Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D5100 vs d3200 bilfoto och annat?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pekå

Medlem
Sha!

Ska köpa en ny kamera nu i mellandagarna. Jag tar kort nästan enbart på bilar och liknande. händer ju dock att jag tar mycket annat också så vill ju ha något som presterar bra runt om :)

d5100 är ju ganska gammal så frågan är hur mycket dem kommer säljas i mellandagarna jämfört med en aktuell d3200?

tycker en d5100 med sina 14mp är ganska dåligt? en d3200 ligger ju på 24mp :)

en vinkelbar skärm är att föredra då jag tar kort ganska långt ner mot backen.

Hur stora är skillnaderna i programvara och funktioner i övrigt? tar ju helt enkelt kort på bilar som både rör sig och står still och även mycket hdr-bilder. hade tänkt att köpa till ett fast objektiv och därför går jag ej upp en prisklass till d5200.


Så kom gärna med en del för och nackdelar! :D
 

thughab

Aktiv medlem
Köp en begagnad d7000 eller 71000 alternativt canons 7D eller 70D. Sjukt värt om du enklare vill kunna hantera manuella inställningar. Dessutom bättre fokusmotorer, isohantering och skärmare.
 

Pekå

Medlem
Nepp :) inget begagnat för mig. vill ha känslan av nytt ;) sen sist jag köpte kamera begagnat så fungerade knappt skiten efter ett par veckor. har inget flyt när det gäller begagnat :)

hur mycket tror ni saker sänks på rean sen? hittade en d5100 nu på elgiganten till pangpris:

http://www.elgiganten.se/product/foto-video/systemkamera/D51001855KTVR/nikon-d5100-systemkamera-med-18-55mm-vr-objektiv?scid=PRICECOMP_PRISJAKT_EGAB

men frågan är ju hur mycket användning man har av dem där megapixlarna.. :O
 

thughab

Aktiv medlem
Jag har själv köpt 5-6 kameror begagnat utan att ha något problem. Jag är väl kanske ensam om att vilja ha en bättre kamera till samma pris antar jag ;)
 

Damm på sensorn

Aktiv medlem
Nepp :) inget begagnat för mig. vill ha känslan av nytt ;) sen sist jag köpte kamera begagnat så fungerade knappt skiten efter ett par veckor. har inget flyt när det gäller begagnat :)

hur mycket tror ni saker sänks på rean sen? hittade en d5100 nu på elgiganten till pangpris:

http://www.elgiganten.se/product/foto-video/systemkamera/D51001855KTVR/nikon-d5100-systemkamera-med-18-55mm-vr-objektiv?scid=PRICECOMP_PRISJAKT_EGAB

men frågan är ju hur mycket användning man har av dem där megapixlarna.. :O
D3200 kostar samma.

Ingen större skillnad mellan dem. Dock har D5200 bättre skärm.


Objektiven som avgör.
 

Pekå

Medlem
vad jag har fattat som så är dem största skillnaderna skärmen och antal megapixlar.

ungefär hur viktigt skulle ni säga att det är med dem där sista megapixlarna? känns som att jag kan ta bättre bilder med vinklarna jag kan få med vridbar skärm, men är inte tillräckligt värt om bilderna blir dåliga pga lite megapixlar ;)

men tror jag kör på en d5100. verkar vara den jag kan få ut bäst bilder med :) köper väl till lite roliga objektiv sen och leker runt lite ;)
 
ANNONS