Annons

Lightroom CC på både laptop och stationär

Produkter
(logga in för att koppla)

zosma

Aktiv medlem
Jag har mitt huvudbibliotek i min stationära dator med intern 3 TB hårddisk, sen en backup på en extern 3 TB hårddisk. Men tänkte om jag vill använda biblioteket även på min bärbara. Tänkte köpa en extern 2,5" hårddisk och kopiera bilderna dit också. Men hur är det smidigast så att katalogfilen stämmer på båda. Eller måste jag när jag jobbat med laptop kopiera över katalogfilen till min stationär och tvärtom?
Vet att det smidigaste kanske hade varit att ha det på en extern från början. Samtidigt tycker jag att det är skönt att ha tillgång till alla bilderna direkt på den stationära.
 

zosma

Aktiv medlem
Blev lite otydligt där, använder CC Classic, skrev det på gamla sättet. Men använder bara Classic.
 
Jag har mitt huvudbibliotek i min stationära dator med intern 3 TB hårddisk, sen en backup på en extern 3 TB hårddisk. Men tänkte om jag vill använda biblioteket även på min bärbara. Tänkte köpa en extern 2,5" hårddisk och kopiera bilderna dit också. Men hur är det smidigast så att katalogfilen stämmer på båda. Eller måste jag när jag jobbat med laptop kopiera över katalogfilen till min stationär och tvärtom?
Vet att det smidigaste kanske hade varit att ha det på en extern från början. Samtidigt tycker jag att det är skönt att ha tillgång till alla bilderna direkt på den stationära.
Jag har både katalog och bilder på samma externa disk och har så haft i många år. Därmed flyttar jag bara disken till den dator jag vill arbeta på.
 

zosma

Aktiv medlem
Jag har både katalog och bilder på samma externa disk och har så haft i många år. Därmed flyttar jag bara disken till den dator jag vill arbeta på.
Jo, det hade säkert varit det smidigaste. Men nu har jag en intern disk i min stationära med alla bilder. Sen har jag en extern för backup, och en extern 2,5" enhet, men den är relativt liten, så där finns inte utrymme att växa så mycket.

Kanske skulle det funka att ha lightroom katalogen och previews på en usb-sticka (naturligtvis ha backup på det någonstans.) Sen bilderna på den stationär, och en extern disk för bärbar. Bara dom har samma enhetsbokstav. Fast det är kanske inte så smidigt heller och behöva komma ihåg att plugga en usb-sticka hela tiden.

Kanske borde man investera i en större extern 2,5" enhet, men tänkte om jag skulle klara mig med det jag har.
 

zosma

Aktiv medlem
Om vi säger att jag på min bärbara inte importerar nya bilder utan bara redigerar och lägger nyckelord. Då är det väl bara Lightroom catalog filen som behöver bytas ut? Och den är ju inte så stor. Jag tror inte att jag redigerar jätte ofta på min bärbara. Min är lite över 200 Mb. Och previews behöver väl egentligen aldrig kopieras till den andra utan dom skapas när det behövs antar jag.

Så om det bara är den filen som behöver kopieras, så det kanske inte är så stor jobb.
 

AFJ

Aktiv medlem
Om vi säger att jag på min bärbara inte importerar nya bilder utan bara redigerar och lägger nyckelord. Då är det väl bara Lightroom catalog filen som behöver bytas ut? Och den är ju inte så stor. Jag tror inte att jag redigerar jätte ofta på min bärbara. Min är lite över 200 Mb. Och previews behöver väl egentligen aldrig kopieras till den andra utan dom skapas när det behövs antar jag.

Så om det bara är den filen som behöver kopieras, så det kanske inte är så stor jobb.

Jag förstår inte riktig. OM du skall jobba med bilderna på din laptop så måste du ju ha tillgång till bilderna på laptopen. Så jag kan inte se att det bara räcker med att bara kopiera över katalogfilen.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag förstår inte riktig. OM du skall jobba med bilderna på din laptop så måste du ju ha tillgång till bilderna på laptopen. Så jag kan inte se att det bara räcker med att bara kopiera över katalogfilen.
Jag antar att TS jobbar lite som jag själv. Hen vill importera och redigera nya bilder på den bärbara men hen behöver inte komma åt hela arkivet från den bärbara.

Om TS vill ha kvar sina bildfiler på den stationära så föreslår jag att hen lägger katalogen på en liten extern disk men som är tillräckligt stor att hen även kan ha arbetande filer där. Då kan hen ställa in LR att importera till den externa disken, hen kan jobba med nya filer både på den bärbara o stationära mot den externa disken, när hen är klar så kan hen flytta filerna från den externa till disken på den stationära datorn. Då är det ett likvärdigt flöde oberoende av dator att temporärlagring sker på den externa disken
 

zosma

Aktiv medlem
Jag förstår inte riktig. OM du skall jobba med bilderna på din laptop så måste du ju ha tillgång till bilderna på laptopen. Så jag kan inte se att det bara räcker med att bara kopiera över katalogfilen.
Jo, jag har tillgång till dom, har en liten extern 2,5" hårddisk, men den är bara på 1 TB där jag har kopierat över bilderna samt även lightroom katalog filen. Men på min stationära har jag alla bilderna på intern disken, och vill helst ha dom där. Då jag jobbar mest med den, bara ibland jag skulle redigera på min bärbara.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jo, jag har tillgång till dom, har en liten extern 2,5" hårddisk, men den är bara på 1 TB där jag har kopierat över bilderna samt även lightroom katalog filen. Men på min stationära har jag alla bilderna på intern disken, och vill helst ha dom där. Då jag jobbar mest med den, bara ibland jag skulle redigera på min bärbara.
OK, jag gissar att det kan bli lite problem om den interna hårddisken på den stationära datorn har en annan enhetsbokstav än vad den externa disken får på din laptop men det bör vara möjligt att lösa.
 

zosma

Aktiv medlem
OK, jag gissar att det kan bli lite problem om den interna hårddisken på den stationära datorn har en annan enhetsbokstav än vad den externa disken får på din laptop men det bör vara möjligt att lösa.
Där blir det faktiskt bra, för den stationära har enhet c: en ssd, enhet d: också en ssd och sen den mekaniska som är enhet e. På den bärbara är det c: liten ssd, och intern d: mekanisk disk, och den externa blir E:
 

Zebulah

Aktiv medlem
Där blir det faktiskt bra, för den stationära har enhet c: en ssd, enhet d: också en ssd och sen den mekaniska som är enhet e. På den bärbara är det c: liten ssd, och intern d: mekanisk disk, och den externa blir E:
Enhetsbokstäverna bestämmer du helt själv så det är inget problem även om man har olika antal diskar.
 

zosma

Aktiv medlem
Enhetsbokstäverna bestämmer du helt själv så det är inget problem även om man har olika antal diskar.
Jo det vet jag, men ibland kan det bli svårt att ändra. Men nu stämmer dom i det här fallet utan att behöva göra nåt. Hade E: från början när jag skaffade Lightroom, tänkte inte på det så mycket då. Sen när jag skaffade ny dator, så hade jag velat ändra i någon bokstav längre fram i systemet. Men var lite osäker hur jag skulle göra med Lightroom, så att den hade hittat bilderna. Kopierade katalog filen från gamla datorn. Så det fick bli kvar som E:
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Använd Disk manager för att byta bokstav.
Z är bättre att starta med.
LR är ett höger musval o.... mappa / find missing folder eller ngt liknande sen sköter det sig självt.
Men jag har aldrig behövt göra det självt.
 

zosma

Aktiv medlem
Nu låter jag så länge det vara eftersom det fungerar med E: men om behov finns så får jag byta. Men ville göra det egentligen när jag bytte dator. Men hittade inte hur jag enkelt hade kunnat byta sökvägarna i Lightroom. Men antagligen blir det isåfall att den inte hittar filerna och sen visa var dom är.
 
ANNONS