Annons

POI till GPS - fotoställen

Produkter
(logga in för att koppla)

PärPersson

Aktiv medlem
Jag efterlyser en del av Fotosidan där användare kan lägga till sin favoritfotoställen via gps-teknikens POI.

GPS-användandet har ökat kraftigt. Marknaden för all information som man kan fylla sin satellitmottagare med växer sakta men säkert. Idag finns poi för fartkameror, McDonalds, rastplatser, mountainbikenedfarter, vandringsleder etc.

Varför inte skapa ett register för fotografernas favoritställen? Jag är nog inte den enda personen här på sidan som spenderar tid att hitta nya intressanta ställen att fotografera på.

Ställen att fotografera kan gälla:
a) naturfoto
b) bakgrunder till porträttfoto
osv.

Önskvärt vore om registret delades per:
1) kategori (enligt principen ovan)
2) geografiskt område

Efter hand, beroende på hur uppskattad denna del blir och i vilken utsträckning som fotograferna lägger upp egna POI, skulle exempelvis en fotograf i Värmland som är sugen på att fotografera ett vattenfall i närheten av där han bor, kunna besöka registret och ladda hem POI:s för vald sökning.

En beskrivning och bild från platsen vore bra för värderingen av olika POI.

Detta var en idé. Vad tycks? Förslag och förbättringar?
 

PärPersson

Aktiv medlem
Länken du skickade såg bra ut. Först såg jag inte GPS-koordinater men när jag visade kartan i Eniro så fanns de tillgängliga där.

Om man använder "utsidan" som mall kanske man kan lägga till en bild från det aktuella stället?

Du har rätt. Kategorisering behövs inte. Geografisk placering räcker.
 

erro.se

Aktiv medlem
Intressant idé, förutsatt att folk fyller på med intressanta platser.

Men nog behövs väl olika kategorier? Annars blir det ju ett totalt sammelsurium av olika typer av fotoplatser. Någon sorts indelning typ de motivkategorier vi redan har på FS kanske?

Natur, arkitektur, övergivet, vatten, fåglar ... vad vet jag.
 

P_S

Aktiv medlem
Eftersom du, Christer, är djupt insyltad i både Utsidan och Fotosidan... Skulle det vara möjligt att på något vis kombinera dessa, typ platser som anges som 'foto' på Utsidan syns på Fotosidan, och därifrån kan kompletteras med bilder och vice versa?
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jo det skulle man kunna tänka sig, vi skall fundera på det.

Ang kategorier; tror vi kan applicera motiv/intressekategorierna rakt av - man markerar vilka typer av motiv man tycker platsen passar extra bra för.
 
ANNONS