Annons

En bra mellankamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Tant Tokig

Avslutat medlemskap
Har en grabb som kör motocross, skulle vilja ha en liten behändig
och snabb kamera som är lätt att ta med

Jag har en pentax k-x som bara står för att den känns för klumpig och tung.
Dom andra två, sony dsc-hx50v och canonsx280hs räcker inte riktigt till.

Jag är inte någon världmästarsfotograf och tänkte mej runt 5000:-
gillar även gatufoto, svart/vitt och skulle vilja grotta ner mej lite i macro-världen.

Finns det något mellanting som passar en vardagsfotograf?
 

horvendile

Aktiv medlem
Vad som kan göra det lite knepigt är motocrossen. Om du behöver snabb följande autofokus och lång telezoom i ett litet femtusenkronorspaket kan det bli körigt.
 

larjo

Aktiv medlem
Jag misstänker att det är kanske snabba ryck i motocross?
Då måste man ha en kamera med ganska snabb autofokus. Det är inte kompaktkameror bra på.
Tyvärr måste man bära på en stor klumpeduns till kamera och en tungt objektiv för att autofokusen ska hänge med om man vill fota saker som rör sig hela tiden.
Din Pentax k-x med rätt objektiv borde ha en större chans att träffa rätt.
Tyvärr har jag inte så bra koll på vilka objektiv som passat till din Pentax.

/Lars
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Kan du klara dig med att foto motocross endast i bra ljus - sol, lite molnigt eller en ljus mulen dag på sommarhalvåret kan möjligen en kamera i Ninon 1 serien duga. Man kan få en V1 eller V2 billigt begagnat med 10-30 och ev 30-110. Man bör vara uppmärksam på att skärpedjupet är stort så att bara få åkaren skarp och suddig bakgrund blir närmast omöjligt (sensorn är liten). Är kompaktheten viktigast skall även Nikons DL serie kompakter ha samma rappa AF system men dessa är helt nya och hamnar över budgeten.

Ett dugligt alternativ också i mindre format är Olympus EM1 (huset kostar nu 6995kr men tror att de fortfarande kommer med 900kr rabatt).

Det billigaste alternativet annars om storleken inte är viktig är en beg Nikon D700 eller D300 med passande optik. Beg torde en D300 med 17-55/2,8 gå loss för ca 2000kr plus 4000kr = 6000kr. Canon 1D Mark III kan man få för 6000kr men det är i en mycket större klass. Sedan tillkommer optik.

F u till Nikon 1 finns mycket att välja på vad gäller makrooptik. Till Nikon 1 finns adapter till Nikon F fattning och där kan makrooptik till Nikon F monteras.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Om en Pentax K-x anses vara för "klumpig och tung" så är nog inte en D300(s) eller D700 riktigt ett alternativ. ;) Än mindre ett proffshus med integrerat grepp...
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Om en Pentax K-x anses vara för "klumpig och tung" så är nog inte en D300(s) eller D700 riktigt ett alternativ. ;) Än mindre ett proffshus med integrerat grepp...
Absolut - men om TS ändå skulle luta åt att de andra kompromisserna inte duger och trots allt skall ta till något i storleken av hans befintliga systemkamera så är Nikon och Canon bättre att satsa på ur autofokussynpunkt - det var därför dessa nämndes.
 

Tant Tokig

Avslutat medlemskap
Jag kanske får tänka om lite här verkar det som....
Får nog ta och kolla in Nikon och deras grejer...kan ju bli en begagnad i alla fall
Eller kanske utrusta min egen.
Det kan ju faktiskt vara så att med rätt grejer så blir det roligare
och man kanske inte tänker på storlek m.m

Läste lite om APS-C och MFT....
Är ju ingen proffsfotograf, så detta med format osv är jag inte riktigt hemma på ännu.
Är det samma storlek på själva kameran på dom som på en dslr?
Är dom bättre, sämre, snabba osv?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Du har ju en duglig kamera.
Titta om du hittar en begagnad Tamron AF SP 70-200/2,8 Di IF Macro till Pentax AF
Då är du hemma :)

/Lars

Edit:
Ser att Cyberphoto har de för nedsatt pris nu. Men då hamnar vi över budjet.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=T70200P
Några problem här dock:
1. Jf med en bättre Nikon eller Canon, så har denna Pentax inte lika riktigt lika vass AF i synnerhet inte med skruvdrivna objektiv
2. Detta Tamron, om än ganska skarpt, är inte särskilt snabb i autofokusen
3. Det är inte klarlagt att TS behöver ett tele, det beror på hur nära man kommer de tävlande och vilka bilder man vill uppnå
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag kanske får tänka om lite här verkar det som....
Får nog ta och kolla in Nikon och deras grejer...kan ju bli en begagnad i alla fall
Eller kanske utrusta min egen.
Det kan ju faktiskt vara så att med rätt grejer så blir det roligare
och man kanske inte tänker på storlek m.m

Läste lite om APS-C och MFT....
Är ju ingen proffsfotograf, så detta med format osv är jag inte riktigt hemma på ännu.
Är det samma storlek på själva kameran på dom som på en dslr?
Är dom bättre, sämre, snabba osv?
Generellt är ffa objektiven till m43 (MFT) mindre. Visserligen erbjuder Sony A6000 en liten kamera men överkomliga ljusstarka objektiv är få. I o f s kan man börja med budgetgluggarna 16-50 och 55-200. Spegellösa (MFT, APS-C, FF) erbjuder mindre kamershus, men inte nödvändigtvis mindre objektiv, än motsv DSLR (APS-C, FF). Akilleshälen hos spegellösa är följande autofokus i sämre ljus och långt ifrån alla möjliggör följanda autofokus (PDAF finns ffa i Fuji XE2/XT1/XT10, Sony A6000/6300, Samsung NX500/NX1, Olympus EM1).
 

Tant Tokig

Avslutat medlemskap
Några problem här dock:
1. Jf med en bättre Nikon eller Canon, så har denna Pentax inte lika riktigt lika vass AF i synnerhet inte med skruvdrivna objektiv
2. Detta Tamron, om än ganska skarpt, är inte särskilt snabb i autofokusen
3. Det är inte klarlagt att TS behöver ett tele, det beror på hur nära man kommer de tävlande och vilka bilder man vill uppnå
Jag kommer ganska nära på crossen så det har blivit hyfsade bilder både med
sony kompakt och pentax k-x och med lite hjälp av photoshop.
har ett 50-200 objektiv till k-x, men det blir lite dammfläckar på bilderna med det.

Det jobbiga med k-x är väl att den har vanliga batteri och att den inte är så snabb, tror den tar 4-5 bilder/sek...sen har jag haft den i snart 7 år så det hade också varit kul med lite nya grejer.

Kanske borde kameran skänkas till ungarna, budgeten höjas,
inhandla en snabb kamera med diverse prylar till,
träna upp nackmusklerna och gå en fotokurs ;)

Alternativen är många....men det verkar ju som jag får tänka om
gällande stora, klumpiga och bra motocross bilder
 
Senast ändrad:

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag kommer ganska nära på crossen så det har blivit hyfsade bilder både med
sony kompakt och pentax k-x och med lite hjälp av photoshop.
har ett 50-200 objektiv till k-x, men det blir lite dammfläckar på bilderna med det.

Det jobbiga med k-x är väl att den har vanliga batteri och att den inte är så snabb, tror den tar 4-5 bilder/sek...sen har jag haft den i snart 7 år så det hade också varit kul med lite nya grejer.

Kanske borde kameran skänkas till ungarna, budgeten höjas,
inhandla en snabb kamera med diverse prylar till,
träna upp nackmusklerna och gå en fotokurs ;)

Alternativen är många....men det verkar ju som jag får tänka om
gällande stora, klumpiga och bra motocross bilder
För bästa resultat är detta nog sant. Alting är kompromisser: storlek, pengar, autofokushastighet, sensorprestanda, mörkerfokus mm.

Som sagt, Nikon 1 systemet rent tekniskt uppfyller nog kraven i bra ljus men inte annars. Sedan tycker jag att bilder på sport blir tråkiga då bakgrunden är skarp då den blir störande. Man kan spara en del pengar på systemkameror genom att satsa på autofokus ist f sensorprestanda för att man kan backa några generationer och köpa begagnat men objektiven kan ändå lägga på lite. Lists ut vilka brännvidder du behöver och vilka ljusförutsättningar som gäller. Slipper du köpa en ljusstark tele och kan komma nära sparas en del pengar.
 

Tant Tokig

Avslutat medlemskap
Om någon undrar hur det blev i slutänden....

Ungarna tar över pentaxen och jag köper en ny...
och ja...det blir en stor klumpig...har tänkt, läst och testat
Sony SLT A77 II hus + DT 18-135/3,5-5,6 SAM

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=ILCA77M2181DIYN

Jämförde lite lite olika kameror och den tar...
12b/s, sekvenstagning, borde funka för motocross
läste på lite om autofokus...så den har fasdetekterande af,
slutartider 30 - 1/8000 s,
bildstabilisator är inbyggt i kamerahus osv...

Jämförde även lite bilder på...
http://www.imaging-resource.com/IMCOMP/COMPS01.HTM

Haha...tant, kontokort, internet =dyrt :)
Så...nu vet ni! :)
 
Senast ändrad:

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jo, det bra pris nu. Huruvida medföljande objektivet drar nytta av AF hastigheten är jag inte helt säker på dock då det har den klenare SAM motorn och inte SSM men det vet nog andra. Hursomhelst givetvis ett bra paket för priset.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Jag har A77 II men använt andra objektiv än 18-135/3,5-5,6 SAM. Mest har jag använt Sony 16-50/2,8 SSM, och med det objektivet är denna kamera blixtsnabb. Vare sig Nikon, Canon eller någon annan har någonting med lika snabb AF i detta prissegment (har jämfört med D7100 och EOS 7D med motsvarande objektiv).

AF-hastigheten beror i första hand på att man har lärt sig hur man ska optimera den aktuella kamerans AF-system, samt träning. Och mera träning. Sedan förstås också på objektivets AF-speed. Tyvärr är det så att objektiv med kvick AF också snabbt brukar bli dyra (gäller samtliga tillverkare). 18-135 är ett bra universalobjektiv, men jag skulle bedöma att dess AF är medelsnabb. Skulle det sedan visa sig att du behöver något teleobjektiv med snabbare AF (och bättre ljusstyrka) än detta utan att det kostar sista skjortan, så kan jag tipsa om antingen ett Minolta AF 135/2,8 eller ett Minolta AF 80-200/2.8. Dessa blir förvånansvärt snabba med A77 II (väsentligt snabbare än de är med de äldre Sonykamerorna A100-A580). Har själv Minolta AF 135:an, och den är klart snabbare än Sigmas 70-200/2.8 II EX DG APO Macro HSM, trots att det senare har en ringmotor samt är betydligt nyare (har själv direktjämfört dessa båda).. Tycker att 135:an är en fantastisk glugg. Trots dess stora ljusstyrka och brännvidd är det otroligt litet och lätt (vikt bara 365 gram). Har fått namnet "Pocket Rocket" - liten och blixtsnabb. :)

Ytterligare ett råd. Gary Friedman har skrivit e-boken "The Complete Guide to Sony's Alpha 77 II". Jag kan inte nog rekommendera den. Det finns inget snabbare, billigare och enklare sätt att gå från nybörjare till avancerad användare av A77 II än att beställa denna. Du får en mycket grundlig, lättläst och kvalificerad handbok på inte mindre än 600 sidor för USD 26,45 här:
http://www.friedmanarchives.com/alpha77II/index.htm
 

Tant Tokig

Avslutat medlemskap
Tror att denna blir mycket snabbare än den jag har
och för att lära mej kameran så duger nog detta objektivet.
Kan ju tänka mej att man vill ha lite andra grejer längre fram
så man får väl hoppas tomten är snäll i år.

Får hoppas den hinner komma tills imorgon så man kan åka till Hisingen
och testa den på helgens motocross-tävling

Tack för alla goda råd och bra tips.

Och boken verkade ju intressant så det
kanske får bli sommarens hängmatte-bok.
 

Tant Tokig

Avslutat medlemskap
Grattis till en bra kamera. Jag skaffade den i början på året när Sony körde en cashback-kampanj. Är mycket nöjd med den.

Ladda gärna hem denna PDF där Sony beskriver hur man använder kamerans autofokus:
http://www.sony.net/Products/di/common/images/products/g2sw/ILCA-77M2_4DFOCUS_Camera_Settings_Guide.pdf

Och kika in på http://www.dyxum.com, där finns mycket matnyttigt för Sonyanvändare.
Tack för tipsen, det ska verkligen bli roligt att få lite nya grejer.
 
ANNONS