Annons

Nån som prövat "GPS-Photo Link"?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jynx

Ny medlem
Jag undrar om nån har prövat "GPS-Photo Link" (se www.geospatialexperts.com), eller liknande program, som kopplar ihop digitalfoton med platsen (koordinaten) där fotot är taget. Om man har en GPS och tar en waypoint när man fotograferar kopplar programmet ihop kortet och waypointen genom att matcha klockslagen i EXIF-filen resp waypointen. Man kan t ex få koordinaten utskriven som "watermark" på fotot, liksom få fotonas läge som en kartfil (.shp).

Några erfarenheter, goda eller dåliga?


Jonas Grahn
 

Stefanity

Aktiv medlem
Aldrig hört talas om...

Man tar alltså kameran och GPS´n och går sedan ut i vildmarken, tar ett kort och kan sedan återvända typ ett halvår senare för att fota i annan årstid på exakt samma ställe ???

Det låter ju helfräckt !!!
 

Qrisse

Aktiv medlem
Jag har själv inte provat just geospatialexperts mjukvara men eftersom jag själv var ute efter att kunna få in bilderna i Google Earth så gjorde jag en egen applikation som heter Copiks PhotoMapper och som jag just släppte i en ny version där man bla kan göra korrigeringar i fall kameraklockan går fel. (se photomapper.se). Programmet är för övrigt helt gratis.

Tycker i vilket fall att funktionen att matcha GPS-data (eller manuellt inlagd position) med foto är kanonkul, särskilt sedan Google Earth kom.
 

PMD

Aktiv medlem
locr kan använda data i NMEA-format, och i något som kallas RMC (jag vet inte riktigt vad det formatet är, men programvaran till min GPS-logger kan spotta ur sig det så jag använder det).

GPX är väl ett slags XML-format? Det borde gå lätt att hitta program som kan konvertera från GPX till NMEA. F.ö. så kan väl de allra flesta GPS:er spara i NMEA-format?
 

j.asplund

Aktiv medlem
jo, får bli att ställa in gps:en på nmea istället. programmet fixar ju att läsa thm-filerna från raw-filerna men inte raw-filerna i sig. Det får väl duga dock antar jag.


j
 

nabbor

Aktiv medlem
Jag använder RoboGeo http://www.robogeo.com
Tycker det fungerar alldeles utmärkt. Klarar att skriva in informationen i diverse RAW-filer. Går även att få koordinaterna på bilden om man nu vill det. Går att använda google earth för att koordinatsätta manuellt. Kan också skapa shape-filer (*.shp).
Programmet är inte gratis men klart värt pengarna ($40 USD) enligt mig.
 

j.asplund

Aktiv medlem
ja det låter ju intressant. Har dock inte lust att köpa något eftersom jag kommer flytta till min linuxburk i april och då kan jag ju använda digikam till detta


Johan
 

j.asplund

Aktiv medlem
som jag förstår det så kan inte prune automatiskt ge bilder koordinater utan man får göra det manuellt på nåt sätt. jag kan förstå fel dock
 

DFSOF

Avslutat medlemskap
Hej..

Jag har nyligen börjat att arbeta med gps och länka i dem med bilder.

Rätt kul när man får det att funka.

Jag använder sony gps-cs1-ka och breezebrowser pro och downloader pro.

Sen kan man få ut web album med kartor.

Kolla in på www.dfsof.se . Jag har lagt ut två testalbum

/Patrik
 

ArneBerne

Aktiv medlem
GPS

Jag använder en Garmin 60CSx som jag bara låter vara påslagen när jag är ute. Sedan lagrar jag ner Tracklogen i en GPX-fil. Viktigt är att gps:en och kameran är tidssynkade. Sedan kör jag programmet PixGPS som kopplar ihop bilden med tracklogen. Den kalkylerar fram en possision. Det behöver alltså inte finnas en exakt trackpoint. Sedan lagrar programmet ned possisionerna i bildens exif-data. Man kan från programmet PixGPS gå till och få possisionen i Mapquest eller så kan man köra bilden från Googles Picasa och få possision och bild snyggt placerade i Google Earth.
Hälsningar Arne
 
ANNONS