Annons

Sigma APO 400mm till D7000

Produkter
(logga in för att koppla)

KenKen

Aktiv medlem
Hej! Sku behöva lite råd om ett obejtiv! Jag har en Nikon D7000 och ja sku vila ha ett nytt objektiv! har kollat på 400mm objektiv och så hittade jag dehär!

http://www.ebay.de/itm/Nikon-Sigma-400-mm-5-6-APO-Sehr-Gut-7535678-/261335047200?pt=DE_Foto_Camcorder_Objektive&hash=item3cd8c85c20

Våg man köpa dehär eller är det nåt billitg/dåligt alternativ?och passar de ens till min kamera? sigma har ju nog bra kvalitet på sina objektiv! är nämligen van att handla på Ebay så det är de inget problem med!

Tacksam för svar! //KenKen
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det finns (minst) tre varianter: icke APO, APO, APO macro. Den första är inget vidare. Jag har den andra till Sony. Den är hyffsat skarp men har lite låg kontrast ffa vid f/5,6. Det är frågan dock hur den är jämfört med en modern mellanklass zoom som t ex Sigma 120-400 som d u bjuder på OS. I det verkliga livet, f u på stativ, brukar bildstab ge skarpare bilder än ett objektiv med lite bättre MTF. Då Sony har bildstab i huset och 400mm bara används sällan och jag fick mitt för 1300:- var valet enkelt. En fördel är dock att objektivet är lätt och har en enkel optisk konstruktion - ingen zoom och ingen OS/VR som ger bra hållbarhet. Jämfört med Sigma 120-400 som köps beg för lite över 4000:- skulle jag sätta en smärtgräns på 1500-2000:-. Det är också oklart om det fokuserar med AF-ON knappen på
nikon. F ö borde det fungera då det är enkel skruvdrift.
 

spotmatic

Aktiv medlem
Jag har fotat en hel del med ett Sigma 400/5,6 APO HSM.
Bra optiskt. Med en riktigt trevlig närgränsande för ett 400. ca 1,5 m. HSM på det här objektivet är inte lika tyst och följsam som t.ex Canons 400/5,6 USM.
Det här Sigmat fick shippas om för att fungera på en modernare kamera. Något som säljaren betalade. Kolla det vid ett eventuellt köp.
Det led av ett fokusshift också. Det var skarpt på full glugg. Men nedbländat till 8, riktigt oskarpt,menblev sedan bättre vid kraftig nedbländning. Det skulle gå att reparera då. Vet inte hur det är idag med reservdelar.
Jag löste det med att inskaffa Canons 400/5,6 L istället och är nöjd.
Så hittar du ett Sigma 400/5,6 till Nikon av den senare modellen så kolla upp ovanstående.
 

TH-56

Aktiv medlem
ANNONS