Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 500/4,5

Produkter
(logga in för att koppla)

månis

Aktiv medlem
Införskaffade ett sigma fast 500/4.5 som jag var mycket nöjd med!!
Efter fyra månader gav autofokus upp!!Kan man inte begära mer
av en glugg som kostar 37.000??Någon som haft samma problem
med sina sigmagluggar??Tyckte att den hade svårt att sätta fokus
redan från början,den bara "fladdrar".Är sigma bara SKIT eller
har jag haft otur??Den är i allafall inlämnad på garantin.
Mvh P Månsson
 

NikonFX

Aktiv medlem
Sigma är rätt (ö)kända för att ha brister i kvalitetskontrollen och att släppa ut en blandning av bra, mindre bra och usla objektiv även om det är byggda utifrån exakt samma specifikation. Efter reparation och individuell justering borde ditt objektiv kunna hamna i rätt kategori, alltså den bra.
 

gunte

Aktiv medlem
Vet inte hur du menar med "gav upp"...funkar det att fokusera manuellt så är det kanske samma konstruktion som 300/4. En axel med kugghjul som gått av och den har inte överdrivet kraftig konstruktion. Kan ju också vara så att om det bildats blåsa i godset på denna fel så försvagas ju hållbarheten.
Fast detta har ju inget att göra med att af "fladdrar", känns mer som kameran har problem antingen med motivets kontrast eller att det är för mörkt.
 

månis

Aktiv medlem
Vet inte hur du menar med "gav upp"...funkar det att fokusera manuellt så är det kanske samma konstruktion som 300/4. En axel med kugghjul som gått av och den har inte överdrivet kraftig konstruktion. Kan ju också vara så att om det bildats blåsa i godset på denna fel så försvagas ju hållbarheten.
Fast detta har ju inget att göra med att af "fladdrar", känns mer som kameran har problem antingen med motivets kontrast eller att det är för mörkt.
Har två kamerahus ett 50d och ett 7d samma fenomen med bägge husen.Kör jag med mina canon-
objektiv så det optimalt!!Vet inte,kanske en bländare har gått sönder för bilden i sökaren är väldigt mörk!
Mvh P Månsson
 

ABE

Aktiv medlem
Sigma 500mm

Har själv plåtat 1000-tals bilder med Sigma 500mm, Sigma 100-300 och diverse macro-gluggar utan problem.

Just 500:at är jag mycket nöjd med och har aldrig upplevt några problem med att sätta fokus. Ibland jagar den lite fram och tillbaka i dåligt ljus.
 

Janne H

Aktiv medlem
Har själv plåtat 1000-tals bilder med Sigma 500mm, Sigma 100-300 och diverse macro-gluggar utan problem.

Just 500:at är jag mycket nöjd med och har aldrig upplevt några problem med att sätta fokus. Ibland jagar den lite fram och tillbaka i dåligt ljus.
Har du jämfört den med ex Canon eller Nikons 500/4?
Det är nog inge direkt fel på Sigma, bara det att de andra är mycket bättre....

Mvh.

/Janne Höglund
www.helikopterbild.se
 

ABE

Aktiv medlem
Har du jämfört den med ex Canon eller Nikons 500/4?
Det är nog inge direkt fel på Sigma, bara det att de andra är mycket bättre....

Mvh.

/Janne Höglund
www.helikopterbild.se
Glömde förstås påpeka att jag kör Pentax. Mycket bättre får stå för dig, Att orginal är bättre tvivlar jag inte på, men som sagt, jag upplever min utrustning som fullt fungerande vilket jag vill påstå att mina fågelbilder (vilket i stort sett är det enda jag plåtar) torde visa. Välkommen in och tittat, eller besök www.vingsidan.se
 

månis

Aktiv medlem
Glömde förstås påpeka att jag kör Pentax. Mycket bättre får stå för dig, Att orginal är bättre tvivlar jag inte på, men som sagt, jag upplever min utrustning som fullt fungerande vilket jag vill påstå att mina fågelbilder (vilket i stort sett är det enda jag plåtar) torde visa. Välkommen in och tittat, eller besök www.vingsidan.se
Hej Anders!!
Bildmässigt är jag supernöjd med mitt sigma som jag saknar jättemycket!!
Tror nog inte att märket på kamerahuset spelar så stor roll....Har nog bara
haft otur med gluggen som nu är inne på renovering hos Sigma.
Mvh P Månsson
 

TH-56

Aktiv medlem
Jag,liksom Anders,har aldrig haft nå't problem med mitt Sigma 500:a.
Optiskt och byggmässigt är det nästan i klass med Canons som polaren kör med,men AF:en är nog strået vassare på Canon och sannolikt Nikon.
Men prisvärdheten går ju till Sigma med hästlängder.

Thomas
 

Janne H

Aktiv medlem
Glömde förstås påpeka att jag kör Pentax. Mycket bättre får stå för dig, Att orginal är bättre tvivlar jag inte på, men som sagt, jag upplever min utrustning som fullt fungerande vilket jag vill påstå att mina fågelbilder (vilket i stort sett är det enda jag plåtar) torde visa. Välkommen in och tittat, eller besök www.vingsidan.se
Mycket snygga bilder Anders!
Själv har jag på de senaste åren mest försökt plåta fåglar i deras naturliga miljö, luften, och då verkligen lärt mig uppskatta både snabb o exakt AF samt även IS.

/Janne
 

Bilagor

ABE

Aktiv medlem
Mycket snygga bilder Anders!
Själv har jag på de senaste åren mest försökt plåta fåglar i deras naturliga miljö, luften, och då verkligen lärt mig uppskatta både snabb o exakt AF samt även IS.

/Janne
Tack för titten på mina bilder och du visare en väldigt snygg flygande kungsörn!

Visst finns det akileshälar på Sigma/Pentax, supersnabb AF är det kanske inte och seriebildstagningen är en annan. Plåtade dock flygande siltrut i somras med mitt Sigma 100-300 och tyckte det funkade mycket bra men inte optimalt. Jag brukar försöka lära mig utrustningens för- och nackdelar och rätta mig efter det.

IS finns i kamerahuset hos Pentax!

Det är knappast någon tillfällighet att 70% av alla naturfotografer kör Canon och 29% Nikon. För mig har dock Pentax/Sigma varit ett sätt att kunna utöva fågelfotografering utan att ruinera mig helt. För priset under av vad Canons "gamla" 500mm kostade har jag fått kamerahus, 500mm, stativ, batterigrepp och Manfrottos egna (men fullt fungerande) variant av Gimball Head.
 
Senast ändrad:

ABE

Aktiv medlem
Hej Anders!!
Bildmässigt är jag supernöjd med mitt sigma som jag saknar jättemycket!!
Tror nog inte att märket på kamerahuset spelar så stor roll....Har nog bara
haft otur med gluggen som nu är inne på renovering hos Sigma.
Mvh P Månsson
Synd att du haft otur och 37 000 är mycket pengar och då ska det fungera. Men någonstans i kedjan måste det bli missar hos tredjepartstillverkare som Sigma och har man otur så har man. Jag vet hur krånligt det är när något strular och det kostar både tid och pengar att fixa med att lämna in saker på rep.

Hoppas du får tillbaka ett välfungerande objektiv och vi får se fina bilder från de Uppländska fågelmarkerna!
 
ANNONS