Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotorobot

Produkter
(logga in för att koppla)

pogu

Aktiv medlem
Jag såg en video här på fotosidan om två bröder som hade byggt en liten "bil" och monterat på kameran på för att sedan fota bla. lejon med.
Går det att köpa liknande "bilar"/robotar någonstans ?
dvs. en radiostyrd "grunka" som man kan sätta på kameran på och sedan smyga fram till ex. djur för att få intressanda vinklar.
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Tror inte det finns färdiga med kamerafäste. men det är ju ingen större konstighet att köpa en färdig radiostyrd bil, skruva sönder för att montera ett kamerafäste, koppla in en fjärrkontroll till kamerans utlösning och sedan klart.

Prismässigt tror jag du klarar dig med ca 2000 kr för en bil med radio och någon enklare radiotrigger till kameran.

Vill man kunna köra i terräng, vrida kameran m.h.a. radio och kanske även utlösa kameran med radion. Ja, då får man kanske räkna med 8000 kr och uppåt ;)
 

pogu

Aktiv medlem
ja men finns det inga färdiga ?
Eller är intresset för detta för litet ?
Är det bara jag som skulle vilja ha detta ?
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Jag har aldrig sett någon on-the-shelf radiostyrd bil för DSLR kamera. Tror det enda jag sett har varit med små "spionkameror" monterade i bilarna, men då är det ju mer för att leka James Bond eller nåt, inte att fotografera. Den robot som grabbarna byggde var för en DSLR, men egentligen inget konstigt om man lekt lite med radiostyrt.

Såg att du var reggad i Sthlm, så nog borde det finnas någon här på Fotosidan som kan hjälpa dig, annars är jag villig att bygga ihop det till dig ;)

Ett par frågor du kan fundera på:

1. Vilken kamera vill du montera (såg att du hade Nikon D700, men du kanske tänkte på någon annan kamera)?
2. Vill du kunna vrida/tilta kameran med hjälp av radiostyrningen?
3. Hur vill du utlösa kameran, med separat trigger eller med radiostyrningen?
4. Behöver du en fjärrskärm så du kan köra genom att se med kamerans live-view?
5. Var vill du köra, asfalt eller skogen?
6. Hur stora hinder behöver bilen kunna ta sig förbi, typ klättra över trottoarkanter, eller "bara" trösklar?
7. Vad får det kosta?!
 

pogu

Aktiv medlem
Jag har aldrig sett någon on-the-shelf radiostyrd bil för DSLR kamera. Tror det enda jag sett har varit med små "spionkameror" monterade i bilarna, men då är det ju mer för att leka James Bond eller nåt, inte att fotografera. Den robot som grabbarna byggde var för en DSLR, men egentligen inget konstigt om man lekt lite med radiostyrt.

Såg att du var reggad i Sthlm, så nog borde det finnas någon här på Fotosidan som kan hjälpa dig, annars är jag villig att bygga ihop det till dig ;)

Ett par frågor du kan fundera på:

1. Vilken kamera vill du montera (såg att du hade Nikon D700, men du kanske tänkte på någon annan kamera)?
2. Vill du kunna vrida/tilta kameran med hjälp av radiostyrningen?
3. Hur vill du utlösa kameran, med separat trigger eller med radiostyrningen?
4. Behöver du en fjärrskärm så du kan köra genom att se med kamerans live-view?
5. Var vill du köra, asfalt eller skogen?
6. Hur stora hinder behöver bilen kunna ta sig förbi, typ klättra över trottoarkanter, eller "bara" trösklar?
7. Vad får det kosta?!
nu har jag funderat :)
Vilken kamera vill du montera ? Nikon D700 storlek eller videokamera
2. Vill du kunna vrida/tilta kameran med hjälp av radiostyrningen? Ja helst. Tilt kanske räcker då man kan köra pan med roboten
3. Hur vill du utlösa kameran, med separat trigger eller med radiostyrningen? Med styrningen
4. Behöver du en fjärrskärm så du kan köra genom att se med kamerans live-view? Ja det vore nog bra.
5. Var vill du köra, asfalt eller skogen? Skogen eller i alla fall ängar.
6. Hur stora hinder behöver bilen kunna ta sig förbi, typ klättra över trottoarkanter, eller "bara" trösklar? Typ de som finns i skogen/ängar
7. Vad får det kosta? Ingenting givetvis :) nej men runt 10000:- måste man nog räkna med.
 
ANNONS