Annons

FF och Canon EF 8-15/4,0 L Fisheye?

Produkter
(logga in för att koppla)

Minita

Aktiv medlem
Det verkar inte vara många som har denna kombinationen. Extremoptik där varje bild blir "ganska dyr" men jag är sugen på omfånget 12-15 kanske 10-15. Alltså lite mer vidvinkel än 17-40. Är egentligen inte något intresserad av Fisheye effekten.

Någon som har erfarenheten av denna optik på ett FF-hus?
 

StaffanW

Aktiv medlem
Eftersom du är intresserad av omfånget 12-15 kan jag tipsa om Sigmas 12-24 för halva priset av Canons. Jag har Sigmas 1:a version (2:a ska vara klart bättre) som jag använder på FF.

Använder den rätt sällan, men man kan absolut få rätt coola efekter och få med mycket inomhus. Brukar ofta bli några bilder i kyrkan vid bröllop för att få med mycket av kyrkans målningar. Vid trånga borgliga vigslar kommer den också till användning.

Annars använder jag den nog mest för filmning med FF.

Såg exemplen på The Digital Picture och Canons ger fortfarande svarta hörn vid 12mm, det gör inte Sigman. Fast Canons är säkert skarpare och mer en äkta fisheye med sina 8mm..
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Samyang 14/2.8 kan bog vara nåt för dig. Extremt billigt och bra. Dock manuell.

/stefan
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Skall man ha fisheye - köp fisheye. Skall man ha raktecknande - köp det. Canons 8-15 må vara skarp som fisheye MEN ett gemensamt problem med defishing för att ta bort distorsionen är att det innebär en relativ (och kraftig) förstoring av kanterna och därmed krävs en extraordinärt bra kantskärpa från början. Så, är det raktecknande du vill ha, och ett större steg än ned från 17mm än 16mm skulle jag också föreslå Sigma 12-24 ettan eller tvåan. Tvåan skall vara lite skarpare i kanterna men har mer distorsion.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Samyang 14/2.8 kan bog vara nåt för dig. Extremt billigt och bra. Dock manuell.

/stefan
Samyangen är skarp och billig och helt manuell. Ett alternativ. Dock är Sigman så billig beg att jag vet inte om den extra kantskärpan hos Samyangen är värd besväret (utan kommunikation med kameran blir även ljusmätningen inte 100%).
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Samyangen är skarp och billig och helt manuell. Ett alternativ. Dock är Sigman så billig beg att jag vet inte om den extra kantskärpan hos Samyangen är värd besväret (utan kommunikation med kameran blir även ljusmätningen inte 100%).
Ljusmätningen blir ju perfect eftersom den mäter ljuset vad som går till sensorn. Att den är manuell har inget med exponeringsmätningen att göra. Använder den jämt så jag vet.

/stefan
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Det blev Sigma optiken. Första icke Canon optiken men resultatet ser lovande ut.
Grattis du kommer säkert ha massa kul med den. Tittade på den också när jag köpte mitt samyang. Tyckte att problemet med den var dyrt pris till dålig ljusinsläpp, kantskärpa samt CA vid kanterna. Något som var viktigt för mig vid landkapsfotografering. Särskilt på natten.
 

Minita

Aktiv medlem
Har testat lite och jämfört med Canons 17-40 L optik. Fint väder och inga extrema inställningar. Dvs går att köra på lågt ISO och bl 8 och runt omkring. Ser väldigt lovande ut även på 12 mm. Kan inte säga att jag är missnöjd. Ett litet skojigt problem är att min egen skugga, stativben eller egna fötter kommer med.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Eller funkar det med Canons fasta 15/2,8 fisheye objektiv som är mycket billigare än den nya zoomen?
Canon EF 15 mm skulle funka. Den ger 180 graders diagonal bildvinkel.

En 12 mm icke-fisheye får med mindre. Det är den extrema distorsionen som gör att ett fisheyeobjektiv får med mer trots att brännvidden kan vara något längre.
 

Patrik C

Aktiv medlem

Rommel

Avslutat medlemskap
Jag brukar rekommendera Samyang 14/2.8 som en billig, rätt så raktecknad på FF. Använder den ständigt till bl.a. nattfoto.

/stefan
 
ANNONS