Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony över axeln

Produkter
(logga in för att koppla)

mistermuntz

Ny medlem
Märkligt jag kan se bilderna från mobilen men inte från datorn. Vad har du för kamera och objektiv?
Det framgår inte. Välkommen till fotosidans forum förresten.
Hm, det var underligt. La över på tapatalk appen... Får lägga upp direkt från sidan nästa gång!

Fotar med en a6000 med ett sony 55-210mm
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
För några dagar sedan hade jag en timma i Lund att slå ihjäl i väntan på tågbyte. Jag passade på att ta några snabba skott med mitt nyinköpta Voigtländer Super Wide Heliar III 15mm på a7R.

20150603-002.jpg

20150603-003.jpg

20150603-005.jpg

Jag är riktigt nöjd med detta objektiv som inte visar upp de lilafärgade banden längs kortsidorna som föregångarna hade (på denna kamera). Alla bilder är obeskurna.
 

afe

Aktiv medlem
För några dagar sedan hade jag en timma i Lund att slå ihjäl i väntan på tågbyte. Jag passade på att ta några snabba skott med mitt nyinköpta Voigtländer Super Wide Heliar III 15mm på a7R.

Visa bilaga 138481

Visa bilaga 138482

Visa bilaga 138483

Jag är riktigt nöjd med detta objektiv som inte visar upp de lilafärgade banden längs kortsidorna som föregångarna hade (på denna kamera). Alla bilder är obeskurna.
Lägg upp dem med en max pixelbredd på 800 pixlar så fungerar de att klicka på också i forumet (som är ganska dåligt på att visa bilder) :)
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Första snabba testbilderna med nya FE 90mm macro:

Porslinsgroda f-10.jpg
Porslinsgroda skala 1:1 med lysdioder i bakgrunden, f/10 ISO 400


Blomfluga f-8,0.jpg
Blomma med fluga, f/8,0 ISO 200


Krasse f-2,8.jpg
Krasse, f/8,0 ISO 500


Skogsgräs f-2,8.jpg
Skogsgräs, f/2,8 ISO 400
 

freddan_6

Aktiv medlem
Vågsurfare i Mölle den 26 Juli
Sony A99
Minolta AF 75-300/4.5-5.6 Big Beercan (med focus limit)
ISO 320
1/320s
f/10
 

Bilagor

Senast ändrad:

FlyerOne

Aktiv medlem
Var ute och gick med min a6000 och mitt nyinköpta 55-210 och då kom dom här gamla flygplanen.
Tyckte det blev en rolig bild.
/Johan
Tycker jag också!

Ifall du skulle vara intresserad så är detta 2 st North American T-6 Texan, typ 65 år gamla. Över 250 st togs under åren 1947-1953 in i tjänst i Flygvapnet som skolflygplan med beteckningarn SK 16/16A/16B/16C. Även kallade "Skräck 16". :)

Inte alls för att typen skulle vara särskilt haveribenägen, utan för att den bullrade så väldigt när man var ombord (två sittplatser i tandem). Var man på marken älskade man förstås i stället det mullrande stjärnmotorljudet. :)

Har inte flugit Sk 16 själv - bara ett annat gulfärgat skolflygplan. När jag kom till flygvapnet hade Sk 16 ersatts av Sk 50 (SAAB 91 Safir).

S 16 (och B16) Caprioni skulle f.ö. ha varit mera "välförtjänta" av ett öknamn som "Skräck 16". De var väldigt haveribenägna. Dock berodde en hel del av detta (men inte allt) på att den opererades utanför sina designkriterier.

Nåväl, på den tiden var våra skolflyglan gulfärgade. Några Sk 16 användes även för sambandtjänst, vilket förmodligen gäller det vänstra flygplanet i din bild. Dock inte säkert, även det kan ha varit ett skolflygplan under tiden i tjänst, men som sedan efter att det utgått inköpts av någon/några veteranflygplansintresserade, som naturligtvis kan måla dem hur de vill. Har på en flyguppvisning t.o.m. sett ett som var "Check'er Tail"-målat, alltså som ett typiskt Reno Air Race-tävlingsflygplan. Definitivt ohistoriskt!

Är väl som vanligt Off-Topic nu, men jag talar i alla fall om innehållet i bilden...
.
 
ANNONS