Annons

Nervös smygfotograf?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Jeppe

Aktiv medlem
Förlåt, det var ett dåligt skämt. Ja, det är inget kul att ha en sådan i sin stad. Inte nog med att han tar bilderna (vilket förstås är hans fulla rätt). Men att han sprider dem? Jag förstår inte vad han vill uppnå?
 

iBoat

Aktiv medlem
Förlåt, det var ett dåligt skämt. Ja, det är inget kul att ha en sådan i sin stad. Inte nog med att han tar bilderna (vilket förstås är hans fulla rätt). Men att han sprider dem? Jag förstår inte vad han vill uppnå?
Det är nog ganska oskyldigt och tanklöst agerande bakom detta. Han tycker väl att det är spännande att smyga omkring med sin Sony A100 och ett 300 mm objektiv (Enl. Exifdata) och leka paparazzi. Men han har nog inte tänkt på att han kränker de människor han publicerar. Vad han vill uppnå är ju rätt svårt att veta, men han har nog inget vidare socialt liv kan man gissa...
 

MagnusKlingenberg

Aktiv medlem
Vi kan väl hoppas att personen i fråga blir så pass nervös att han/hon slutar med att smygfotografera folk på stranden.
Att fotografera på stranden har jag inget emot, kan till och med vara roligt med en rejäl vidvinkel för att visa på myllret och sommarkänslan. Är nog svårt att göra utan att det tolkas som sliskigt dock.
Det som denna fotografen pysslat med är dock bara ruttet
 

Alex Freeman

Avslutat medlemskap
Jag har inte sett de bilderna men undrar vad är det för skillnad mellan de bilderna och bilder på badande och Oops - halvnakna kändisar i tidningarna?
 

iBoat

Aktiv medlem
Jag har inte sett de bilderna men undrar vad är det för skillnad mellan de bilderna och bilder på badande och Oops - halvnakna kändisar i tidningarna?
I princip är det väl ingen skillnad, men här finns en pedofilvarning! Småtjejer i 12-14 årsåldern som har roligt i vattnet och kastar bikibyxorna borde få vara ifred. Om du hade sett din dotter i porrkategorin på Piratebay, hade du tyckt att det var ok?
 

MagnusKlingenberg

Aktiv medlem
Jag har inte sett de bilderna men undrar vad är det för skillnad mellan de bilderna och bilder på badande och Oops - halvnakna kändisar i tidningarna?
Har inte heller sett bilderna men jag skulle tro att det är ungefär samma slags bildinnehåll

Och då är väl enda skillnaden att legalt sett så kan kändisbilderna få nyhetsvärde om de publiceras av en registrerad "redaktion" och på så vis vara tillåtna.

Moraliskt sett Jadu...
 

Rogerber

Aktiv medlem
Det finns en fotograf i min hemstad som roar sig med att smygplåta lättklädda och nakenbadande tjejer och laddar upp dem på Piratebay. Lokaltidningen hade idag en artikel om detta: http://hd.se/skane/2009/07/20/smygfotograf-haerjar-paa-stadens/

Jag gissar att han är lite nervös nu...
I sak har han rätt i det han gör, men att sedan att lägga ut bilderna utan medgivande är värre. Som jag fattat, så får man fota vem som helst på allmänplats (ej privat mark eller liknande). Dock så måste man fråga personen i fråga om man får publicera fotot på internet. Jag vet inte vad straffet kan bli på att göra det, men moralen tar väl vid innan lagen... Fast inte i denna persons fall. Jag lägger inte ut bilder på folk som är lätta att identifiera, så vida jag inte känner dem väl. Jag har sett hans bilder och jag är inte imponerad av hans kunnande... Låt han hållas. För eller senare är det inte roligt längre.
 

Walle

Aktiv medlem
I sak har han rätt i det han gör, men att sedan att lägga ut bilderna utan medgivande är värre. Som jag fattat, så får man fota vem som helst på allmänplats (ej privat mark eller liknande). Dock så måste man fråga personen i fråga om man får publicera fotot på internet.
Så länge det inte handlar om kränkande bilder så behöver man inget tillstånd. Det är en gammal missuppfattning från när "folk" trodde att PUL hade med publicering av bilder på internet att göra. Så har jag förstått det. Jag kan ju givetvis ha fel. :)

Jag tror tyvärr att det kan bli svårt att sätta åt den här idioten. Eftersom folk går klädda för bad på stranden så kan det väl inte ses som kränkande i lagens mening att publicera bilder på dom? Jag hoppas givetvis att jag har tokfel och att de kan sätta åt den här idioten riktigt ordentligt! Det är såna här jävla rötägg som förstör ryktet för oss andra!
 

Sputt

Aktiv medlem
Så länge det inte handlar om kränkande bilder så behöver man inget tillstånd. Det är en gammal missuppfattning från när "folk" trodde att PUL hade med publicering av bilder på internet att göra. Så har jag förstått det. Jag kan ju givetvis ha fel. :)

Jag tror tyvärr att det kan bli svårt att sätta åt den här idioten. Eftersom folk går klädda för bad på stranden så kan det väl inte ses som kränkande i lagens mening att publicera bilder på dom? Jag hoppas givetvis att jag har tokfel och att de kan sätta åt den här idioten riktigt ordentligt! Det är såna här jävla rötägg som förstör ryktet för oss andra!
Jag upplever dock generellt sett att fotografer har rätt gott rykte, så ett rötägg på jag vet inte hur många schyssta fotografer är nog inget att ligga sömnlös över;)
 

Gimbal

Aktiv medlem
Nu har även jag sett bilderna, snacka om höna av en fjäder, det var inga kränkande bilder i mina ögon. "vanliga" bad scener som ses på vilket bad som helst. Kan knappast förbjudas eller göras något åt.
 

alfin

Aktiv medlem
Nu har även jag sett bilderna, snacka om höna av en fjäder, det var inga kränkande bilder i mina ögon. "vanliga" bad scener som ses på vilket bad som helst. Kan knappast förbjudas eller göras något åt.
Men det vet du väl att misstänkt pedofili (en man för nära sandlådan), rattfylla (0,21 promille räcker) eller bonus i kombination med redan hög lön är de avarter som hetsar upp och förargar svenska folket bäst...
 

iBoat

Aktiv medlem
Nu har även jag sett bilderna, snacka om höna av en fjäder, det var inga kränkande bilder i mina ögon. "vanliga" bad scener som ses på vilket bad som helst. Kan knappast förbjudas eller göras något åt.
Vad som uppfattas som kränkande är förstås olika för var och en. Jag är dock helt säker på att den unga flickan som tog av sig bikinibyxorna inte är helt imponerad av pervots bilder. Om du hade haft en dotter som fastnat på bild i en sådan situation hade du, liksom jag, blivit jävligt förbannad och jagat livet ur honom. Det hoppas jag att du hade gjort iaf...
 

jorgene

Aktiv medlem
Vad som uppfattas som kränkande är förstås olika för var och en. Jag är dock helt säker på att den unga flickan som tog av sig bikinibyxorna inte är helt imponerad av pervots bilder. Om du hade haft en dotter som fastnat på bild i en sådan situation hade du, liksom jag, blivit jävligt förbannad och jagat livet ur honom. Det hoppas jag att du hade gjort iaf...
Det är riktigt att var och en uppfattar vad som utgör en kränkning olika. Det är också sant att svensken i allmänhet blir "kränkt" av de minsta petitesser idag -- åtminstone om man skall tro kvällsblaskornas krigsrubriker i ämnet.

Sedan är jag inte helt klar på logiken i hur det skulle hjälpa dina döttrar, om pappa skaffade sig en fängelsedom genom att ta lagen i egna händer och "bli jävligt förbannad och jaga livet ur" någon som utför en 100% laglig handling. Sedan kan vi diskutera det lämpliga/moraliska/nödvändiga i den handlingen, men i dagens läge är den inte på något vis olaglig.

Ur juridisk synpunkt är det osannolikt att det skulle utgöra en kränkning, när man på Nätet visar enbart det som personen ifråga helt frivilligt, och helt publikt,själv visat. Förmodligen kan det vara en försvårande omständighet om/när det rör sig om unga personer. Men kränkning, i juridisk mening? Tror faktiskt inte det.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Det raderas torrent efter torrent från Piratebay nu vad jag kan se. Bara användarna kvar som kan dela ut bilderna.
Bilderna var inget att hänga i granen. Ett 75-300 mm på en croppad kamera på längsta brännvidd kan inte bli bra. 14-åringarna i vattnet måste vara ett undantag, för resten består av suddiga bilder på 30plus.

Inget som räknas som strukturerade personuppgifter?
 

jorgene

Aktiv medlem
Dock så måste man fråga personen i fråga om man får publicera fotot på internet.
Absolut inte. Då skulle man inte kunna ta ett foto för sin hemsida på festen, på stan, på fotbollsmatchen, osv. Det är först när bilden blir kränkande -- i juridisk mening, och inte i kvällstidningsmening -- som det kan bli problematiskt med PUL. Till den gränsen äör det tämligen högt; förmodligen bra mycket högre än badbilder från en allmän plats.

Men, återigen: moralen i handlandet är en helt annan fråga.

Sedan bör man kanske också tänka på, att det kanske inte i alla fall som liknar just detta, finns ett 100-procentigt samband mellan intresset för bilder på lekande barn och pedofila böjelser.Det är ack så lätt att döma med ryggmärgen...
 
Senast ändrad:

jorgene

Aktiv medlem
Jag upplever dock generellt sett att fotografer har rätt gott rykte, så ett rötägg på jag vet inte hur många schyssta fotografer är nog inget att ligga sömnlös över;)
Ja, det finns egentligen ingen större anledning att blanda in "fotografer" i detta skumraskeri -- det är helt enkelt ett rötägg med en kamera det handlar om här...
 

iBoat

Aktiv medlem
Det är riktigt att var och en uppfattar vad som utgör en kränkning olika. Det är också sant att svensken i allmänhet blir "kränkt" av de minsta petitesser idag -- åtminstone om man skall tro kvällsblaskornas krigsrubriker i ämnet.

Sedan är jag inte helt klar på logiken i hur det skulle hjälpa dina döttrar, om pappa skaffade sig en fängelsedom genom att ta lagen i egna händer och "bli jävligt förbannad och jaga livet ur" någon som utför en 100% laglig handling. Sedan kan vi diskutera det lämpliga/moraliska/nödvändiga i den handlingen, men i dagens läge är den inte på något vis olaglig.

Ur juridisk synpunkt är det osannolikt att det skulle utgöra en kränkning, när man på Nätet visar enbart det som personen ifråga helt frivilligt, och helt publikt,själv visat. Förmodligen kan det vara en försvårande omständighet om/när det rör sig om unga personer. Men kränkning, i juridisk mening? Tror faktiskt inte det.
Min mening, kort och sammanfattat: Jag tycker inte att det är ok att smygplåta unga tjejer i pinsamma situationer (där de tror att de är osynliga) och publicera på internet. Punkt slut. Om du tycker att det är ok är det ditt problem.

Vad som är lagligt eller ej skiter jag i, men fel är det.

Sedan är jag så pass smart att jag inte skulle göra något där jag riskerar fängelse, ta inte allt som skrivs bokstavligt.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS