Annons

Hjälp med "kompakt" kamera runt 6000kr

Produkter
(logga in för att koppla)

sebbeharry

Ny medlem
Hej,

Har alltid varit lite intresserad av fotografi men aldrig kommit till skott att köpa en kamera. Har nu börjat kolla runt lite och märker vilken jungel allt är. Det jag kommit fram till är att jag vill att den ska vara relativt portabel men heller inte en kompaktkamera. Vill gärna köpa något jag kan utvecklas med och som går att byta lens på t ex. Det jag fastnat för är "mirrorless" kameror som verkar vara åt det hållet jag leter efter. Jag har tittat närmre på Sony A5100, 6000 och även Panasonic gx80 och även några till.

Ska iväg och åka bräda några veckor framöver och tänker att jag vill införskaffa mig kameran innan dess, jag tror det viktiga för mig är relativt snabb AF och så pass bra bildkvalité man kan få för pengarna helt enkelt. Video spelar mig inte så stor roll även om det såklart kan vara kul att testa.

Har sett att vissa kamerar (som A5100) inte har sökare, hur dumt är det att köpa en utan detta? Vad händer i starkt ljus om skärmen inte håller måttet? Är begagnat något att kolla på i dessa prisklasser? Finns det äldre kameror som skulle kunna passa mig? Om ni hade haft runt 6000kr att köpa en "smidig" kamera för, vad hade ni valt i mitt fall?

Tacksam för lite hjälp!
 

afe

Aktiv medlem
Jag skulle nog säga att Sony A6000 är den bästa kameran i den prisklassen. Jag skulle absolut inte vilja vara utan sökare, då det precis som du skriver kan bli problem i starkt solljus med bara skärmen.

Nackdelen med Sony är bristen på objektiv anpassade för sensorstorleken i A6000 om du senare vill bygga ut systemet. Där är Panasonic, Olympus och Fuji betydligt bättre.
 

martinot

Aktiv medlem
Sebastian; innan du börjar fokusera på endast kamerahus, och dess kostnad, vilka objektiv har du tänkt dig, och vad får de i sin tur lov att kosta?

Skall du endast ha ett enda objektiv så kanske en kompaktkamera är rätt väg att gå?
 

xQubeZ

Aktiv medlem
En begagnad Sony a6000 och ett 18-105 f/4 objektiv är en perfekt kombo ifall man vill ha ett objektiv som funkar bra till mycket. Men a6000 är det bästa alternativet om man vill ha snabb AF enligt mig i den prisklassen. (Och spegellös)

Har själv en och den ger underbara filer. Du kan utan problem ta proffsiga bilder med den, speciellt om du har några bra objektiv.
 

martinot

Aktiv medlem
En begagnad Sony a6000 och ett 18-105 f/4 objektiv är en perfekt kombo ifall man vill ha ett objektiv som funkar bra till mycket. Men a6000 är det bästa alternativet om man vill ha snabb AF enligt mig i den prisklassen. (Och spegellös).
Tycker A6000 (som kamera, inte som system) är jättetrevlig. Men samtidigt är det inget direkt magiskt eller unikt med den heller.

AF när jag testat har varit på ungefär samma nivå som andra spegellösa från samma generation (när PDAF-punkter började komma på APS-C-sensorer). Du har ungefär samma prestanda, både bildmässigt och AF-mässigt, som tex. X-T10 (troligen samma sensor enligt många också .

Canons spegellösa har jag lite sämre koll på.

Med risk för att vara tjatig; tycker TS skall börja med objektivssidan, och låta det styra främst. Bättre än att köpa ett kamerahus och först därefter upptäcka att den optik man vill ha inte finns tillgänglig.
 

sebbeharry

Ny medlem
Hej,

Tack för alla svar, riktigt kul att läsa!
Tanken är väl att jag ska börja med t ex ett kit-objektiv för att lära mig lite saker innan jag investerar ännu mer. Det jag vet att jag vill ha framöver är vidvinkel, jag tycker det är kul att fota en del skateboard och vidvinkel blir snyggt till det.

Tanken är alltså att jag ska kunna utöka med tiden, jag behöver inte världens bästa kamera men gärna något man kan växa med. Vad jag förstått så ju högre ljusinsläpp desto dyrare lins? Är det siffran 1,4 eller 1,8 t ex? Vill gärna kunna ta okej bilder i lite sämre ljus men det kanske är för mycket begärt?
 

martinot

Aktiv medlem
Tanken är väl att jag ska börja med t ex ett kit-objektiv för att lära mig lite saker innan jag investerar ännu mer. Det jag vet att jag vill ha framöver är vidvinkel, jag tycker det är kul att fota en del skateboard och vidvinkel blir snyggt till det.
Normalt så undviker jag alla former av kit-objektiv, men finns ett enda undantag, och det är detta som är riktigt bra: https://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=23349

Tanken är alltså att jag ska kunna utöka med tiden, jag behöver inte världens bästa kamera men gärna något man kan växa med. Vad jag förstått så ju högre ljusinsläpp desto dyrare lins? Är det siffran 1,4 eller 1,8 t ex? Vill gärna kunna ta okej bilder i lite sämre ljus men det kanske är för mycket begärt?
Det viktigaste för att ta bilder i sämre ljus är just ljusinsamlingsförmågan hos objektivet. Då kan tex. ett fast f/1,4 vara ett mycket bra alternativ som du själv redan är inne på.
 

sebbeharry

Ny medlem
Normalt så undviker jag alla former av kit-objektiv, men finns ett enda undantag, och det är detta som är riktigt bra: https://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=23349



Det viktigaste för att ta bilder i sämre ljus är just ljusinsamlingsförmågan hos objektivet. Då kan tex. ett fast f/1,4 vara ett mycket bra alternativ som du själv redan är inne på.
Tack för svar!
Vad menar folk när de skriver "skarpt redan vid full öppning"? Följer det objektivet med någon kamera? Jag tänkte att kit-objektiv var mer ett standard objektiv som ofta följer med när du köper en kamera från ett visst märke.
 

martinot

Aktiv medlem
Tack för svar!
Vad menar folk när de skriver "skarpt redan vid full öppning"? Följer det objektivet med någon kamera? Jag tänkte att kit-objektiv var mer ett standard objektiv som ofta följer med när du köper en kamera från ett visst märke.
Ja, det följer med i paket med tex. X-T10, X-T20 och X-E3 (och något större kameror som X-T2 och X-Pro2 som inte är riktigt lika kompakta).

Här är tex. ett paket med X-T10 och 18-55 för 9000.- : https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3142979

Då X-T10 ligger på strax under 6000.- (din kamerabudget) och objektivet 18-55 på ca. 5000.- så sparar du ca. 2000.- på att köpa kamerahus och kitobjektiv tillsammans i ett paket.

Normalt skulle jag undvika de flesta kit-objektiv, men i detta fallet var det så att jag personligen faktiskt köpte det tom. "löst" utan kit för att jag gillade det såpass bra (köpte ett beg. Fujihus för under 2000.- utan objektiv).
 

ztenlund

Aktiv medlem
Tycker A6000 (som kamera, inte som system) är jättetrevlig. Men samtidigt är det inget direkt magiskt eller unikt med den heller.

AF när jag testat har varit på ungefär samma nivå som andra spegellösa från samma generation (när PDAF-punkter började komma på APS-C-sensorer). Du har ungefär samma prestanda, både bildmässigt och AF-mässigt, som tex. X-T10 (troligen samma sensor enligt många också .[...]
X-T10 har knappast samma sensor som a6000. Den förra har 16 MP och den senare 24 MP.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Tack för svar!
Vad menar folk när de skriver "skarpt redan vid full öppning"? Följer det objektivet med någon kamera? Jag tänkte att kit-objektiv var mer ett standard objektiv som ofta följer med när du köper en kamera från ett visst märke.
När du ställer in största bländaren och den är stor som 1,8 eller större, så är det också vanligt att skärpan blir lite mjuk.
Det blir inte superkrispigt helt enkelt.
Objektiv presterar normalt som bäst vid nedbländat ngt steg, tex bländare 5,6-8.
Sen finns det några undantag som är rätt skarpa redan vid full öppning och 1,4.
men det är knappast ngt du behöver fundera över om du plåtar skidåkning, Då har du normalt tillgång till mycket ljus.
 

Bengf

Aktiv medlem
Hej,

Tack för alla svar, riktigt kul att läsa!
Tanken är väl att jag ska börja med t ex ett kit-objektiv för att lära mig lite saker innan jag investerar ännu mer. Det jag vet att jag vill ha framöver är vidvinkel, jag tycker det är kul att fota en del skateboard och vidvinkel blir snyggt till det.

Tanken är alltså att jag ska kunna utöka med tiden, jag behöver inte världens bästa kamera men gärna något man kan växa med. Vad jag förstått så ju högre ljusinsläpp desto dyrare lins? Är det siffran 1,4 eller 1,8 t ex? Vill gärna kunna ta okej bilder i lite sämre ljus men det kanske är för mycket begärt?

A6000 kan finnas för C:A 5000 kr med Kitobjektiv, duger alldeles utmärkt att börja med för att lära sig, medföljande kit objektiv till flera modeller i paket blir ofta så pass billiga så det gör liksom ingenting att det följer med, det fins för övrigt inget unikt med någon kamera. Sony har ett 16mm pankake objektiv som passar ( panncake litet och platt objektiv )- Sigma har släppt ett 16mm av lite större sort för just APS-C E-mount, så objektiv för E-mount halvformat ( APS-C ) verkar att vara på gång.

Fujis kameror är jätte bra, liksom med alla mindre kameror som A6000 också ingår, så får man tänka till om man vill köpa större tyngre objektiv längre fram som då kan skapa lite för mycket obalans med den lilla kamera kroppen och stora objektivet, Gå ut och kolla i någon affär och känn på olika kameror, det är bra om greppet för fingrarna inte är för litet, men en sådan kamera kan vara utmärkt för mindre objektiv.


Fuji är ofta foto entusiasten självklara val, med otroligt fina och välgjorda objektiv, så titta lite extra på dom.
 

sebbeharry

Ny medlem
Har även tittat på lite begagnade kameror. Har ni något att säga om gx7 för 2400kr eller nex-6 för 2200kr?
Tänkte att jag då kan lägga lite extra krut på objektiv som jag vill ha, t ex något fast vidvinkel eller liknande.

Tack för svar!
 

martinot

Aktiv medlem
Har även tittat på lite begagnade kameror. Har ni något att säga om gx7 för 2400kr eller nex-6 för 2200kr?
Tänkte att jag då kan lägga lite extra krut på objektiv som jag vill ha, t ex något fast vidvinkel eller liknande.

Tack för svar!
GX-7 har jag, och även om den har några år på nacken nu, så är det fortfarande en mycket trevlig kamera att fotografera med (även om efterträdarna GX-80/8 har lite snabbare AF).

Bildkvalitetsmässigt så står den sig mycket väl (samma sensor som i den nyaste GX-80, fast den har tappat AA-filter i denna nyare version).

En stor fördel, tycker jag personligen, är att m43 är ett av världens största spegellösa ekosystem (Sony fokuserar mest på FF/småbild, och ganska dåligt på just APS-C).
 
ANNONS