Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppgraderingstips

Produkter
(logga in för att koppla)

Petra S

Aktiv medlem
Hej!

Jag köpte en Nikon D40 för 1,5 år sedan och har varit riktigt nöjd med att få ta mina första steg in i den digitala systemkameravärlden med den.

När jag nu började leta efter ett till objektiv fastnade jag för:
Sigma Objektiv 30mm 1,4 EX HSM Nikon.
Är det objektivet ett bra alternativ om man vill ta fina porträttbilder mestadels inomhus?


I och med att jag började leta nytt objektiv kom även tankarna om att uppgradera min kamera eller överge min D40 och skaffa mig en lite mer avancerad och hittade ganska snabbt en massa olika begagnade kameror med olika utrustning som medföljer och olika prisnivåer.
Vilken modell skulle ni rekommendera att man köper?

Det jag har börjat tycka känns dumt med min D40 är dels att alla objektiv måste ha inbyggd autofokusmotor då kameran saknar det och dels skulle jag vilja ha en snabbare kamera som även har fler autofokuspunkter.

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Hälsningar,
Petra
 

AeS

Aktiv medlem
Då gäller det D80 och uppåt beroende på hur mycket du skall spendera.
En ny D80 är mycket prisvärd i dagsläget då den är på väg ut ur marknaden.

På begagnatmarknaden beror ju priset på ålder och skick.

/Arne
 

ungkarl

Aktiv medlem
Hej!

Jag köpte en Nikon D40 för 1,5 år sedan och har varit riktigt nöjd med att få ta mina första steg in i den digitala systemkameravärlden med den.

När jag nu började leta efter ett till objektiv fastnade jag för:
Sigma Objektiv 30mm 1,4 EX HSM Nikon.
Är det objektivet ett bra alternativ om man vill ta fina porträttbilder mestadels inomhus?


I och med att jag började leta nytt objektiv kom även tankarna om att uppgradera min kamera eller överge min D40 och skaffa mig en lite mer avancerad och hittade ganska snabbt en massa olika begagnade kameror med olika utrustning som medföljer och olika prisnivåer.
Vilken modell skulle ni rekommendera att man köper?

Det jag har börjat tycka känns dumt med min D40 är dels att alla objektiv måste ha inbyggd autofokusmotor då kameran saknar det och dels skulle jag vilja ha en snabbare kamera som även har fler autofokuspunkter.

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Hälsningar,
Petra

tjena petra av vad jag hört/läst så är sigmas 30/1.4 lite problematisk med autofokusen och bakfokus och dylikt.

skulle kolla på nikons nya nikon dx 35/1.8 '

vad de beträffar nya kameror så är väl frågan hur mkt du tänker lägga, en beg d200 eller d300 är bra köp och ett steg upp som kommer kännas och nått att växa i.

/jens
 

Petra S

Aktiv medlem
tjena petra av vad jag hört/läst så är sigmas 30/1.4 lite problematisk med autofokusen och bakfokus och dylikt.

skulle kolla på nikons nya nikon dx 35/1.8 '

vad de beträffar nya kameror så är väl frågan hur mkt du tänker lägga, en beg d200 eller d300 är bra köp och ett steg upp som kommer kännas och nått att växa i.

/jens

Jag läste också att det verkar vara osäkert med kvaliteten på objektivet och att man får hålla tummarna för att få ett bra exemplar.
Ursäkta min okunskap men vad betyder bakfokus?
Jag har inte hunnit kolla men jag gissar att det skiljer rätt mycket i pris på Nikons dx 35/1,8 och Sigmas 30/1,4...

/Petra
 

AeS

Aktiv medlem
Borde kanske skrivit D80 och uppåt/nyare.....
D80 är betydligt nyare och bättre kamera (mitt tycke).

/Arne
 

ungkarl

Aktiv medlem
Jag läste också att det verkar vara osäkert med kvaliteten på objektivet och att man får hålla tummarna för att få ett bra exemplar.
Ursäkta min okunskap men vad betyder bakfokus?
Jag har inte hunnit kolla men jag gissar att det skiljer rätt mycket i pris på Nikons dx 35/1,8 och Sigmas 30/1,4...

/Petra
http://www.fotosidan.se/cldoc/27984.htm
där kan du läsa lite mer om nya 35an
vare gäller prisskillander kolla www.prisjakt.nu (tror det är nu eller se)

det är när skärpan hamnar "djupare än önskat" och med kort skärpedjup kan man förlora många bilder om den inte är spot on.

vad de gäller d100 skulle jag som det skrev kika efter d80 eller nyare, d100 är jag övertygad om presterar bra i bra ljust men blir det mörkare tror jag bruset kommer redan vid 800.

kika på d80. d200 och d300 beg och läs på om dom.
 
ANNONS