Annons

Optik för ett särskilt ändamål

Produkter
(logga in för att koppla)

Ryan-A

Medlem
Skulle bara höra ang köp av optik till företaget.

Då ingen av oss har någon större personlig kunskap av just fotografering så tänkte jag höra med er här.

Ändamålet med optiken är övervakningsfotografering av personer, från ett avstånd på låt oss säga, 15-45 meter. Och bilderna skall bli så bra att personen kan identifieras, både under dagtid, men även under kvällar och dyl.

Något jag funderade på var att införskaffa Nikons 135mm / 2.0 dc att ha som handhållen samt deras AF 200/2,0G IF ED VR AF-S vid stationär positionering, tex sittandes i bil.

Är detta ett klokt val, eller bör andra införskaffas ist, ska dessutom poängtera att företaget står för betalningen, så den ekonomiska aspekten är mindre viktig.

Hus som ska användas är D300s samt D3s

thx
 

whynot

Aktiv medlem
Skulle bara höra ang köp av optik till företaget.

Då ingen av oss har någon större personlig kunskap av just fotografering så tänkte jag höra med er här.

Ändamålet med optiken är övervakningsfotografering av personer, från ett avstånd på låt oss säga, 15-45 meter. Och bilderna skall bli så bra att personen kan identifieras, både under dagtid, men även under kvällar och dyl.

Något jag funderade på var att införskaffa Nikons 135mm / 2.0 dc att ha som handhållen samt deras AF 200/2,0G IF ED VR AF-S vid stationär positionering, tex sittandes i bil.

Är detta ett klokt val, eller bör andra införskaffas ist, ska dessutom poängtera att företaget står för betalningen, så den ekonomiska aspekten är mindre viktig.

Hus som ska användas är D300s samt D3s

thx
Jag skulle ha kört 2 st D3s alt D3s + D700 och objektiven AF200/2 + AF-S 70-200/2,8G IF-ED VR II

(alt AF-S VR 105/2,8G IF-ED Micro-Nikkor istf 70-200)

med 3 års avskrivningstid blir kostnadsskillnaden låg i förhållande till kvalitetsvinsten.

Två likadana kameror är ett plus när man kommer till handhavande, inställningar och diverse tillbehör som blir lika.

105/2.0 är riktigt bra men tror inte riktigt den är tänkt för detta + att den saknar Vr som jag tror du kommer att uppskatta.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Håller med om att båda husen bör vara D3/700 med tanke på ISO egenskaperna.

85/1.4 skulle jag vilja komplettera med. Det blir en smidigare lösning på 700:an när avståndet inte är så långt och kombinationen blir suverän prestanda i dåligt ljus.
 

Teed

Aktiv medlem
Frågan är lite hur diskret du vill vara, ett 200/2,0 med original motljusskydd är inte att leka med. Det är ganska dumt konstruktion på detta för att man skall kunna montera detta bakofram på objektivet över stativfoten. Men Nikons motljusskydd till 300/2,8 passar vilket är mycket mindre men som sagt detta går inte att montera bakofram.
Håller med dom tidigare att D3s är att föredra, framföralt i tyst läget. Sedan är inte 400/2,8 så dumt heller.

Sedan tycker jag inte att D700 är ett alternativ om du skall fota sent på kvällen, D3s är flera mil ifrån D700 när det gäller brus.
 

JazzBass

Aktiv medlem
Testade nyss med min anspråkslösa utrustning att fota folk på gatan från olika fönster i min lägenhet på 3:e våningen. Min i övrigt ganska dåliga 70-300 zoom verkade rätt optimal för ändamålet med tanke på brännvidderna, men det var på en cropsensor (DX). På en fullformatsensor (FX) skulle man alltså behöva en 105-450mm zoom för att få samma utsnitt.

Här är en tråkig bild tagen på uppskattningsvis 50m avstånd, som visar vilket utsnitt man får med 300mm brännvidd på cropsensorkamera. Jag kunde väl också lägga in ett 100% utsnitt av bilden men jag avstår då jag använt högsta isoinställningen och alltför lång slutartid för att få en skarp bild handhållet (1/25s), och dessutom är objektivet jag använt aldrig riktigt skarpt på längsta brännvidden ändå... Kan inte påstå att barnet på bilden ovan är klart identifierbart, men med bra utrustning och kortare slutartid skulle det antagligen vara det.

DSC_1002-1.JPG


EDIT: Här är en bild tagen med 18mm brännvidd som visar ungefär vilket avstånd bilden ovan är fotograferad på:
DSC_1011.jpg
 
Senast ändrad:

Ryan-A

Medlem
Tack för tipsen, var i butik och testade Nikons 70-200 VR objektiv, ska ju komma en uppföljare med VRII när som helst nu, det objektivet var helt ok tyckte jag. Dock så känns det som aningen skrymmande för att ha med sig när man är fotburen, det är väl inte alltför tungt eller så, men ganska stort ju. Därför jag funderade på att ha Nikons fasta 135, det är väl aningen mindre. Eller det blir för "kort" räckvidd eller?

Jazz, skulle du köra med ett 300mm istället för ett 200 då altså, (som bilburet)


Sen en till följdfråga, finns det något negativt med att köpa fotoutrustning utomlands, (syftar på beställa från Amazon.com), sakerna där är ju ganska billigare jämfört med priser i sverige. Det gäller privatinköp då man ej kan dra av momsen, därav priskillnaden.
 

Andreas S Eriksson

Aktiv medlem
Skulle bara höra ang köp av optik till företaget.

Då ingen av oss har någon större personlig kunskap av just fotografering så tänkte jag höra med er här.

Ändamålet med optiken är övervakningsfotografering av personer, från ett avstånd på låt oss säga, 15-45 meter. Och bilderna skall bli så bra att personen kan identifieras, både under dagtid, men även under kvällar och dyl.

Något jag funderade på var att införskaffa Nikons 135mm / 2.0 dc att ha som handhållen samt deras AF 200/2,0G IF ED VR AF-S vid stationär positionering, tex sittandes i bil.

Är detta ett klokt val, eller bör andra införskaffas ist, ska dessutom poängtera att företaget står för betalningen, så den ekonomiska aspekten är mindre viktig.

Hus som ska användas är D300s samt D3s

thx
Super..Du vet vad du ger dig in i hoppas jag.
Till att börja med... Varför hålla på med saker man inte kan något om på en professionell nivå?? Du verkar inte riktigt veta att du behöver belysning för att få identifierbara bilder på natten, medelst IR-belysning eller blixt. men då är du väl rökt på att kunna övervaka utan att bli sedd.

Sen låter det ju väldigt intressant att du ska övervaka folk.
Är det övervakning på offentlig plats skall du inneha ett tillstånd för övervakningen och det ges av Länsstyrelsen i det län där du tänkt bedriva din verksamhet, men då kameraövervakning på offentlig plats inte ges till annan än polisen så är du rökt även där.
Har du för avsikt att övervaka folk inom ett avgränsat, icke offentligt område, låt säga en industris inhägnade område, så krävs det i alla fall att du har tillstånd av alla fack som finns representerade på arbetsplatsen. Det räcker inte med att du fått ett uppdrag av en arbetsgivare om att fota en anställd som stjäl. Då gör både du och din uppdragsgivare er skyldiga till kränkande av den personliga integriteten.

Så till din sista frågeställning, beträffande att köpa "billigt" utomlands. Du skall tullbeskatta allt du köper utomlands ifrån, vilket i de allra flesta fall gör det snudd på lika dyrt/billigt att handla från utlandet som inom riket. Skulle du nu känna för att låta bli tullbeskattningen och låta smuggla in eller få sakerna skickade med missvisande frakthandlingar, vilket du verkar som en person som gärna gör på det sättet, så är det ytterligare en sak som är lagvidrig.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Jag tror nog trådskaparen är fullt införstådd med vad som gäller avseende övervakning - vi har för övrigt ingen aning om vem det är. Hans frågor är enbart av teknisk natur och gäller kamerautrustning - han behöver det bästa tänkbara egentligen. Inget konstigt med det. Och vad är det för påhopp mot slutet?
 

Andreas S Eriksson

Aktiv medlem
Jag tror nog trådskaparen är fullt införstådd med vad som gäller avseende övervakning - vi har för övrigt ingen aning om vem det är. Hans frågor är enbart av teknisk natur och gäller kamerautrustning - han behöver det bästa tänkbara egentligen. Inget konstigt med det.
Visst är det så, men det är väl lika mycket till hjälp att upplysa honom om vad som gäller?
Skulle du gilla att handla saker för 10.000-tals kronor och sedan åka dit på att man man använder utrustningen till illegal verksamhet?
 

Janne B

Aktiv medlem
Visst är det så, men det är väl lika mycket till hjälp att upplysa honom om vad som gäller?
Skulle du gilla att handla saker för 10.000-tals kronor och sedan åka dit på att man man använder utrustningen till illegal verksamhet?
Jo, men upplys honom rätt då. Att med en handhållen kamera ta bilder av personer är inte att anse såsom kameraövervakning. Det bästa är att googla på kameraövervakning och läsa sälv. Vad gäller import är det riktigt som du säger att det inte blir nämnvärt billigare om man följer lagen. Om man har ett rymligt samvete och åker över till ex USA så kommer man undan både tull och moms. Man riskerar dock att bli kontrollerad vid ankomsten och måste förklara en hel del, måvara detta inte kan te sig som någon större svårighet för de flesta. Men, för min personliga del skulle jag hellre köpa varorna över disk i sverige och därmed få tillgång till både service, garantier och överig rådfrågning "på öpet". I trådskaparens fall förefaller det som om det sistnämnda verkligen behövdes.
Mvh
JB

2 § Med övervakningsutrustning avses i denna lag
1. TV-kameror, andra optisk-elektroniska instrument och därmed jämförbara utrustningar som är uppsatta så att de, utan att manövreras på platsen, kan användas för personövervakning och separata tekniska anordningar för att behandla eller bevara bilder som tas upp av sådana utrustningar (övervakningskameror) samt
2. separata tekniska anordningar för avlyssning eller upptagning av ljud som i samband med användning av övervakningskamera används för personövervakning (övrig övervakningsutrustning).
 
Senast ändrad:

Andreas S Eriksson

Aktiv medlem
Jo, men upplys honom rätt då. Att med en handhållen kamera ta bilder av personer är inte att anse såsom kameraövervakning. Det bästa är att googla på kameraövervakning och läsa sälv. Vad gäller import är det riktigt som du säger att det inte blir nämnvärt billigare om man följer lagen. Om man har ett rymligt samvete och åker över till ex USA så kommer man undan både tull och moms. Man riskerar dock att bli kontrollerad vid ankomsten och måste förklara en hel del, måvara detta inte kan te sig som någon större svårighet för de flesta. Men, för min personliga del skulle jag hellre köpa varorna över disk i sverige och därmed få tillgång till både service, garantier och överig rådfrågning "på öpet". I trådskaparens fall förefaller det som om det sistnämnda verkligen behövdes.
Mvh
JB
Google och Svea Rikes Lag är inte samma sak.
Jag skulle föreslå en genomläsning av SFS 1998:150, Lag om allmän kameraövervakning. Förvisso är den kamera som avses i den här debatten inte av fastmonterad modell, men det kommer ändå att tas i beaktande vid en eventuell rättegång. Allt kommer ner till den personliga integriteten och där faller faktiskt rätten för alla att göra det de vill utan att bli fotade, även begå brott.
Att personen som begår brottet gör fel råder det ingen tvekan om, men det är upp till polis och åklagare att föra det jobbet och inte till privata alternativ.

Jag jobbar dagligen med övervakningskameror så jag vet att jag har rätt i det här.
 

Janne B

Aktiv medlem
Nej Andreas, du har inte rätt. Om du tänker efter lite så skulle det vara stört omöjligt att syssla med fotografi över huvud taget om man måste ha tillstånd så fort man fotograferade på allmän plats. Däremot kan man möjligen ta i beaktande hur man sedan hanterar de bilder man tar. Lägger man upp dem i register där man har identifierat dem man fotat och registret är att anse som någon form av registreringshandling, alltså inte ett vanligt fotoalbum fordras tillstånd för detta. I övrigt kan detta ämne bli hur stort som helst om man inte känner till vad "fotografen" skall använda bilderna till. Som bekant har vi en stor yrkesgrupp som bara lever på att ta bilder på diverse "kändisar" där dessa minst av allt önskar detta. De inte bara tar bilderna, de trycker dem i tidningen också! Som sagt, läs paragragen jag klippte ut så har vi nog rett ut den saken.
Mvh
JB
 

JazzBass

Aktiv medlem
Jazz, skulle du köra med ett 300mm istället för ett 200 då altså, (som bilburet)
I mån av möjlighet, ja. Men 70-200 VR (VR II-versionen är väl vara ute redan?) är vad jag hört ett bra och skarpt objektiv som borde räcka rätt långt, i alla fall på D300s. På D3s med fullformatsensor blir det nog lätt för kort, fast annars är den kameran nog att föredra för bilder i sämre ljusförhållanden, då den klarar av riktigt höga isotal. Vill man nå längre finns det ju telekonvertrar, men de minskar också ljusinsläppet som man måste kompensera med längre slutartid eller högre isotal.

För bilder på kortare avstånd kan det bra räcka med ett litet, behändigt och ljustarkt 50mm standardobjektiv som t.ex. Nikons AF-S 50/1.4. Ett annat alternativ som når lite längre är AF 85/1,4. Testa dig fram. Allt beror väl på hur mycket av miljön du måste få med, antar att det inte bara är ansikten du måste kunna identifiera på bilderna utan även platsen.

Sedan ska du inte ha för stora förhoppningar på bildkvaliteten i mörker. I en upplyst stadsmiljö kan du kanske få till nattbilder på de högsta isotalen som berättar någonting, men är det mörkt så är det mörkt.

För nattfoto rekommenderar jag att överexponera en aning och ta bilder i råformat. Det ger de bästa förutsättningarna för att få ut information från även de mörkaste områdena på bilden.

Jag ger mig inte in i diskussionen om lagligheten i det som du ska göra, antar att du har koll på den saken...
 

PMD

Aktiv medlem
Jag skulle föreslå en genomläsning av SFS 1998:150, Lag om allmän kameraövervakning. Förvisso är den kamera som avses i den här debatten inte av fastmonterad modell, men det kommer ändå att tas i beaktande vid en eventuell rättegång. Allt kommer ner till den personliga integriteten och där faller faktiskt rätten för alla att göra det de vill utan att bli fotade, även begå brott.
Ja, du har rätt i att det inte finns någon rättighet att slippa bli fotograferad. Däremot har lagen om kameraövervakning ingen betydelse för vanligt fotograferande på allmän plats.

Häng inte upp dig på trådskaparens användning av ordet "övervaka". Att vaka över någon är inte generellt olagligt.
 

Ryan-A

Medlem
Valde lite starka ord som jag ångrar

Ok, då skall man väl "försvara" sig nu också.

Till att börja med så, angående att man inte ska hålla på med saker som man inte kan på en professionell nivå, vad är det för logik i det påståendet, så alla som gör något är proffs på det påstår du ? Vilket skämt.Man måste börja någonstans eller hur, och man kan sitta o läsa alla böcker som finns, men jag tror jag lär mig snabbare med att införskaffa rätt utrustning och lära mig praktiskt med den, eller du tycker jag ska köpa 10st böcker till och fota med ixusen i ett par år först ?
Kan jämföra det med att skjuta, hur tror du man får erfarenhet och förbättrar sitt skytte, genom att läsa genom 10st olika böcker om skytteställningar, vindförhållanden eller att få tjänstevapnet och skjuta med skarp ammunition? (det enda jag har att jämföra med, då jag är yrkessoldat)


Sen vad gäller lagligheten så har jag väl inte ens antytt att det utrustningen skall användas till, skall ske inom sveriges rikes gränser heller, så då kan du ju lika gärna upplysa mig angående lagarna i fler länder.

Likaså vad som gäller inköp av utrustning i utlandet, då jag själv är amerikansk medborgare och åker dit regelbundet, så ser jag inte problemet i att beställa något från amazon när jag e där, och sen ta hem utrustningen till sverige. Om du läser vad jag skriver så står det att jag ska köpa det "utomlands", inte beställa det "från utomlands". Samt så var det viktiga i frågeställningen att jag undrade om det fanns några negativa aspekter med att handla det där borta, istället för här hemma.

Så du kanske ska lägga ner att utgå från massa scenarion du kommit på själv. Helt otroligt att man frågar kunnigt folk om hjälp, och vissa ska börja gnälla istället
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Likaså vad som gäller inköp av utrustning i utlandet, då jag själv är amerikansk medborgare och åker dit regelbundet, så ser jag inte problemet i att beställa något från amazon när jag e där, och sen ta hem utrustningen till sverige.
Det är inga problem alls. Kom bara ihåg att gå på rött i tullen när du kommer till Sverige. Eftersom du importerar varor till ett värde över fribeloppet (som jag inte minns på rak arm, men det är nån tusenlapp eller två) så ska du betala tull och moms på de varor du importerar.

Ditt medborgarskap spelar ingen som helst roll i sammanhanget.

Om du läser vad jag skriver så står det att jag ska köpa det "utomlands", inte beställa det "från utomlands". Samt så var det viktiga i frågeställningen att jag undrade om det fanns några negativa aspekter med att handla det där borta, istället för här hemma.
Kolla upp vilka garantivillkor du får. Det skiljer en del mellan olika märken och det kan skilja inom ett och samma märke beroende på om det är kameror eller objektiv det handlar om. Det kan vara tråkigt att behöva skicka tillbaka en grunka till inköpsstället vid reklamation.

Så du kanske ska lägga ner att utgå från massa scenarion du kommit på själv. Helt otroligt att man frågar kunnigt folk om hjälp, och vissa ska börja gnälla istället
Det är nog tyvärr bara att försöka ignorera sådana där ogrundade påhopp. En del personer hetsar gärna upp sig och inbillar sig saker utan att ha grund för det i texten de läser.
 

zanoii

Aktiv medlem
(vet att detta är OT och att TS själv hade svar på tal, men blev så förvånad av denne självutnämnde forumpolis att jag inte kunde låta bli att kommentera)

Skulle du nu känna för att låta bli tullbeskattningen och låta smuggla in eller få sakerna skickade med missvisande frakthandlingar, vilket du verkar som en person som gärna gör på det sättet, så är det ytterligare en sak som är lagvidrig.
Här tappade jag hakan. Ett inlägg fyllt av felaktiga antaganden toppas med ett påhopp. Andreas S Eriksson: Skäms du inte? Du tycker inte att en ursäkt är på sin plats?

Andreas S Eriksson sa:
Jag jobbar dagligen med övervakningskameror så jag vet att jag har rätt i det här.
Att man möjligtvis har rätt i sak behöver bevisligen inte betyda att man har gjort rätt antaganden.
 

Ryan-A

Medlem
Det är inte ens rätt i sak.

"Allt kommer ner till den personliga integriteten och där faller faktiskt rätten för alla att göra det de vill utan att bli fotade, även begå brott"

Kan nog dra ut ett obegränsat antal domar i tings och hovrätt, där brott fastnat på film av privatpersoner som använts som bevis i rättegångar. Och det är nog extremt få, (om ens någon enda) som lett till att den som filmat eller fotat "händelsen" i sin tur åtalas eller fått strafföreläggande pg av Lagen om allmän kameraövervakning.


Om man skulle "stalka" någon o dokumentera vad dom gör, skulle det snarare handla om ofredande eller liknande, men så länge man inte direkt stör personen skulle inte ens det hålla i domstol.

Så även om man arbetar med övervakningskameror (varje dag) kan man bevisligen inte allt.
 
Senast ändrad:

Janne B

Aktiv medlem
Jag skulle dessutom inte vilja skriva under på att man som utländsk medborgare måste betala tull och moms på gods man köpt i sitt hemland. Det skulle få orimliga konsekvenser för exempelvis turister som besöker vårt land. Man måste nog i så fall noga ta i beaktande var någonstans personen i fråga anses bo/arbetar eller betalar sin skatt. Någon som har mer kunskap i ämnet kanske kan reda ut det hela. Har inte tid att googla i ämnet för närvarande.
Mvh
JB
 

PMD

Aktiv medlem
Jag antog att Ryan bor i Sverige. I så fall blir hans införande av kameraprylar en import. En turist har ju för avsikt att föra ut grejerna ur landet igen, vilket inte gäller för någon som bor i Sverige.
 
ANNONS