leder till antingen en abonnent i Malmö eller till en abonnent i Strängnäs.
Detta skulle kunna tolkas så att den som annonserade ut kameran och påstod sig bo i Timråtrakten antingen nyligen har flyttat dit eller har beställt kameran till annan adress än sin egen.

Eller ...??
 

sumpan

Aktiv medlem
2. om dragkroken, jag gick alltså in till en ford försäljare och sa vad jag hadde för bil och att jag ville dra släp med den, och så sålde dom en passande dragkrok för 3000kr, men glömde att berätta att just min bil inte alls fick dra släp. Så nä jag tror inte mycke på det här att köpa orginal alltid är det bästa heller. Jag litade på deras dokumentation men den visade sig ju inte vara värd speciellt mycke.
Det här är väl väldigt off-topic men om jag råkade ut för det här skulle jag gå tillbaka till handlaren och kräva pengarna tillbaka och inte ge mig förrän jag fick pengarna.
 

David G

Aktiv medlem
Det här är väl väldigt off-topic men om jag råkade ut för det här skulle jag gå tillbaka till handlaren och kräva pengarna tillbaka och inte ge mig förrän jag fick pengarna.
Man brukar väl inte få byta eller lämna tillbaks använda saker?

Köpte min första systemkamera för 7000kr på Uppsala fotokompani, den kameran har fult randigt brus men inte fick jag byta för det :( Både säljaren och service-verkstan ansåg att det var normalt.

Testade en likadan kamera i en annan fotobutik i stan och den gav inte randiga bilder, hadde jag haft råd skulle jag köpt den också och då sålt den första väldigt billigt för att få tilbaka nåt av pengarna.

En anledning till att säljare sätter ett väldigt lågt pris kan ju va just att dom inte vill att köparen ska komma tillbaka och klaga. Om jag sålt min 7000 kronors kamera på blocket för 3000kr månaden efter tror jag inte köparen skulle blivit missnöjd, för bortsett från det randiga bruset så är det en mycket bra kamera.
 

sumpan

Aktiv medlem
Man brukar väl inte få byta eller lämna tillbaks använda saker?

Köpte min första systemkamera för 7000kr på Uppsala fotokompani, den kameran har fult randigt brus men inte fick jag byta för det :( Både säljaren och service-verkstan ansåg att det var normalt.

Testade en likadan kamera i en annan fotobutik i stan och den gav inte randiga bilder, hadde jag haft råd skulle jag köpt den också och då sålt den första väldigt billigt för att få tilbaka nåt av pengarna.

En anledning till att säljare sätter ett väldigt lågt pris kan ju va just att dom inte vill att köparen ska komma tillbaka och klaga. Om jag sålt min 7000 kronors kamera på blocket för 3000kr månaden efter tror jag inte köparen skulle blivit missnöjd, för bortsett från det randiga bruset så är det en mycket bra kamera.
Vad jag menar är att försäljaren i fallet ovan borde ta på sig skulden och erkänna att den gjort ett misstag. Om jag vänder mig till en märkeshandlare för att få en dragkrok monterad så borde den veta om bilen i fråga får dra släpvagn.

Om jag vänder mig till en byggare och vill ha en våning till på mitt hus så borde han upplysa mig om att jag måste söka bygglov först.

Jag arbetar med att utveckla programvara i IT-branschen, om någon kommer och frågar mig om jag kan bygga ett specifikt program så gör jag mitt bästa för att förstå att det här verkligen är rätt väg att gå innan jag börjar. Det är professionalitet och yrkesstolthet. Något man förstås får mindre av när kostnader och marginaler ska pressas i botten. Kunden har alltid rätt men ibland är det min skyldighet säga nej till kunden även om det betyder mindre inkomst för mig.

Det är beklagligt det du råkade ut för med din kamera, min erfarenhet är dock att även dessa fall brukar man få uppklarade om man står på sig. Så länge inte myndigheter är inblandade vill säga...

Jag köpte t ex en domkraft hos en stor byggvaruhandel förra året. Den fungerade i praktiken inte att lyfta bilen med. Jag fick lämna tillbaka den och pengarna tillbaka utan snack trots att den var använd. Med stor sannolikhet kommer jag att gå dit först när jag nästa gång behöver byggvaror.
 
Senast ändrad:

David G

Aktiv medlem
Vad jag menar är att försäljaren i fallet ovan borde ta på sig skulden och erkänna att den gjort ett misstag. Om jag vänder mig till en märkeshandlare för att få en dragkrok monterad så borde den veta om bilen i fråga får dra släpvagn.

Om jag vänder mig till en byggare och vill ha en våning till på mitt hus så borde han upplysa mig om att jag måste söka bygglov först.

Jag arbetar med att utveckla programvara i IT-branschen, om någon kommer och frågar mig om jag kan bygga ett specifikt program så gör jag mitt bästa för att förstå att det här verkligen är rätt väg att gå innan jag börjar. Det är professionalitet och yrkesstolthet. Något man förstås får mindre av när kostnader och marginaler ska pressas i botten. Kunden har alltid rätt men ibland är det min skyldighet att låta kunden se ljuset även om det betyder mindre inkomst för mig.

Det är beklagligt det du råkade ut för med din kamera, min erfarenhet är dock att även dessa fall brukar man få uppklarade om man står på sig. Så länge inte myndigheter är inblandade vill säga...
Det tråkigaa var väl att då 2006 så fick man om man här på fotosidan klagade på fult randigt brus på iso400 och uppåt veta att man var en idiot som ens försöke med sånt, riktiga fotografer använder nämligen inte iso 400, riktiga fotografer håller sig till iso25, och kodachrome....
Därför kändes det ju inte om om man hadde så mycket för sitt klagande.



(Nu i söndags så klagade jag lite om min Asus Eee PC 1015 som jag köpte på Alina Systems i Uppsala, efter 2 veckor hadde det blivit en lustig blank fläck på musknappen, efter en månade såg man den vita plasten i knappen, och nu är det en stor vit fläck då mycket av ytbellägningen där tummen ligger mot är borta.

Edit: ska starta en egen tråd om datorn så ni behöver j inte svara här eftersom det är OT egentligen)
 

Photocon

Aktiv medlem
Det tråkigaa var väl att då 2006 så fick man om man här på fotosidan klagade på fult randigt brus på iso400 och uppåt veta att man var en idiot som ens försöke med sånt, riktiga fotografer använder nämligen inte iso 400, riktiga fotografer håller sig till iso25, och kodachrome....
Därför kändes det ju inte om om man hadde så mycket för sitt klagande.
Ja, men det var nog en liiiiiten överdrift, va? :) Du råkade ut för problemet bandning vid ett relativt lågt iso-tal. 2006 kan bara helt oförstående lämnat sådana svar till dig. 2006 var redan högisokriget igång ordentligt mellan fabrikanterna.

Men, din ÅF och serviceverkstad agerade inte speciellt bra på problemet. Det du skulle gjort: Skickat med bildexempel på samma motiv, tagna med din kamera och den kamera du lånade som inte visade bandning. Då hade du bevisat att din inte var okej och därmed lagt mycket högre press på parterna så du hade fått den utbytt/justerad.

//Lennart
 

Seb68

Aktiv medlem
Billigt paket:

http://www.blocket.se/jamtland/Canon_Eos_5D_Mark_II___24_105mm_IS_36573143.htm?ca=11&w=3

Pris 10,000 för hela paketet. Han behöver nog inte vara rädd för att störas av prutare....

"Canon eos 5d mark 2 säljes pga köp utav ett vassare kamerahus.

Kameran har b.l.a

·21,1 megapixels full formats CMOS-sensor

·DIGIC 4-processor

·ISO-området kan utökas till 25600

·Inspelning av videoscener i Full HD (1080, 30 b/s)

·Högupplöst 3,0" VGA LCD-skärm med direktvisningsläge

·JPEG-bildserier med 3,9 b/s upp till minneskortets kapacitet

·9-punkts autofokus + 6 AF hjälppunkter
Kamerahus i magnesiumlegering

Paketet innehåller:

1 Canon EOS 5D Mark II Kamerahus
1 Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM lens
1 Eyecup Eb
1 (EW-EOS5DMKII)
1 (STV-250N) Video kabel
1 (IFC-200U) USB Interface kabel IFC-200U
1 (LC-E6) Batteri laddare
1 (LP-E6) Batteri
1 EOS Digital Solution Disk
1 Software Instruction Manual

Föreslår att du ringer mig ifall du är seriöst intresserad.
Oseriösa samt prutare behöver inte besvära!"
 

ippe

Medlem
Varningsklocka !!!!!!

Ang.det billiga Canonpaketet, samma telnr gick förut till en kille som sålde en D700 till fantasipris, men sa sig då vara från/på Gotland, och den kameran fanns inte !
Men de kör på, finns visst alltid ngn som tyvärr betalar och litar på säljaren.
Det gör ont att se, skulle önska att Blocket kunde ha bättre interna kontrollanter, det är väl också därför det i mitt tycke är betydligt bättre att handla via fotosidan, där man har bättre koll på säljare & köpare.
 

ronic

Aktiv medlem
Detta nummer finns på eniro.se med namn och adress.
Eniro erbjuder möjligheten att själv lägga in nummer med adress som man sedan bekräfar med mobilen. Då kan man alltså bestämma både namn och adress till ett nummer. Har jag fattat rätt? Verkar bekvämt för lite skygg verksamhet.
 
ANNONS