Annons

Förklara det här med systemkamerazoom

Produkter
(logga in för att koppla)

hafah

Medlem
Inte ens killen på expert kunde förklara hur man "omvandlar" zoomen som digitalkameror har till den enda referens jag känner till dvs exempelvis 3x optisk zoom som det står på kompaktkameror. Han stod mest och gissade och när jag bad honom förklara hur man räknar så visste han inte längre.

Anledningen att jag frågar är att jag är i valet och kvalet mellan en nikon d40 eller begagnad nikon d50. Jag är nybörjare men jag vill ändå kanske inte begränsa mig till d40:n eftersom objektiven verkar vara jättedyra då man ska ha autofokusmotor i för det vill jag ha. Å andra sidan gillar jag inte att köpa begagnat och kanske känner att jag klarar mig långt med d40:ns originalobjektiv. Har snurrat in på olympus e-410 också men den verkar ha ännu färre objektiv och rätt dyra i förhållande till d40:n trots att den har autofokusmotos i kamerahuset.

Men för att veta det måste jag förstå hur det här med zoomen fungerar!

Någon?


Edit: glöm det här med olympus, såg just att batteritiden inte var så bra där.
 

Martin-B

Aktiv medlem
Som jag förstått det så är ett objektiv som är t ex 25-250mm en 10x optisk zoom. Denna ger dock inte mer förstoring av verkligheten än en fast 300mm..den har ingen optisk zoom men förstorar verkligheten mer.

En kamera du bör titta på är Pentax K100D med inbyggd anti-skak. Vann ett test nyligen över alla instegskameror.
 

j.asplund

Aktiv medlem
Aaaah detta eländiga 3x. Jag önskar att de slutade med det i kompaktvärden. Det enda det säger är hur stor faktor det är mellan minsta och största brännvidd. Ett objektiv med brännvidden 10-30 har 3x zoom liksom även ett 100-300 objektiv har. Det första är dock vidvinkel medan det andra är tele.
 

hafah

Medlem
Martin-B skrev:
Som jag förstått det så är ett objektiv som är t ex 25-250mm en 10x optisk zoom. Denna ger dock inte mer förstoring av verkligheten än en fast 300mm..den har ingen optisk zoom men förstorar verkligheten mer.

En kamera du bör titta på är Pentax K100D med inbyggd anti-skak. Vann ett test nyligen över alla instegskameror.

Jasså, men då kan man ju säga att man blir lite lurad när man köper kompaktkamera kanske.

Pentaxen såg ok ut men jag vill inte ha AA-batterier.
 

j.asplund

Aktiv medlem
hafah skrev:
Jasså, men då kan man ju säga att man blir lite lurad när man köper kompaktkamera kanske.

Pentaxen såg ok ut men jag vill inte ha AA-batterier.
Ja om man tror att zoom betyder förstorning. Det betyder snarare hur mycket man kan ändra förstorningsgraden
 

hafah

Medlem
WFS) (j.asplund skrev:
Aaaah detta eländiga 3x. Jag önskar att de slutade med det i kompaktvärden. Det enda det säger är hur stor faktor det är mellan minsta och största brännvidd. Ett objektiv med brännvidden 10-30 har 3x zoom liksom även ett 100-300 objektiv har. Det första är dock vidvinkel medan det andra är tele.

Ok, så då kan man säga att ju större brännvidd, ju mer förstorar man?


Detta är knepigt för sambons gamla canonobjektiv är 35-105 mm men jag tycker inte det zoomar mer än nikon d40 18-55 mm som jag testade i butiken.
 

hafah

Medlem
WFS) (j.asplund skrev:
Ja om man tror att zoom betyder förstorning. Det betyder snarare hur mycket man kan ändra förstorningsgraden
Ja men det tror man ju :) Tills nu iaf.

Tack iaf, nu förstår jag hur det hänger ihop.


Är dock bara lite lost angående vilken max brännvidd jag behöver. =P
 

abrizz

Aktiv medlem
ett Zoomobjektiv är ett objektiv där man kan ändra brännvidden.

När tillverkarna pratar om Zoom med 3x så menar de att det är 3ggrs skillnad mellan minsta och största brännvidden. Detta säger alltså ingenting om vilken sorts vinkel du får.

Så bara för att två kameror har 3x zoom så betyder inte det att de har likvärdiga objektiv. Så den "enda referens" du känner till där, är väldigt flexibel.

Innan du köper någon av de kameror du nämnt så tycker jag att du ska läsa dig på om hur en digital systemkamera fungerar och hur det går till att fotografera med dem. Det finns väldigt bra artiklar här på fotosidan t ex.
 

perstromgren

Aktiv medlem
hafah skrev:
Ok, så då kan man säga att ju större brännvidd, ju mer förstorar man?
Ja.

hafah skrev:
Detta är knepigt för sambons gamla canonobjektiv är 35-105 mm men jag tycker inte det zoomar mer än nikon d40 18-55 mm som jag testade i butiken.
Om du överger ordet "zoomar" så kommer det att bli lättare att förstå, kanske. Zoom betyder bara att förändra brännvidden, inte brännviddens absoluta värde.

105mm på en 35mm-kamera motsvarar 105/1.5 = 70mm på en Nikon D40, dvs den ger samma utsnitt i sökaren och på bilden som 70mm på en D40. Eftersom Nikon-optiken har max brännvidd 55mm så ger alltså 105mm-optiken aningen starkare "kikarverkan".


Per.

PS. Hannes, du har vår uppmärksamhet, alla vill svara! :) DS
 

hafah

Medlem
abrizz skrev:
ett Zoomobjektiv är ett objektiv där man kan ändra brännvidden.

När tillverkarna pratar om Zoom med 3x så menar de att det är 3ggrs skillnad mellan minsta och största brännvidden. Detta säger alltså ingenting om vilken sorts vinkel du får.

Så bara för att två kameror har 3x zoom så betyder inte det att de har likvärdiga objektiv. Så den "enda referens" du känner till där, är väldigt flexibel.

Innan du köper någon av de kameror du nämnt så tycker jag att du ska läsa dig på om hur en digital systemkamera fungerar och hur det går till att fotografera med dem. Det finns väldigt bra artiklar här på fotosidan t ex.
Ok nu är jag med på vad det innebär. Jo jag håller på att läsa in mig, därav denna tråd ju. :)
 

hafah

Medlem
perstromgren skrev:
Ja.



Om du överger ordet "zoomar" så kommer det att bli lättare att förstå, kanske. Zoom betyder bara att förändra brännvidden, inte brännviddens absoluta värde.

105mm på en 35mm-kamera motsvarar 105/1.5 = 70mm på en Nikon D40, dvs den ger samma utsnitt i sökaren och på bilden som 70mm på en D40. Eftersom Nikon-optiken har max brännvidd 55mm så ger alltså 105mm-optiken aningen starkare "kikarverkan".


Per.

PS. Hannes, du har vår uppmärksamhet, alla vill svara! :) DS
Ja och ingen är gladare än jag :)

Jag ska sluta säga zooma, förstår hur fel det låter nu.

Jaha det förklarar saken. Men varför delade du på just 1.5? Har inte nikon och canon samma SI-enheter? ;)
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Sensorn

Det är storleken på sensorn som avgör bildvinkeln på objektivet till just din kamera. Canon har olika kameror med olika "beskärningsfaktor" av bilden. 1,0 1,3 samt 1,6 De flesta Nikonkameror har 1,5.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Re: Sensorn

Tonyeagle skrev:
Canon har olika kameror med olika "beskärningsfaktor" av bilden.
Det kan kanske underlätta att veta att det heter "crop factor" på engelska. Wikipedia har en bra artikel i ämnet om du vill läsa mer.

Googla på "crop factor" och din kameramodell så får du reda på värdet.

Per
 

Zotamedu

Aktiv medlem
Det blir lite lättare att översätta kompaktkamerorna s zoom värde till något praktiskt användbart om man tänker på att 90% av alla kompakter verkar ha 35mm som kortast brännvidd. Kan slå på en millimeter ibland.
 

hafah

Medlem
Re: Sensorn

Tonyeagle skrev:
Det är storleken på sensorn som avgör bildvinkeln på objektivet till just din kamera. Canon har olika kameror med olika "beskärningsfaktor" av bilden. 1,0 1,3 samt 1,6 De flesta Nikonkameror har 1,5.

Men den canon som jag jämför med har focal lengt multiplier 1,6. Och min (blivande) nikon har 1,5.

Borde inte brännvidden innebära ungefär samma för de två då? Eller är det för att objektivet är gammalt?

Som jag fattat det (tack för wikipediatipset Per) gällde väl FLM när man ska jämföra med analoga systemkameror?
 

Allemyr

Aktiv medlem
Spelar ingen roll om objektivet är gammalt eller inte, om du nu har en 400D (1.6 sensor) och använder ditt EF 35-105 mm så skulle det bli som att sätta på ett 55-170 mm (ungefär) på den analoga EOS kameran. Storleken på sensorerna skiljer inte mkt mellan D40 o 400D.

Det står faktiskt inte att det bara är 3 x zoom på kompaktkameror alla som påpekar att det är dåligt, det står väldigt ofta (alltid?) vilka ändlägena är på kameran t ex som på 850 IS så står det ju 4.6-17.3 mm längst fram på objektivet.

För det kommer väl dröja väldigt länge tills det står 28-90 IS på Canon's 17-55 IS?

Allt beror ju på hur stor sensorn är vare sig det gäller en Canon kompaktkamera eller en Nikon systemkamera eller en Hasselbladare.

Detta med att kunna räkna ut digitala kompaktkamerors zoomomfång i förhållande till en analog Canon/Nikon systemkamera blir ju inte mindre krångligt när det finns många olika storlekar på sensorer i kompakterna. Å lättare blir det inte när tillverkarna skriver storleken på sensorn så här 1/1.7 tum som associerar till ngt helt annat än diagonalen eller längden osv, (detta är en annan historia). En kamera som har en storlek på sensron som skrivs 1/1.7 tum är... 7.6x5.7 mm "stor", en vanlig storlek på kompaktkamerors sensorer.

Sen är det bara att räkna ut en brännvidds förlängning (crop faktor) för den specifika kameran. Låt oss säga att vi tar Canon G9 som exempel, längst fram på objektivet står vilket omfång (i förhållande till 35 mm formatet) den har i detta fall 7.4-44.4 och den har en 7.6x5.7 mm stor sensor alltså en cropfaktor på ungefär 4,73.
Omfånget för en Canon G9 i förhållande till din analoga EOS kamera blir alltså 35-210 mm (7.4 mm x 4,73= 35 mm, och 44.4 mm x 4,73=210 mm). Med andra ord så står det vilken brännvidd en kompaktkamera har man måste bara lära sig vilken cropfaktor man skall räkna med, likväl som man måste lära sig det när man ska köpa en "amatör" modell av en digitalsystemkamera om man vill accosiera till "fullformat".

Japp då var det förklarat lite kort fattat:)

om du nu vill ha autofokus motor u huset så finns ju D50 fortfarande kvar på markanden på sina håll, t ex på media markt där d tar strax under 5000 kr med kitobjektiv.

Lycka till med fotandet!

MVH Karl Allemyr
 

hafah

Medlem
Tack Karl för ditt utförliga "kortfattade" svar :)

Tror jag förstår, men jag jämför inte med någon analog canon utan en digital canon 350D med redan nämnda objektiv.

Kollade in media markt, hur kan de inte ens visa vad de har för något på hemsidan(!)


Nattinatt
 
ANNONS