Annons

Varför är Sigmas objektivlock så USLA?

Produkter
(logga in för att koppla)

Flaggskepp

Aktiv medlem
Ja, som topic säger..

När man har motljusskyddet monterat är det snudd på omöjligt att plocka av/på locket. Det finns ju såna lock där man nyper ihop två flärpar i centrum för att ta loss locket. Men Sigma dom kör på med sina lock där man tar tag i ytterkanterna (dvs monterar ner motljusskyddet :S)

Bara kom och tänka på det när jag letade svaga sidor hos mina Sigma-gluggar.

Är det bara jag som tycker såhär? Hur kan dom, från fabrik, kombinera dessa lock med motljusskydd? :)
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jag har två Sigmaobjektiv. Det sitter Nikonlock på båda. Och det är inte för logotypens skull, utan för att Sigmas lock sitter så illa. Det är inte heller för invändiga flärpars skull, mina lock är äldre än 2003 när de invändiga flärparna lanserades.

Man kan dock knappast klandra Sigma för att ha lock som inte funkar med motljusskydd. Det är det ju bara Nikon som har, och bara sen 2003.
 

tannler

Aktiv medlem
... såvida inte tredje-parts-lock räknas. Finns ett antal fabrikat att välja mellan. Fungerar även för oss med "körvafengra". Gnäll inte - lös problemet.
 

Flaggskepp

Aktiv medlem
tannler skrev:
... såvida inte tredje-parts-lock räknas. Finns ett antal fabrikat att välja mellan. Fungerar även för oss med "körvafengra". Gnäll inte - lös problemet.
Nä det är inte en så stor grej, men jag förstår inte hur dom tänker bara..

Jag kan köpa ett par HAMA-lock, men om man har köpt ett objektiv för 3 eller 4 papp kanske man kan förvänta sig att det lirar ihop? :)
 

Per

Aktiv medlem
Flaggskepp skrev:
Nä det är inte en så stor grej, men jag förstår inte hur dom tänker bara..

Jag kan köpa ett par HAMA-lock, men om man har köpt ett objektiv för 3 eller 4 papp kanske man kan förvänta sig att det lirar ihop? :)
Undvik Hama-locken, de har visserligen innergrepp men är hopplöst pilliga att använda och sitter dåligt. Köp Nikon eller Tamron i stället.

För övrigt är ju Canons lock lika 'felkonstruerade' som Sigmas, men dom kan ju möjligen ursäkta sig med att de inte skickar med några motljusskydd..? ;)

Per
 

Palletheking

Aktiv medlem
Per skrev:
Undvik Hama-locken, de har visserligen innergrepp men är hopplöst pilliga att använda och sitter dåligt. Köp Nikon eller Tamron i stället.

För övrigt är ju Canons lock lika 'felkonstruerade' som Sigmas, men dom kan ju möjligen ursäkta sig med att de inte skickar med några motljusskydd..? ;)

Per
Håller med om att det är odugligt. Svårt att förstå faktiskt. Nu går det iofs att ta av och på locken med motljusskydd på canons gluggar i de flesta av fallen, blir dock lite pillrigare än med Nikons skydd. man lär sig dock med tiden, så det går skapligt snabbt ändå.
 

ESS

Aktiv medlem
jimh skrev:
Jag har två Sigmaobjektiv. Det sitter Nikonlock på båda. Och det är inte för logotypens skull, utan för att Sigmas lock sitter så illa. Det är inte heller för invändiga flärpars skull, mina lock är äldre än 2003 när de invändiga flärparna lanserades.

Man kan dock knappast klandra Sigma för att ha lock som inte funkar med motljusskydd. Det är det ju bara Nikon som har, och bara sen 2003.
Pentax har också fungerande lock (samt tamron)
 

Mysliwiec

Aktiv medlem
Förstår inte problemet, mitt motljusskydd sitter aldrig på objektivet utan det ligger i väskan. När jag vill ta av och på locket sitter det inte ivägen.

Simpelt eller? =)
 

SmurfMolly

Aktiv medlem
Till mitt Sigma 70-200/2,8 köpte jag ett nytt lock från Hama tror jag det var.
Har aldrig motljusskyddet monterat i väskan av utrymmesskäl och objektivlocket bara ramlade av hela tiden. Sååå irriterande. Särskilt när det ligger framför linsen och gnider fram och tillbaka. Som gjort för repor.
 

tannler

Aktiv medlem
Skäll inte på Sigma för det - skäll på de som envisas med att konstruera asymetriska bajonetter, och samtidigt sätter ut röd prickar för att man ska kunna vända objrktivet rätt.
 

raderad22

Avslutat medlemskap
Nikons lock passar hur man än sätter det...

tannler skrev:
Skäll inte på Sigma för det - skäll på de som envisas med att konstruera asymetriska bajonetter, och samtidigt sätter ut röd prickar för att man ska kunna vända objrktivet rätt.
 

Flaggskepp

Aktiv medlem
Mysliwiec skrev:
Förstår inte problemet, mitt motljusskydd sitter aldrig på objektivet utan det ligger i väskan. När jag vill ta av och på locket sitter det inte ivägen.

Simpelt eller? =)
Men ibland kanske man vill ha det monterat i förväg.. och samtidigt skydda linsen med locket tills det är dags..
 

Makten

Aktiv medlem
BjörnN skrev:
Är mer irriterad på Sigmas bakre objektivlock, passar endast i EN av tre möjliga positioner i bajonetten.
Det finns många baklock för Nikonbajonett som inte passar alls på äldre objektiv. De är för grunda helt enkelt, och slår i en stor klack som står upp ur bajonetten:-/ För att inte tala om vissa av Nikons egna lock som bara trillar av hela tiden.

Det finns mycket att irritera sig på om man letar;-)
 

j.asplund

Aktiv medlem
jimh skrev:
Jag har två Sigmaobjektiv. Det sitter Nikonlock på båda. Och det är inte för logotypens skull, utan för att Sigmas lock sitter så illa. Det är inte heller för invändiga flärpars skull, mina lock är äldre än 2003 när de invändiga flärparna lanserades.

Man kan dock knappast klandra Sigma för att ha lock som inte funkar med motljusskydd. Det är det ju bara Nikon som har, och bara sen 2003.
nja min tamron 28-75 /2.8 har jag inga problem med lock och motljus
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jag kom på att även Tokina faktiskt har rätt typ av flärpar nuförtiden. Men faktum är att jag trots det använder ett äldre Nikonlock utan schyssta flärpar på mitt Tokina 12-24 för att Tokinalocket sitter så illa.
 

TA0

Aktiv medlem
jimh skrev:
Jag har två Sigmaobjektiv. Det sitter Nikonlock på båda. Och det är inte för logotypens skull, utan för att Sigmas lock sitter så illa. Det är inte heller för invändiga flärpars skull, mina lock är äldre än 2003 när de invändiga flärparna lanserades.

Man kan dock knappast klandra Sigma för att ha lock som inte funkar med motljusskydd. Det är det ju bara Nikon som har, och bara sen 2003.
Mina två Olympuslock har flärparna i mitten oxå :)

---/Thomas
 

Danlo

Avslutat medlemskap
Men herregud, det är så uppenbart! De vill inte att man ska använda objektivskydden så att man råkar repa linsen och blir tvungen att köpa ett objektiv till. Så funkar ju all elektronik idag, det är gjort för att hålla så kort tid som möjligt. Om alla kameragrejer var lika robusta som de var på 50 60 o 70 talet så skulle det ju bara säljas en viss mängd kameror o sen skulle ingen köpa någon mer..

Haha! Ibland kommer mitt gamla vänster-jag fram :)
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Danlo skrev:
Om alla kameragrejer var lika robusta som de var på 50 60 o 70 talet så skulle det ju bara säljas en viss mängd kameror o sen skulle ingen köpa någon mer..
Nikons objektivlock från den tiden suger bigtime! :) Trillar de inte av så repar man linsen när man monterar dem.
 
ANNONS