Annons

<Officiell A700-tråd> SONY A700 lanserad!

Produkter
(logga in för att koppla)

wsaar

Aktiv medlem
Zebulah skrev:
Känns som att lanseringen drar ut på tiden för här är cyberphotos leverenasstatus :-(

Status: Beräknas in i november
A100an fanns också på Sony Center några veckor till en månad innan den kom ut till lägre pris i vanliga butiker... det verkar ju vara oktober som gäller för A700an i Sony Center.
 

Ascona75

Aktiv medlem
Folk i bla Usa och Kina har ju så smått börjat få sina kameror levererade, och en av anledningarna som anges för att bla Japan och Europa är försenade är att dessa versioner inte kommer att ha AF sensorn i greppet.

Anledningen är att metalen inehöll nickel (eller liknande) och att det är åtgärd av detta som drar ut på release datum : (

Vet inte hur mycket sanning det ligge ri det, men enligt trådskaparen på DP hade han fått det bekräftat av Sony UK.

Vet inte om det är en funktion jag kommer sakna, hade det ju på min analoga 7´a och hade den då nästan alltid avstängd, och ha inte saknat den på min 7D.
Dock känns det lite "B" om modellen saknar en funktion mot andra marknader, kansk blir att be päronen köpa en när dom åker till Kina lol.


Här är tråden.

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1037&message=24949862


Mvh.
 

David G

Aktiv medlem
Vad är det för metall i örhängen och piercingar?

Det borde väll gå att använda samma metall som i bestick? Dom har man ju både i händerna och munnen.
 

wsaar

Aktiv medlem
Jo, man ska dock ha i åtanke att nystartade asiatiska källarföretag med små erfarenheter av internationell produktion faktiskt kan missa sånt här ibland... nickeldirektivet antogs ju tydligen i EU så sent som 1994 ;)
 

Mánadís

Aktiv medlem
ISO?

Har läst massor om A700 vid det här laget, men jag tycker det står olika om ISO't överallt. Vissa skriver ju att det är från 100-6400, andra att det är från 200-1600 och vissa från 100-2300. Vilket stämmer? Om man går in på ISO-inställningarna i kameran (inte låter den välja automatiskt), vilka värden kan man välja mellan där?

Vidare läste jag att det kan skilja på funktionerna beroende på vilket land den köps i. Vilka funktioner är det som kanske inte är samma här som exempelvis i England?
 

wsaar

Aktiv medlem
Kameran har ISO 100 - 6400.

Det finns nog inga skillnader på kameror köpta i England eller resten av EU. Skillnaden är trollgen mellan kameror köpta i USA och de som köps i EU och Japan, men vi vet inte säkert än eftersom kameran inte släppts här eller i Japan ännu.

Funktionen som saknas på icke-USA versioner är en greppsensor som gör ögonstartsautofkusen användbar. På EU-versionen av kameran kommer ögonstartsautofokusen fungera som på A100-modellen och därför bli något som de allra flesta stänger av och inte använder.
 

ondjultomte

Aktiv medlem
Re: ISO?

Mánadis skrev:
Har läst massor om A700 vid det här laget, men jag tycker det står olika om ISO't överallt. Vissa skriver ju att det är från 100-6400, andra att det är från 200-1600 och vissa från 100-2300. Vilket stämmer? Om man går in på ISO-inställningarna i kameran (inte låter den välja automatiskt), vilka värden kan man välja mellan där?

Vidare läste jag att det kan skilja på funktionerna beroende på vilket land den köps i. Vilka funktioner är det som kanske inte är samma här som exempelvis i England?
200-1600 är auto ISO defaultintervall.


Nu är jag hemma igen efter många timmars plåtande med A700. Har lärt känna kameran bättre nu efter många timmar och många hundra bilder :)

Gillar AF skarpt ! Otroligt mycket bättre än på A100n.

De flesta bilderna kommer finnas på dyxum, men ska posta lite länkar här också.

Intrycken är som tidigare men förstärkta.

Mycket behaglig kamera att arbeta mer, ergonomin är exemplarisk.

AF som sagt, är snabb och säker, missar aldrig istort sätt, hur mycket man än försöker "jävlas" med den.

Knappar istället för vred är mycket praktiskt och man kommer åt dem lätt.

Mer intryck kommer senare, samt bilder. Har fullt upp denna vecka så jag borde inte ens röra dem ... men kommer nog inte kunna låta bli :)
 
Senast ändrad:

larsborg

Aktiv medlem
__________________________________________________
Kristoffer Fagerlund skrev:

Nu är jag hemma igen efter många timmars plåtande med A700. Har lärt känna kameran bättre nu efter många timmar och många hundra bilder :)

Gillar AF skarpt ! Otroligt mycket bättre än på A100n.
__________________________________________________
__________________________________________________
Kristoffer Fagerlund skrev:

Nu är jag hemma igen efter många timmars plåtande med A700. Har lärt känna kameran bättre nu efter många timmar och många hundra bilder :)

Gillar AF skarpt ! Otroligt mycket bättre än på A100n.
__________________________________________________

Du menar att du har tagit betydligt bättre bilder med A700:an än med A100:an?

Rattar/vred är betydligt bättre än menyer, men det ger väl inte automatiskt bättre bilder?
 

ondjultomte

Aktiv medlem
larsborg skrev:
__________________________________________________
Kristoffer Fagerlund skrev:

Nu är jag hemma igen efter många timmars plåtande med A700. Har lärt känna kameran bättre nu efter många timmar och många hundra bilder :)

Gillar AF skarpt ! Otroligt mycket bättre än på A100n.
__________________________________________________
__________________________________________________
Kristoffer Fagerlund skrev:

Nu är jag hemma igen efter många timmars plåtande med A700. Har lärt känna kameran bättre nu efter många timmar och många hundra bilder :)

Gillar AF skarpt ! Otroligt mycket bättre än på A100n.
__________________________________________________

Du menar att du har tagit betydligt bättre bilder med A700:an än med A100:an?

Rattar/vred är betydligt bättre än menyer, men det ger väl inte automatiskt bättre bilder?
En "maskin" som är lättare att jobba med ger självklart bättre bilder. AF som är snabbare och mer korrekt ökar "hitraten" dvs mycket fler bilder är bra fokuserade etc etc...

Ja menyer som man måste in i grotta i totalt värdelöst

som tur är är direkt knappar perfekt ! går hur snabbt och enkelt som helst att modifiera de parametrar som är vanligast utan att ta ögat från sökaren.

Dessutom är deras nnya "wuicknavi" eller vad det kallas för mycket bra! du har alla parametrar tillgängliga direkt, riktigt innovativt!

Ja du kommer märka det sen när du har jobbat mer med A700an.

Det ryktas att det på träffen imorron i stockholm kommer finnas en A700 för er som är lite nyfikna.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Tror att de kallar systemet för "Quick-Navi". Det verkar ju som att D7D-älskare till sin förvåning finner detta system mycket bra och snabbarbetat, inte alls att jämföra med letandet i vanliga menyer, som de hade befarat.

Jag är också av uppfattningen att snabbare AF absolut ger bättre bilder! Förbättringen i detta avseende på A700:an tycks ju dessutom vara minst sagt signifikant. En A700-användare som gillar att fota flygande fåglar berättade att han med sin D5D fick fåglarna i fokus på ungefär 5% av bilderna. Med A700:an var fåglarna i fokus på samtliga! En minst sagt väsentlig förbättring vid praktisk användning - mer än 20-falt bättre, faktiskt. Enbart detta gör det för min del absolut värt att skaffa en A700:a.

Men jag lär få fortsätta att lida och plågas tills jag får något jobb. Så pinan blir förmodligen lång... :-(
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Manual till A700

Här finns en PDF-manual till underverket. Har inte sett att nån lagt ut nån länk till en sån tidigare i denna tråd.

http://www.docs.sony.com/release/filedownload.asp?Sub=&file=DSLRA700.pdf

Var på Sony Centret i centrala Stockholm i helgen för att kolla på A700, men de hade överhuvudtaget inget fungerande exemplar som gick att ta bilder med. Kändes lite snopet. Inte ens i Stockholm! Killen i butiken visste inte ens vad man kunde göra och inte göra med det ex. man hade i montern. Tycker Sony sköter detta lite märkligt. Man ställer sig ju frågan vad det är för poäng med en lansering som inte återföljs av fungerande demoex ens i de större specialbutikerna som Sony Centers.
 

ondjultomte

Aktiv medlem
Re: Manual till A700

Sten-Åke Sändh skrev:
Här finns en PDF-manual till underverket. Har inte sett att nån lagt ut nån länk till en sån tidigare i denna tråd.

http://www.docs.sony.com/release/filedownload.asp?Sub=&file=DSLRA700.pdf

Var på Sony Centret i centrala Stockholm i helgen för att kolla på A700, men de hade överhuvudtaget inget fungerande exemplar som gick att ta bilder med. Kändes lite snopet. Inte ens i Stockholm! Killen i butiken visste inte ens vad man kunde göra och inte göra med det ex. man hade i montern. Tycker Sony sköter detta lite märkligt. Man ställer sig ju frågan vad det är för poäng med en lansering som inte återföljs av fungerande demoex ens i de större specialbutikerna som Sony Centers.
De har haft ex där, men sverige tilldelades bara ett eller två pre ex som nu åker sverige runt för att demas i SONY centers ...
 
ANNONS