Annons

Damm på sensorn - officiell tråd

jessivega

Ny medlem
åh tusen tack...
Blir en runda inom apoteket sen då =)
finns d nåt retligare än prickar på korten??

Tack för hjälpen iaf.
 

ehrsa

Aktiv medlem
ang. Rengjöring från damm och skräp

Hej!

Vill bara nämna om metoden att anlägsna damm och skräp med hjälp av en dammsugare. Jag vågar INTE säga att den metoden fungerar att göra rent en censor med i ett öppet kamerahus, men lika gärna som att blåsa runt befintliga partiklar med någon slags tryckluft så fungerar det i alla fall ypperligt att avlägsna skräp och partiklar med från t.ex en frontlins, eller display och sökare genom att låta dammsugaren suga bort skräpet!

Det blir en väldig sugkraft när man närmar sig en yta med ett dammsugarrör (utan munstycke), DÄRFÖR ÄR DET VIKTIGT ATT NÄRMA SIG EN YTA MED EN VISS VINKEL MOT KANTEN OCH INGET ANNAT, SÅ ATT MAN INTE RISKERAR ATT SUGA FAST MUNSTYCKET OCH DÄRMED RISKERA ATT REPA T.EX EN GLASYTA!!

Behöver jag göra ren en glasyta ordentligt så börjar jag med dammsugaren, sen blir det en dos tryckluft och slutligen ett fuktat mjukt papper med lite rengjöringsvätska.

Mvh!
 

jessivega

Ny medlem
åh tusen tack...
Blir en runda inom apoteket sen då =)
finns d nåt retligare än prickar på korten??

Tack för hjälpen iaf.
Jag blev så frustrerad över "pricken" på kortet och att kameran va såpass ny så jag satte mig helt enkelt i bilen o körde till affären igår kväll.
Sa som det va och att jag va missnöjd.
Så nu har ja fått en ny kamera..Bara o hålla tummarna nu. Ska ut o prova den i det fina vädret sen =)

Tack för hjälpen ändå..Mvh Jessica
 

Falumas

Aktiv medlem
Hej!

Vill bara nämna om metoden att anlägsna damm och skräp med hjälp av en dammsugare. Jag vågar INTE säga att den metoden fungerar att göra rent en censor med i ett öppet kamerahus, men lika gärna som att blåsa runt befintliga partiklar med någon slags tryckluft så fungerar det i alla fall ypperligt att avlägsna skräp och partiklar med från t.ex en frontlins, eller display och sökare genom att låta dammsugaren suga bort skräpet!

Det blir en väldig sugkraft när man närmar sig en yta med ett dammsugarrör (utan munstycke), DÄRFÖR ÄR DET VIKTIGT ATT NÄRMA SIG EN YTA MED EN VISS VINKEL MOT KANTEN OCH INGET ANNAT, SÅ ATT MAN INTE RISKERAR ATT SUGA FAST MUNSTYCKET OCH DÄRMED RISKERA ATT REPA T.EX EN GLASYTA!!

Behöver jag göra ren en glasyta ordentligt så börjar jag med dammsugaren, sen blir det en dos tryckluft och slutligen ett fuktat mjukt papper med lite rengjöringsvätska.

Mvh!
Vad gäller dammsugare och elektriska prylar skall man vara lite försiktig det bildas otroligt mycket statiskelektrisitet med en dammsugare.
Som IT-nisse använder man därför alltid tryckluft istället och blåser rent.

/Karl
 

avslutad111027

Avslutat medlemskap
Jag frågade om den i en butik och fick svaret att han inte ville sälja den till mig, väldigt dyr att använda och i det närmaste verkningslös var hans omdöme. Bortsett från att jag fått bra råd därifrån tidigare så tror jag också gärna på en säljare som avstår från en affär frivilligt. :)

Ojdå, det lät ju mindre bra. Har ingen erfarenhet av den själv, har bara sett den när jag surfat runt. Klarar mig bra med min blåsbälg än så länge så. :)
 

bstrom

Aktiv medlem
Den är värdelös. Köpte den, för kanske ett år sedan, men den suger inget, eller mycket, beroende på hur man ser det. Använder den bara som tryckluft på burk numera. Kan inte på något sätt rekommendera den. Nästa gång jag behöver rengöra blir det till att beställa visibledust penslar. De har många fina vitsord på nätet och verkar fungera bra.
 

Fabian.Gafvelin

Aktiv medlem
Billigast är en appoteksblåsa, och den funkar till 80%, så det är väl investerade pengar till att börja med, det finns bättre blåsor som ger mer effekt och som jag rekomenderar istället för appoteksblåsan, RocketBlower är väl en, annars så verkar en luftmadrasspump vara idealisk, med en sådan så har man ju bägge händerna fria samt att man kan reglera trycket bättre, ingen som provat en sådan ?
Såg för inte så länge sedan en liten mojäng för detta, damsugare i miniformat med borst fram, inbyggt dammfilter som man kunde rengöra. det fanns även andra munstycken samt att den kunde växla mellan att blåsa eller suga...jag svär ibland när jag ska gå och lägga mig om kvällarna att jag inte tog chansen att köpa den!
 

EndZone

Aktiv medlem
Ursäkta om detta har tagits upp tidigare i tråden (har inte läst allt), men jag vill utfärda en liten varning för apotekets gummiblåsa. Jag köpte en själv för något år sedan enbart för att använda den till dammborttagning på min kamera.

När jag började blåsa ren sensorn hörde jag en liten "knäpp" inne i kameran och ut flög en liten orange plastbit. Jag insåg förstås att plastbiten kom ifrån gummiblåsan. Jag började då blåsa rakt ned mot golvet och döm om min förvåning när jag efter fem minuter hade blåst ut 10-20 st plastbitar ur gummiblåsan!

Jag vet inte hur stor skada en plastbit på 2-5 mm kan göra på sensorn, men det känns ju väldigt märkligt att det alltså kan hända att folk blåser in plastbitar i örat när de ska använda blåsan till det den egentligen är till för...?
 

Anders Östberg

Guest
Jag köpte en billigare blåsa (Hama tror jag det var, en sådan liten en med borst på spetsen) för länge sedan som vid första blåsningarna hävde ur sig mängder av damm och gummiskräp. Det kan vara lämpligt att provblåsa lite först så man inte får in en massa smuts på sensorn.
 

niclaslind

Aktiv medlem
Min första sensorrengöring!

Whoho, hade först funderingar på att lämna in kameran till nikon för att rengöra sensorn, men efter att ha tagit lite mod till mig samt pratat med min lokala fotobutik ändrade jag mig.

Visibledust-swabbar samt en rengöringsvätska inhandlades hos expert - som faktiskt var billigare än att handla från nätet som omväxling.

Duttade på vätskan över hela swabben och drog sedan med lite lagom tryck över hela sensorn. Tog en testbild ute - smutsen var fortfarande kvar, dessutom värre nu än förra gången. Upptäckte att filtväggarna framför/runt om sensorn (nikon d300) hade några dammkorn så jag "borstade" dessa rena med den förbrukade swabben.Tog en ny swabb, på med vätska, drog en gång och sedan tog jag fram gummiblåsan från apoteket och blåste rent med kameran upponer. Drog avslutningsvis en sista gång med swabben igen - denna gång med swabben vänd med ny sida.

Därefter kunde jag inte se några dammkorn alls på sensorn och jag tog ytterligare en provbild - Voila! Billigt och snabbt.

Jag kommer förmodligen aldrig lämna in kameran på rengöring. Nästa gång kanske det bara går åt en eller två swabbar också. Nu var sensorn ganska smutsig och jag ville inte dra mer än två ggr per swab.

Kan verkligen tipsa alla som inte har båda tummarna mitt i handen att prova detta.
 

JohanAnderholm

Aktiv medlem
Varför syns skräpet bättre ju mindre bländaröppning det är? Det går ju emot allt sunt förnuft, skräpet sitter ju på sensorn och inte objektivet.
 

Makten

Aktiv medlem
Varför syns skräpet bättre ju mindre bländaröppning det är? Det går ju emot allt sunt förnuft, skräpet sitter ju på sensorn och inte objektivet.
För att det infallande ljuset kommer mer från "ett och samma håll" (parallella strålar), ju mindre bländaröppningen är. Vid stora bländaröppningar kommer ljuset från många olika håll, vilket gör att dammet inte skuggar någon punkt på sensorn särskilt mycket.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jämför med en molnig dag och en solig. En molnig dag blir det knappt några skuggor för ljuset kommer från hela himlen och olika vinklar.
En solig dag kommer ljuset från en punkt dvs. solen och det blir skarpa skuggor.
 

Pagajviftaren

Aktiv medlem
Jag frågade om den i en butik och fick svaret att han inte ville sälja den till mig, väldigt dyr att använda och i det närmaste verkningslös var hans omdöme. Bortsett från att jag fått bra råd därifrån tidigare så tror jag också gärna på en säljare som avstår från en affär frivilligt. :)
Jag har inte sett den här tidigare, men tekniken i sig är välkänd och jag kan garantera att den fungerar rent tekniskt. Problemet med flaskan är nog att den har för lågt tryck, det är även möjligt att de inte har optímala rördemensioer och vinklar i förhållande till det låga trycket.
Exempel på andra användningsområden där tekniken används är tandläkarsug, dels spiralen de klämmer fast på underläppen och dels sugröret som sköterskan viftar runt med. Det används också när man ska suga upp glödande aska och liknande som inte får passera genom fläktmotorn på en vanlig dammsugare. Förgasare i bensinmotorer använder samma princip när de blandar bensin och luft.

Minns inte vad tekniken heter, i förgasare kallas den förgasarprincipen, men det finns ett riktigt namn också. Men om ni tittar på bilden
http://www.smartstep.se/shopimages/268807/f.jpg
Blåser ni genom någon av de högra öppningarna med tryckluft kommer flödet att gå ut genom den vänstra. Det kommer då skapa ett undertryck i den andra öppningen på högersidan. Det undertrycket skapar ett sug, och det som dras med passerar också ut genom den vänstra öppningen. Fördelen vid rengörning är som sagt att vätska, glöd och liknande inte passerar fläkten, som sitter skyddad.
Man kan även dra igång en hävert på samma sätt, istället för att suga. Bra om man ska slanga bensin och inte vill dricka :)
 

ehrsa

Aktiv medlem
Jag har inte sett den här tidigare, men tekniken i sig är välkänd och jag kan garantera att den fungerar rent tekniskt. Problemet med flaskan är nog att den har för lågt tryck, det är även möjligt att de inte har optímala rördemensioer och vinklar i förhållande till det låga trycket.
Exempel på andra användningsområden där tekniken används är tandläkarsug, dels spiralen de klämmer fast på underläppen och dels sugröret som sköterskan viftar runt med. Det används också när man ska suga upp glödande aska och liknande som inte får passera genom fläktmotorn på en vanlig dammsugare. Förgasare i bensinmotorer använder samma princip när de blandar bensin och luft.

Minns inte vad tekniken heter, i förgasare kallas den förgasarprincipen, men det finns ett riktigt namn också. Men om ni tittar på bilden
http://www.smartstep.se/shopimages/268807/f.jpg
Blåser ni genom någon av de högra öppningarna med tryckluft kommer flödet att gå ut genom den vänstra. Det kommer då skapa ett undertryck i den andra öppningen på högersidan. Det undertrycket skapar ett sug, och det som dras med passerar också ut genom den vänstra öppningen. Fördelen vid rengörning är som sagt att vätska, glöd och liknande inte passerar fläkten, som sitter skyddad.
Man kan även dra igång en hävert på samma sätt, istället för att suga. Bra om man ska slanga bensin och inte vill dricka :)
Hej!

Ejektorverkan heter det när luft/gas är inblandad.
Injektorverkan heter det när vätskor (bensin t.ex) är inblandade.

Mvh!
 

gorse

Aktiv medlem
Jag har läst hela tråden och får säga att det funkar rätt bra att rengöra senorn själv. Det svåra tycker jag är att inte skita ner sensorn mer än den var från början, om man använder de trasor eller penslar man har hemma. Det mesta man stoppar i kameran verkar vara rätt dammiga redan från början, så det är snart gjort att kontaminera sensorn mer än man rengör.

Det jag hittills lyckats bäst med utan att köpa specialgrejor är nån mirakeltrasa från glasögonaffären. Lätt fuktad med linsvätska verkar det mesta dammet fastna i trasan även om inte trasan är helt ren från början. Likaså verkar flata breda konstnärspenslar av SYNTET-hår vara mer förlåtande mot egensmuts än naturhår, särkilt om man fuktar den med lite linsvätska.

Jag är inte riktigt kompis med att blåsa i kameran för jag tycker inte dammet försvinner utan bara hamnar någon annanstans i kameran. När spegeln vispar runt är dammet snart tillbaka på sensorn. Men att blåsa med en gummituta verkar kunna döda det där sista dammkornet man inte får bort.

Avslutningsvis har jag nog haft lite tur också, men jag misstänker att torkränder kan göra de flesta kameror odugliga. Hittills har jag klarat mig.
 
ANNONS