Annons

Fullformat eller inte

Produkter
(logga in för att koppla)

llew89

Aktiv medlem
ska kanske försöka fixa det.

annars, just på canon fronten och inte de absolut dyraste.

vilken är att föredra, 6d eller mark III
 

Cambora

Aktiv medlem
Behöver du snabb autofokus som lätt följer med ofta? Behöver du 1/8000 sekunds slutartid eller tycker 6D är för liten? Då är det 5D III som gäller som "instegs" FF.

Annars anser jag att 6D räcker otroligt långt, skjuter en sådan själv och är fantastiskt nöjd! Men är inte FF ett måste finns ju även 70D som verkar riktigt kompetent och är betydligt billigare. Räkna med att när du har din FF så vill du fort ha lite dyrare objektiv ;)
 

Photocon

Aktiv medlem
ska kanske försöka fixa det.

annars, just på canon fronten och inte de absolut dyraste.

vilken är att föredra, 6d eller mark III
Vilken som för att prova känslan! Du kanske kan leta upp och låna en gammal häck som 1Ds eller 1DsMkII. Eller varför inte en gammal 5D.
Pixelantalet är inte så viktigt när man vill uppleva skillnaden i användning och det är nog lättare att låna en gammal kamera.

Men finge du välja fritt så försök låna en som du planerar att skaffa i så fall.
 

Millow

Aktiv medlem
Om man vill in o prova på FF vilken skulle va den mest prisvärda att skaffa sig? Kanske en Canon 5D classic med 50/1.8?
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Om man vill in o prova på FF vilken skulle va den mest prisvärda att skaffa sig? Kanske en Canon 5D classic med 50/1.8?
Nja, hellre en 5D Mark II för den är klart bättre.
EF 50mm/1,8 och EF 50mm/1,4 är bägge prisvärda.
Med 5D Mark II får man superb bildkvalitet och det kanske är det du vill ha.

En kompakt och fin vidvinkel är EF 35mm/2 som är mycket prisvärd. Den finns ofta att fynda begagnad.

Korta telen som också är mycket prisvärda är EF 85/1,8 och 100/2.
 

TH-56

Aktiv medlem
Bilden du ger som exempel är ju kraftigt fixad i PS med gaussian blur bl.a.
Liksom de flesta av hennes bilder.Det säger ju inget om skärpejupet utan ser
bara fult ut tycker jag.
Äkta oskärpa ser mer levande ut och inte så utsmetad.
Om det är snygg bakrund du är ute efter så rekommenderar jag FF.
 

Millow

Aktiv medlem
Nja, hellre en 5D Mark II för den är klart bättre.
EF 50mm/1,8 och EF 50mm/1,4 är bägge prisvärda.
Med 5D Mark II får man superb bildkvalitet och det kanske är det du vill ha.

En kompakt och fin vidvinkel är EF 35mm/2 som är mycket prisvärd. Den finns ofta att fynda begagnad.

Korta telen som också är mycket prisvärda är EF 85/1,8 och 100/2.
Grymt, kan va en bra hyffsat prisvärd kombo. Dock är ju 5D rätt stor jämfört med nyare 6D? Men då lär det bli fullpris. Får ta mig en rejäl funderare. Kommer framför allt använda för natur och landskap.

Till TS. Det går att få relativt fin bokeh även med annat. Känns dock som man får en helt annan känsla i bokeh med FF däremot har jag bara provat det sporadiskt.

Olympus OM-D E-M5 + Zuiko 45/1.8
http://www.flickr.com/photos/millow/9405016396/sizes/l/

Olympus OM-D E-M5 + Panasonic 25/1.4
http://www.flickr.com/photos/millow/11621660755/sizes/l/
 

ztenlund

Aktiv medlem
Nja, hellre en 5D Mark II för den är klart bättre.
EF 50mm/1,8 och EF 50mm/1,4 är bägge prisvärda.
Med 5D Mark II får man superb bildkvalitet och det kanske är det du vill ha.

En kompakt och fin vidvinkel är EF 35mm/2 som är mycket prisvärd. Den finns ofta att fynda begagnad.

Korta telen som också är mycket prisvärda är EF 85/1,8 och 100/2.
Men då kan man också titta på Nikon D700, eftersom priset blir ett annat med mkII:an. Vilken som är bäst beror lite på vad man är ute efter...
 

MrKarisma

Aktiv medlem
D600 blir min sista fullformatare om de inte krymper dem till D3200-storlek inom de närmsta åren. Min nästa fullformater ska vara exakt i storlek med en D3200 eller mindre. Annars satsar jag på nästa generations Sony RX1/2/3 modeller då nästan uteslutande använder fast optik på 35-50mm.

Känns det inte bra så går jag på minsta möjliga aps-c systemkamera, typ Canon SL1. Bildkvalitén är idag det minsta bekymret, en bra bild är en bra bild, oavsett om den är tagen med en aps-c sensor eller en fullformatssensor.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Om man vill in o prova på FF vilken skulle va den mest prisvärda att skaffa sig? Kanske en Canon 5D classic med 50/1.8?
Ja, en 5D "Classic" är väldigt mycket kamera för pengarna. Har sett flera ute för runt 3.500. Grejen med urprungs"femman" är att den inte bara ger enkelt tillträde till fullformatet utan också helt fantastiska bildfiler som enligt min mening slår både mark 2 och mark 3 på fingrarna än idag. Inte sett till kamerafunktioner, brus, DR och upplösning men i känsla och karaktär i vettigt ISO. Pixlarna från den sensorn är grymma.
 

Grimmer

Aktiv medlem
Man kan tycka att 50mm F1.4 på en FF ger lite väl kort skärpedjup vid porträtt, men de flesta objektiv får snyggare och lugnare oskärpa om man bländar ner ett steg. Dessutom blir ju skärpan bättre. Det är en av anledningarna till att välja FF. Man har "råd" att blända ner utan att skärpedjupet blir för stort.
 

Stene_68

Aktiv medlem
Hur är det med oskärpa p g a vibrationer från slutare och spegel med FF? Uppstår det problemet bara med stativ och lång brännvidd eller även vid annan fotografering?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Hur är det med oskärpa p g a vibrationer från slutare och spegel med FF? Uppstår det problemet bara med stativ och lång brännvidd eller även vid annan fotografering?
Kör man med stativ och spegeluppfällning är det endast slutaren som leder till vibrationer (om vi bortser från fotografen och vind mm). Hur pass stort problemet är med slutarvibrationer beror på brännvidd, antal mp, förstoringsgrad i tryck och hur effektivt slutaren bromsas innan stopp. Ffa Canon 5Ds/5DsR och Nikon D810 har bättre optimerat slutaren för detta och även dämpat spegelns rörelser då man fotar utan stativ. På stativ, ffa ett stadigt sådant, bör VR/IS stängas av då de annars kan orsaka suddighet då de reagerar på oexisterande skakningar annars. Använd fjärr eller självutlösare.

På frihand är slutarens vibrationer ibland en mindre del av problemet p g a andra skakningskällor: fotografen och spegeln.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Ska du få lika bra skärpedjup med crop som med FF behöver du ett steg ljusstarkare optik, vilket gör att crop inte alltid behöver bli lättare eller billigare. Kolla de objektiv du behöver. Har inte kollat prislistorna men en 50/1.2 är förmodligen rejält mycket dyrare än en 85/1.8

Därimot ger moderna crop sensorer från Canon bättre dynamiskt omfång än 6D.
https://www.dxomark.com/Cameras/Compare/Side-by-side/Canon-EOS-80D-versus-Canon-EOS-7D-Mark-II-versus-Canon-EOS-6D___1076_977_836 men det är väl mest intresse om du t.ex. fotograferar landskap. Tar du porträtt i studio där du har kontroll över ljuset spelar det mindre roll.

Skulle föreslå att du går ut och känner på likvärdiga kamera/optik kombinationer och tar reda på vad som känns bäst
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Hur är det med oskärpa p g a vibrationer från slutare och spegel med FF? Uppstår det problemet bara med stativ och lång brännvidd eller även vid annan fotografering?
Fredrik har redan gett ett ganska utförligt svar, men för att fylla på lite till: Det varierar kraftigt mellan olika kameramodeller eftersom de har ganska olika dämpning av slutare och spegel. För att ytterligare röra till det har ju många kameror numera "tysta" lägen där man för att få ned ljudet från slutare och spegel dämpar allt ännu mer vilket kan begränsa serietagningen en hel del, men som dessutom som bonus oftast ytterligare dämpar eventuella vibrationer.

Alla kameror som har en mekanisk slutar får lite vibrationer från den, alla kameror som har en spegel får lite vibrationer från den. Och väldigt generellt kan man säga att problemen blir värre ju större slutare och speglar blir. Men variationerna mellan olika kameramodeller och beroende på hur kamerorna är inställda är så stora att det blir svårt att ge något generellt svar om hur vibrationer blir med "FF". Det beror på vilken "FF" och på hur den är inställd. Och förmodligen är skillnaderna i stabilitet mellan olika stativ och kombinationer av stativ och stativhuvuden ännu större. För att nu inte tala om skillnaderna i skakighet i händerna hos olika fotografer ... Det finns helt enkelt så många faktorer och parametrar att väga in att det blir väldigt svårt att ge något tydligt svar :)
 

LGNLGN

Aktiv medlem
det går nog inte att välja...

läser tråden med intresse. Någon tangerar också det jag själv har upplevt

Har en Nikon D800 (FF) och en Nikon D500 (APS-C). Den senare används nästan uteslutande för mitt 200-500 tele samt med min 180mm makro. Mycket nöjd med hur och vad den presterar! Extremt bra auto focus och fåglar, djur och fjärilar sitter där.

Till allt annat använder jag D800:an Om man bortser från de tekniska termerna så tycker inte jag att det går att på något bra sätt jämföra eller ens beskriva vad skillnaden är mellan dem. Den ligger på något sätt utanför.... och det är svårt att sätta fingret på det. Dynamiken, djupet i bilden kanske

Äger inga speciella sk DX-objektiv och har testat bägge kamerorna på samma motiv, dock inte speciellt mycket. Tycker mina allmänna landskaps- och naturbilder blir bättre med FF kameran än om jag tar samma med D500:an.

Tog nog lite för lång tid men nu när jag äntligen har skaffat bägge alternativen kommer det alltid att vara så. Även om jag byter ut en av dem. Det finns, som jag ser det, inget bästa val utan de kompletterar varandra.
 

martinot

Aktiv medlem
Fredrik, Martin och övriga har nog täckt in i princip det viktigaste som är värt att veta för TS, men kan bara instämma/fylla på med att fototeknik (i mitt fall snarare brist på bra fototeknik) och bra stativ har visat sig mer avgörande än vad jag själv först trodde.

Så försöker själv träna på det fototekniska, och kan även rekommendera ett riktigt bra rejält "överspecat" kolfiberstativ ifrån någon erkänd leverantör som tex. Gitzo (men finns ännu bättre saker om man är beredd att investera mera).
 
ANNONS